Bodohkah aku???


Assalammualaikum semua :) Ada sihat? Muthiah… Alhamdulillah… ‘ala kullihal ALHAMDULILLAH… Syukur ke hadrat Ilahi kerana masih lagi mengizinkan Muthiah merasai nikmat KASIH dan SAYANG yang hakikatnya datang daripada-Nya.

Semalam, Muthiah dan suami ke Ipoh ~ ada urusan sedikit. Alhamdulillah, Allah gerakkan hati Muthiah untuk mengikut suami. Dalam perjalanan… suami mengantuk bangat… risau pula kalau ia memandu sendirian. Huhu…Kemudian, selesai segala urusan, kami ke Ipoh Parade.

Hmmm… hari ini, Muthiah ingin berkongsi serba-sedikit tentang jahil @ jahiliah. Tahukah kita apa itu jahiliah?

1- Mengikut Kamus Dewan Edisi Keempat ~ jahil bererti BODOH, TIDAK MENGETAHUI (ajaran agama Islam dan lain-lain) serta CETEK PENGETAHUAN.

Jadi, bilamana TIDAK TAHU… berusahalah untuk belajar agar menjadi TAHU. Kalau malas belajar dan tidak mahu ambil tahu… kekallah diri kita sebagai seorang manusia yang JAHIL atau… bahasa yang tidak sedap didengar ~ BODOH!

Fikir-fikirkan… renung-renungkan. Di manakah kita meletakkan diri kita… dalam membuat PEMILIHAN serta PENILAIAN? Hidup PAKATAN :) Opsss… Hahaha… (Tidak ada kaitan... tidak ada kaitan)...

2- YAKINI SESUATU SECARA SALAH

Rasanya sudah betul tetapi hakikatnya… realitinya tetap SALAH! Macam Robin Hood yang mencuri harta orang kaya untuk membantu golongan miskin (kalau mencuri harta orang miskin untuk menambahsenangkan orang kaya, apatah lagi). Pada kaca matanya, tidak salah berbuat demikian ~ untuk kebaikan juga namun… SALAH TETAP SALAH! Mencuri secara terbuka / tersembunyi itu sememangnya SALAH. Bukan sahaja SALAH dari sisi undang-undang dunia bahkan ISLAM juga mengharamkan umatnya MENCURI. Sesungguhnya, matlamat sama sekali tidak menghalalkan cara.

3- MELAKUKAN SESUATU YANG SALAH DAN BERTENTANGAN DENGAN ALLAH DAN RASUL

Fikirkanlah dari mata hati. Apakah yang bertentangan dengan Allah dan Rasul???

ARAK, JUDI, SEMBAH BERHALA - “Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah adalah termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.” Al-Maidah ayat 90.

ZINA -“Dan janganlah kamu mendekati zina. Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk.” Al-Isra’ ayat 32.

Hmmm… banyak lagi, bukan? Menganiaya orang yang lemah, menindas mereka yang tidak berdaya, menipu, mencuri, rasuah dan ….

……
Selamat membaca dan berfikir ;)

Muthiah : Mohon maaf atas keterlanjuran kata dan bahasa. Sesungguhnya, gambaran ISLAM dapat dilihat daripada KEINDAHAN AKHLAK penganutnya. Yang baik, jadikan teladan... yang tidak elok... jadikan sempadan.
Labels: | edit post
0 Responses