Mencari Naurah (Bab 63)



Gambar hiasan

TERATAK burukku meriah dengan kehadiran penduduk kampung, juga sanak saudara. Sejak tiga hari lalu, rumahku memang telah dipenuhi oleh orang kampung yang tidak keberatan membantu. Alhamdulillah, sedikit sebanyak meringankan beban keluargaku sementelah bapaku sudah tidak ada lagi. Pok Piji pula telah 'menghadiahi' aku seekor lembu sebelum majlis berlangsung. Hehe… bolehlah  dibuat lauk untuk para tetamu.  
Menurut Adilla, aku adalah satu-satunya pengantin perempuan di dunia ini yang menerima hadiah kahwin berupa seekor binatang ternakan. Aku dan mak hanya tersenyum.

Aku melihat jam pada dinding kamar pengantinku. Sudah pukul 10.55 pagi. Kata mak, tok kadi akan sampai pada pukul 11.00 nanti. Aku adalah pengantin ketiga yang bakal dinikahkannya hari ini. Hmmm… memang sibuk betul tok-tok kadi sekarang ini. Musim kahwinlah katakan.

Dengan dua kali lafaz, sahlah aku bergelar isteri buat Asyraf Daniel bin Ghazali, anak tunggal Datin Khatty. Berdebar, terharu, gembira... semua perasaan ini hadir bersilih ganti.

Berdebar kerana bakal berkongsi hidup dengan seorang lelaki yang begitu asing dalam hidupku. Seperti baru semalam aku berjumpa, berkenalan dan jatuh cinta. Semuanya berlaku dengan pantas. Aku mengharapkan kasihnya tetapi tidak pula membayangkan untuk hidup di sampingnya.

“Tahniah, Sha,” Kak Rose memelukku erat. Kelopak matanya basah.

‘Adakah Kak Rose menangis?’ aku bertanya sendiri. Bibirnya masih setia menguntum senyuman yang begitu manis walaupun riak wajahnya tidak seperti biasa. Aku tahu Kak Rose sebenarnya kecewa. ‘Maafkan Asha, Kak Rose,’ hatiku cukup-cukup sayu.

“Terima kasih, kak,” ucapku perlahan. Air mataku tidak semena-mena mengalir.

“Tidak elok pengantin baru menangis.” Kak Rose segera menyapu air mataku dengan tisu yang sudah tersedia di tangannya.

Aku hanya tersenyum. Hari bahagia ini begitu menyentuh naluri wanitaku. Hingga ke sini aku melangkah dan aku tidak mampu untuk berundur kembali.

“Tampan betul suami Asha dengan baju Melayu putih. Asha juga nampak begitu secocok dengan dengannya. Moga ikatan kasih kalian akan sentiasa mekar sehingga ke syurga,” ujar Kak Rose lagi.

“Insya-ALLAH, Kak Rose,” aku cuba menahan sebak di dada. 

“Terima kasih banyak-banyak kerana sudi datang...” Aku cuba mengukirkan senyuman. “Akak datang dengan siapa?” Keningku terangkat-angkat.

“Kami naik Avanza. Anuar sponsor,” suara Kak Rose sedikit bergetar.

Aku sekadar tersenyum. Agak tersentak apabila nama Anuar disebut. ‘Aku kini sudah bergelar isteri Asyraf,’ bisik hatiku sendiri.

“Bagaimana dengan perjalanan majlis hari ini?” soal Kak Rose. Masih lagi tersenyum.

Tiba-tiba...

“Assalammualaikum,” satu suara memberi salam.

Aku terkedu.

Si pemberi salam memasuki kamarku perlahan-lahan.

Mak pula sedang mengekorinya dari belakang. “Upacara membatalkan air sembahyang.” Mak memberitahu dengar tidak dengar.

“Selepas ini, Asha kena keluar dan bersalam dengan tetamu, tau.” Mok Teh muncul memberi arahan.
Aku agak kaget apabila Asyraf sudah berada di hadapanku. Sampul surat berisi mas kahwin diserahkan. Aku mengambilnya dengan tangan yang terketar-ketar.

