Maafkan aku kerana tidak sempurna



Assalammualaikum dan salam sejahtera. Pertama-tamanya, Muthiah ingin memohon sejuta kemaafan andai…

1-Ada tersalah kata sehingga terguris perasaan yang sedia terluka.
2-Ada tersalah laku sehingga menyakitkan jiwa yang memandang.
3-Ada terselit rasa benci di sebalik kecintaan.


Chewah, jiwang karat ;) Hmmm… saja-saja sebenarnya. Baru-baru ini, sewaktu memasuki yahoo messenger , Muthiah terbaca status seorang teman… Katanya, “Maafkan aku kerana tidak sempurna…”

Tiba-tiba, terngiang-ngiang ungkapan berkenaan. Semoga teman Muthiah yang seorang ini berada dalam keadaan yang sejahtera serta bahagia di samping insan yang tercinta.

Jika tidak ada siapa yang mahu mencintai dan menyayangi, yakinlah bahawa Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang itu begitu luas kecintaan-Nya buat diri kita. Sesungguhnya, kita sama sekali tidak sendiri.

Nobody is perfect! Pasti punya banyak kelemahan… sama ada dalam sedar mahupun tidak. Kita bukanlah seorang Nabi yang maksum. Sebagai manusia yang terbatas (dalam segenap aspek), kita pastinya tidak akan dapat memenuhi kehendak semua orang… tidak akan dapat menggembirakan hati setiap manusia. Kerana… kadang-kadang kita terlupa dan acap kali juga kita teralpa.

Kita mahu lakukan yang terbaik tetapi sering kali nampak hodoh di mata mereka yang memandang… ada sahaja yang tidak kena… banyak sangat buruk dan salah kita…

Kita mahu memenuhi kemahuan mereka yang kita kasihi tetapi sering kali tidak mencapai piawai yang dikehendaki… masih lagi tidak elok,tidak cantik, tidak sempurna…

Kita mahu sentiasa menggembirakan hati insan yang kita cintai tetapi sering kali juga membuatkan ia marah dan berdukacita.

Jadi, bagaimana? Di manakah silapnya???

Teman…

Usahlah berasa rendah diri selagimana kita telah berusaha melakukan yang terbaik!
Usahlah berasa dukacita selagimana kita memusatkan segala tindakan kita kerana Allah!
Usahlah usah… usahlah memilih untuk jauh dan terus menjauh.


Pilihlah,

Untuk sentiasa ceria (macam Muthiah, hehe)…
Untuk mengejar / mendambakan sesuatu yang pasti tidak akan mengecewakan…

Tidak lain dan tidak bukan… pengharapan… kasih sayang daripada Allah yang Esa.

Huhu… terlebih jiwang pula Muthiah hari ini. Hmmm… sebenarnya, baru sahaja menyiapkan P-1MRDPU. Jadi, mamai-mamai lagi. Yang baik, jadikan panduan. Yang tidak elok, jadikan sempadan. Selamat membuat pilihan :)

Muthiah : Tidak mengejar kesempurnaan tetapi cuba lakukan yang terbaik!
Labels: | edit post
0 Responses