Kehidupan yang baik

Assalammualaikum. Apa khabar? Moga kita semua dirahmati ALLAH selalu, insya-ALLAH, Amiin.



Sudah dua kali Muthiah membaca kisah almarhum Adik Siti Hajar. Kagum dengan semangat yang ditunjukkannya. Moga roh adik Siti Hajar dicucuri rahmat, ditempatkan bersama orang yang beriman. Terbit juga sedikit rasa 'cemburu' padanya. Siti Hajar menghadap TUHAN dalam kondisi yang baik, cantik cara pemergiannya,  diri kita nanti macam mana? Siti Hajar syahid dalam perjuangan, kita kelak? Apabila nyawa sudah dicabut TUHAN, bermaknakah penyesalan yang meraja? Moga diri kita semua tidak sekali-kali berputus asa untuk menjadi insan yang lebih baik... turut meletakkan diri bersama mereka yang berjuang habis-habisan ke jalan-NYA. Method perjuangan? Tepuk dada, tanya diri sendiri... tidak tahu? Bertanyalah kepada yang lebih arif.

Okey. Berhenti seketika tentang Adik Siti Hajar. Jom kita renungkan kisah di bawah...


Kehidupan yang baik

"Kenapa??"


"Kenapa apa?"

"Aku dulu, tak pakai tudung. Sekarang dah pakai. Aku dulu, tak jaga solat. Sekarang dah solat. Aku dulu teruk. Sekarang, aku cuba jadi yang terbaik tetapi kenapa?"


"Kenapa apa?"

"Kenapa hidup aku macam ni?"

"Macam ni apa?"

"Orang lain, ada yang lebih teruk daripada aku. Dulu pakai tudung, sekarang free hair... seluar pendek... baju ketat. Dulu belajar kelas tercorot, sekarang hidup mewah... rumah besar... kereta besar... melancong sana sini... masa kahwin, jadi macam Puteri... kahwin dengan Tan Sri. Duda pun dudalah, janji ada duit. Tak rasa hidup tak berduit. Macam aku, hujung bulan, mula makan Maggi."

"Hmm... kau cemburu ke?"

"Tidaklah jelous tetapi..."

"Tetapi apa?"

"Susahlah nak cakap kalau kau tak faham. Tengok kau sendiri. Dulu best student, sekarang duduk rumah. Semua terbatas. Cuba kau banding dengan budak-budak lain yang hidupnya lebih baik?"

"Baik yang macam mana?"

"Dapat pakai baju mahal sampai nampak bentuk tubuh? Dapat kahwin macam puteri raja, tayang rambut yang cantik tu pada semua orang? Dapat kahwin dengan orang kaya, muda-muda dah jadi Puan Sri?"

"Mereka nampak bahagia..."

"Aku pun bahagia dengan kehidupan aku sekarang."

"Aku memilih untuk bahagia dan bersyukur dengan apa yang ALLAH kurniakan."

"Susahlah cakap dengan kau ni. Kau tak faham.."

"Ya, aku memang tak faham. Adakah kebahagiaan itu dinilai dengan kemewahan dan pangkat yang ada? Ya. Semua orang nak duit. Tak ada duit, macam mana nak beli itu dan ini tetapi..."

"Kalau kita dah berusaha sungguh-sungguh..."

"Tanpa mengabaikan syariat ALLAH..."

"Redha dengan ketentuan-NYA..."

"Insya-ALLAH, kita akan berbahagia di dunia dan akhirat."

Soalan
  1. Apakah yang dapat anda muhasabah daripada perbualan di atas?
  2. Apakah yang anda fahami dengan kehidupan yang baik?
  3. Kehidupan yang macam mana yang anda pilih?
  4. Siapakah yang paling beruntung?
  • Yang mengeluh dengan apa yang tidak dimiliki?
  • Yang redha dengan ketentuan TUHAN setelah berusaha dengan sungguh-sungguh?
  • Yang hidup mewah tetapi jauh daripada ALLAH?
Pesanan penaja
  1. Jom, kita sama-sama menanam rasa bersyukur dengan kurniaan ALLAH pada kita.
  2. Bersangka baik dan berdoalah kepada kawan-kawan kita andai kita melihat mereka jauh daripada landasan-NYA. Kaya tidak semestinya jauh daripada ALLAH. Tidak berduit tidak semestinya dekat dengan PENCIPTA. Islah diri sendiri menjadi lebih baik sebelum mencari kelompangan orang lain.
  3. Percayalah. ALLAH telah menetapkan rezeki setiap hamba-NYA. Yakinlah dengan keadilan ALLAH. Apa yang kita perolehi, itulah yang terbaik untuk diri kita. 
0 Responses