Mencari Naurah (Bab 65)

Novel | Mencari Naurah


“APA yang Abang rasa sekarang?” soalku sewaktu kami sama-sama sedang menghayati keindahan malam di Pantai Cahaya Bulan. Tidak ramai yang berkunjung ke sini. ‘Mungkin kerana sekarang bukan musimnya,’ aku berfikir sendiri.

“Abang rasa sangat bahagia...” Asyraf merenung tepat anak mataku. “Sangat sangat bahagia,” bisiknya perlahan sambil memaut erat bahuku.

“Asha pun rasa bahagia walaupun agak gusar pada awalnya.” Aku berterus-terang.

“Gusar?” Asyraf mengerutkan dahinya.

“Khuatir Datin Khatty tidak dapat menerima Asha. Lagipun, Asha orang kampung.” Aku meluahkan apa yang terpendam di hati.

“Setiap apa yang berlaku, pasti ada hikmahnya, Sha. Bila kita sudah sampai ke tahap ini, pasti ada sesuatu yang telah direncanakan ALLAH untuk kita. Yang penting, kita perlu terus kuat dan meletakkan sepenuh pergantungan kepada-NYA. Dia Maha Dekat, Sha,” Asyraf memujuk lembut. 

“Asha pula bagaimana?” Dia memegang tanganku erat. Seperti tidak mahu melepaskannya lagi.

“Maksud abang?” Pandangan kami bertaut kembali. Dahiku berkerut. Aku tidak cukup jelas dengan apa yang diperkata Asyraf.

“Apa yang Asha rasa sekarang?” tanganku dilepaskan perlahan. Asyraf memandangku dengan pandangan yang tajam.

Aku menjadi malu sendiri.

Kemudian, Asyraf duduk di atas pasir sambil memerhati ombak yang beralun perlahan. “Marilah duduk tepi abang,” pintanya.

“Asha bersyukur kerana dijodohkan dengan abang. Asha sungguh bahagia. Mungkin lebih bahagia daripada bahagianya abang,” ujarku sambil membetulkan tudung yang ditiup angin malam.

“Asha tidak menyesal?” soal Asyraf lagi.

“Menyesal?” aku memandang tepat anak matanya. Mata kami bertaut lagi. Menyesal?

“Tidak ada apa...” Asyraf tersenyum lalu memaut bahuku. Lebih erat daripada pautan tadi.

“Asha tidak pernah rasa sesal bernikah dengan abang meskipun Asha tahu cabaran ada di hadapan mata.” Sebenarnya, aku masih khuatir terhadap penerimaan Datin Khatty. Tidak tahu bagaimana untuk aku menghadapinya tetapi aku tekad, aku akan terus maju ke hadapan.

Gambar hiasan

“Macam mana pulak untuk tinggal bersama keluarga abang? Asha rasa tidak selesa ke? Asha?” bertalu-talu Asyraf menyoalku.

“Insya-ALLAH,” balasku pendek. Aku tidak mahu berbohong kepada Asyraf. Jika aku beria-ia mengatakan aku suka, bermakna aku telah berdusta kepadanya. Entahlah, sukar untuk diungkapkan... perasaan yang tersembunyi dan tersirat. Apapun, tinggal sendiri itu sebenarnya lebih baik.

“Abang faham perasaan Asha. Kita cuba dahulu,” Asyraf membujukku dengan lembut.

Benar! Seperti kata pakar motivasi, Dato’ Dr. Mohd Fadzilah Kamsah, sebaiknya duduklah berasingan. Tidak kira sama ada mertua di sebelah pihak lelaki mahupun pihak perempuan. Kejanggalan akan tetap terasa.

Lagipun, sebagai pasangan yang baru melangkah ke alam rumah tangga, banyak perkara yang harus dipelajari. Bukannya tidak mahu belajar daripada orang yang sudah lama makan garam tetapi... Argh! Sukarnya untuk aku terangkan. Hanya pasangan baru bernikah memahaminya. Mungkin...

“Asha okey?”

“Insya-ALLAH...” Aku tersenyum manis.

“Mama abang, mama Asha juga.” Asyraf menguis-nguis pasir dengan jari telunjuknya perlahan.

“Insya-ALLAH...” Aku mengiakan. Aku tahu, bila akad telah dilafazkan, keutamaan kini bukanlah milik mak dan adik-adikku. Aku punya suami yang syurgaku terletak di bawah tapak kakinya. Suamiku pula masih punya ibu yang telah melahirkan dan membesarkannya dengan penuh kasih sayang. Aku tahu semua itu.

“Apapun, abang akan tetap menyokong dan memberi kekuatan kepadamu, sayang,” ucap Asyraf.

Aku melentokkan kepalaku di bahunya. Malam itu, kami sama-sama merenungi keindahan malam ciptaan TUHAN. Begitu cantik dan mengagumkan. Terima kasih ALLAH kerana mengizinkan kami melalui saat-saat indah ini.

~ bersambung
0 Responses