Mencari Naurah (Bab 85)

Novel | Mencari Naurah


Foto : Sekadar gambar hiasan. Kredit http://depositphotos.com.

Di Alamanda...

“Umi, Is hendak kereta ini,” matanya tidak berkelip memandang kereta mainan yang tersusun elok di atas rak pameran.

“Kita jalan-jalan dahulu,” aku membujuknya lembut. Mak ai, RM200. Boleh gugur rambutku...

“Umi, hendak beli teddy bear ini,” Maria pula menarik lenganku.

“Itu Barbie Doll, Sayang.” Entah betul, entahkan salah. Yang pasti, ia bukanlah seekor beruang tetapi tergolong dalam kategori anak patung!

“Hendak juga, hendak juga, hendak juga ...” Maria menghentak-hentakkan kaki.

“Sabar, Sayang. Kita jalan-jalan dahulu,” aku mengusap rambutnya perlahan.

“Alaaaa...”

Sedang asyik melayan karenah mereka, mataku tiba-tiba tertumpu kepada satu sosok tubuh. ‘Macam kenal,’ bisik hatiku. Ya, aku mengenalinya. Di sampingnya, ada seorang kanak-kanak yang aku kira sama usia dengan anak-anakku. Semakin lama, ia semakin hampir denganku. Akhirnya...

“Assalammualaikum,” ucapnya perlahan.

“Waalaikumussalam,” aku memandangnya antara percaya dengan tidak.

“Asha kenal saya lagi?” lelaki itu tersenyum manis. Tampan...

“Anuar bukan?” aku mengingat-ingat. Mataku masih lagi memerhatikan Iskandar dan Maria yang agak aktif. Bukan sekadar aktif tetapi hiperaktif.

“Kenal pun...” ia membalas. Masih lagi tersenyum.

“Comel anak,” ujarku sambil membalas senyumannya. Ah, putera puteriku sudah punya teman baru. Sesuai... sama-sama hiperaktif.

“Jangan main kejar-kejar, Sayang,” aku segera memaut lengan Iskandar.

“Nanti jatuh,” sambungku lagi.

“Betul, betul, betul...” ia mengiyakan tetapi berlari-lari semula.

“Anak buah daaa. Saya belum nikah lagi,” Anuar berterus-terang. Terkedu namun aku cuba berlagak biasa. Mataku lebih tertumpu kepada pergerakan putera puteriku. Khuatir kalau-kalau mereka terlanggar pelanggan lain tatkala sedang asyik berkejaran. Tidak pun, jatuh tersungkur di dalam kedai yang padat dengan barang mainan ini.

“Mana Asyraf?” kepala Anuar berpusing-pusing memerhati sekeliling. Sekejap-sekejap, ia menjenguk ke luar kedai. Hmmm... pasti tidak akan ketemu. Aku hanya diam. Pura-pura tidak mendengar butir bicaranya.

“Manakah perginya suami tercinta?” Senyum Anuar nampak tidak asli.

Hendak tidak hendak, terpaksalah aku menjawab, “Asyraf sudah meninggal dunia lima tahun lalu.”

“Iskandar, Maria... mari sini,” aku memanggil anak-anakku. Sudah tiba masanya aku beredar dari tempat ini.

“Apa???” Seperti yang kuduga, Anuar pasti terperanjat.

“Arwah terlibat dalam kemalangan jalan raya,” kataku dengar tidak dengar. Cukup perlahan. Agak-agak hanya didengari oleh aku dan Anuar. Air mukaku berubah. Sudah begitu lama aku tidak berbicara tentang dia.

“Inalillahiwainnailahirajiun,” Anuar tertunduk. Lidahnya kelu. Aku turut bisu tidak mampu mengungkap sepatah kata. Wajah Asyraf tiba-tiba hadir dalam hatiku.

“Umi, hendak teddy bear itu,” pujuk Maria sambil menarik-narik bajuku. Masih dengan ‘beruangnya’ meskipun sudah kukatakan bahawa mainan itu merupakan anak patung.

