Argh... stres!!!


Assalammualaikum. Muthiah sebenarnya hendak berehat tetapi tidak dapat lelapkan mata. Suami pula perlu membereskan kerjanya yang belum selesai. Jadi, baik menulis.

Hmmm… Stres… pernah rasa tertekan atau segala sesuatu yang seangkatan dengannya???

Sewaktu muda-muda dahulu… bilamana Muthiah stres, Muthiah akan hubungi papa Muthiah. Haha… paling ketara sewaktu bekerja di bank. Hari-hari telefon. Mungkin kerja tidak serasi dengan Muthiah. Bukannya tidak dapat buat pun bahkan mendapat pujian senior dan bos lagi tetapi itulah (huhu… sebab itulah dilantik menguruskan billing).

Bilamana berpindah tempat kerja di YMH… kerja banyak dan multi-tasking juga tetapi tidak stres ;) Mungkin kerana minat dan persekitaran yang baik. Telefon juga papa di kampung tetapi tidak sekerap dahulu ~ hari-hari.

Hmmm… selain papa, Muthiah bercerita juga dengan orang yang Muthiah percaya dan sayang. Siapa ek? Hasilnya… setelah bercerita, akan berasa lebih nyaman dan tenang.

….

Bilamana sudah berumahtangga… manusia yang paling dekat dengan kita adalah suami kita. Hendak bercerita dengan kawan-kawan atau keluarga… segan. Maklumlah, sudah dimiliki (sementara) sebelum kembali kepada-Nya. Alhamdulillah, Muthiah dikurniai Allah suami yang memahami dan penyayang.

Namun… pernah atau tidak (bagi mereka yang sudah berumahtangga)… ada juga sesuatu yang tidak dapat diceritakan kepada suami kita? Bahasa mudah, tidak dapat dikongsi bersama suami…

Sebelum bernikah… kita mempunyai beberapa orang teman yang bisa menjadi pendengar kata hati kita. Ibu bapa kita… sahabat-sahabat karib… teman sepejabat… murabbiah…
Selepas bernikah??? Lain pula rasanya hendak berkongsi cerita… Akan tetapi, bagaimana pula halnya bilamana kita tidak mampu untuk meluah rasa???


Ya, betul… Inilah kelebihan orang yang beriman. Orang yang tahu bahawa ada yang lebih dekat dengannya… yang selalu melihat dan menjaganya. Tidak lain dan tidak bukan, Allah yang Maha Esa.

Adoi… lari tajuk. Sebenarnya, Muthiah ingin berkongsi tentang ‘Cara menghadapi tekanan’. Muthiah dapat daripada rancangan Wanita Hari Ini. Isu yang dikupas ~ Tekanan Farawahida : Apakah kesudahannya (huhu… lupa tajuk sebenar).

1-Dekatkan diri kepada Allah.
2-Luahkan masalah dengan orang yang dipercayai.
3-Percayalah bahawa setiap masalah itu akan berakhir jua. Cuma masa yang menentukan.
4-Jangan duduk bersendirian.
5-Penuhkan diri dengan aktiviti berfaedah.

Jadi… tepuk dada tanya iman.

Muthiah : Selamat bermujahadah dalam menghadapi tekanan :)
Labels: | edit post
0 Responses