“Umi, hendak kereta ini,” Iskandar merengek-rengek pula. Ia sudah memeluk erat kereta idamannya.

“Mahal, Sayang,” aku berterus-terang. Aku menyayangi anak-anakku. Justeru, aku tidak mahu melalaikan mereka dengan kemewahan meskipun Dato’ Ghazali telah memperuntukkan sejumlah wang yang mencukupi untuk aku berbelanja buat mereka. Sayang anak, biarlah berpada-pada. Kalau tidak, bisa menghancurkan masa depan mereka.

“Alaaaa...” mereka mengeluh serentak. Kemudian, berlari-lari kembali.

“Iskandar anak sulung?” tanya Anuar.

“Mereka saudara kembar,” jawabku pendek. Mataku tidak lekang memandang Iskandar dan Maria yang semakin galak bermain-main.

“Berapa tahun?” soal Anuar lagi.

“Insya-Allah, bulan depan lima tahun.” Mataku membulat. Anak-anakku ini...

“Iskandar, Maria, Arisya...” Anuar memanggil mereka perlahan tetapi agak tegas. Maria yang sedang mengejar teman barunya berhenti mengejut.

“Pin, pin...” jerit Iskandar.

“Hendak berhenti, berilah isyarat. Macam dalam televisyen. Nasib baik tidak kemalangan. 
Kalau tidak, siapa susah? Umi juga yang susah,” sambungnya lagi. Ia memandangku sekilas kemudian berkalih kepada Maria yang sedang mencebikkan bibirnya. Anak gadisku itu kemudiannya memuncungkan mulutnya ke arah Anuar.

“Maria... tidak baik buat macam itu,” aku meninggikan suaraku sedikit.

“Betul, betul, betul...” Iskandar menganggukkan kepalanya tanda menyetujui kata-kataku. Hmmm... tidak pula kedengaran Maria menyambung kata-kata kembarnya sepertimana biasa.

“Abi panggil,” ujar Maria tanpa berfikir panjang. Aku dan Anuar sama-sama terkesima. Kami saling berpandangan. Ah, si anak kecil memang tidak tahu apa-apa.

“Pakcik...” aku berbisik perlahan.

“Ini Maria punya. Yang ini Iskandar punya,” Anuar segera menghulurkan anak patung serta kereta yang menjadi idaman putera puteriku.

“Anuar...” aku menggeleng tanda tidak setuju.

“Tidak perlu,” tambahku lagi.

“Tidak apa. Anggap sebagai cenderahati daripada saya setelah sekian lama tidak berjumpa,” balasnya lalu membuat pembayaran di kaunter.

“Terima kasih, Abi,” ucap Maria.

“Tidak betullah...” sampuk Iskandar.

“Terima kasih, Pakcik. Abi sudah meninggal dunia. Allah sayang abi. Sebab itu Allah ambil abi,” bersungguh-sungguh anak sulungku itu memberi penerangan. Aku hanya diam. Sebak... sudah sekian lama perihal Asyraf tidak diperkata sesiapa.

“Jom kita pergi medan selera. Asha belanja,” aku mempelawa Anuar lembut.

“Boleh sahaja. Rezeki jangan ditolak,” Anuar cepat-cepat memimpin Maria dengan erat manakala aku pula memegang tangan Arisya dan Iskandar.

‘Alangkan bahagianya kalau Asyraf masih ada.’ Tiba-tiba, air mataku jatuh ke pipi. Segera aku mengesatnya.  ‘Asha merindui Abang,’ bisik hati kecilku.

“Guna sapu tangan ini. Saya masih belum guna,” Anuar menghulurkan sapu tangannya kepadaku.

“Maafkan saya kerana membuatkan Asha terkenang kembali arwah,” sambungnya lagi. Aku semakin pilu...


Nota : Di atas adalah karya asal sebelum disunting untuk penambahbaikan.
0 Responses