Aku mencari Kak Rose tetapi kelibatnya sudah tidak kelihatan. Hanya saudara-mara terdekat yang mengerumuniku.

“Dia keluar tadi,” Asyraf berkata perlahan. “Bila nampak saya masuk...” lelaki ini seolah-olah tahu apa yang sedang bermain di fikiranku.

“Salam, salam...” Adilla menjerit kuat.

‘Buat malu kaum sahaja,’ omelku sendiri. Sejak malam tadi, dia tidak habis-habis mengusikku. Aku memandangnya sambil tersenyum. Tangan Asyraf kemudiannya kusalami.

“Cium, cium...” Adilla ketawa yang dibuat-buat.

Begitu juga dengan tetamu yang turut berada di dalam kamarku. Berdekah-dekah mereka tergelak melihat diriku yang kepucatan.

Aku menjeling Adilla sekilas. Dia hanya tersenyum sumbing. ‘Mak...’ batinku menjerit.

“Cium tangan suami, Sha.” Mak pula memberi arahan sambil tersenyum manis. Terpancar kebahagiaan pada wajahnya yang sudah tua.

Aku memandang Asyraf sekejap dan tunduk kembali. Lelaki ini nampak begitu tenang meskipun tadinya terpaksa melafazkan akad nikah sebanyak dua kali. Mungkin titik debarnya sudah dilepasi. Terketar-ketar aku mencium tangan Asyraf.

“Lama sikit, lama sikit... hendak ambil gambarlah, kak.”

‘Argh... budak kecil seorang ini,’ aku membulatkan mataku yang sepet ke arahnya.

Adilla hanya buat tidak tahu. “Kahwin sekali sahaja seumur hidup, kak.” Dia menambah.

“Ya, kahwin sekali sahaja seumur hidup. Asyraf sahaja yang ada peluang tiga kali lagi,” tiba-tiba Anuar muncul di muka pintu.

Terkejut tetapi kucuba berlagak biasa.

“Cium dahi, cium dahi...” jerit Adilla lagi. Nampaknya, dia benar-benar teruja dengan perkahwinanku.
“Adilla! Layan tetamu di luar,” spontan ayat itu keluar dari bibirku.

Asyraf yang sedari tadi berdiri, tiba-tiba duduk di sebelahku. 

“Lenguhlah dari tadi asyik berdiri. Bukan itu sahaja, hendak tunggu budak itu salam... mak ai, lamanya.” Dia berseloroh.

Semua yang berada di dalam bilik ketawa terbahak-bahak. Adilla, lagi-lagilah.

“Baru pagi, cik abang. Takkan dah tak sabar nak duduk  atas katil kot?” Anuar mengusik.

Mukaku berubah warna. Malu dengan kata-kata Anuar yang tidak punya insuran mulut itu.

“Kak, baru pukul 11.30. Sepuluh jam lagi,” Adilla masih tidak puas mengenakanku.

“Sudah, sudah... jangan main-main. Tetamu semakin ramai. Jom keluar.” Mak akhirnya bersuara menyelamatkan keadaan.

Aku dan Asyraf kemudiannya keluar beriringan. Mak dan Adilla pula sudah hilang entah ke mana. Aku semakin kaget dan menggelabah. ‘Ramainya... Makkkk...’ aku menjerit sendiri.

Aku memandang Asyraf. Dia turut sama merenung mataku sambil tersenyum. ‘Asha malu,’ hatiku berkata mengharapkan pengertian. Aku tahu Asyraf tidak mendengarnya tetapi aku begitu mengharapkan dia mengerti perasaanku. Aku masih kekok meskipun sudah bergelar isteri buatnya.

Tiba-tiba, Asyraf memegang tanganku dengan erat. “Jangan gabra sangat,” bisiknya. Nah, dia tahu isi hatiku. 

“Buat selamba sahaja. Anggap di hadapan kita, jam-jam yang sudah kehabisan bateri.” Dia masih sempat mengusikku.

Aku mencari-cari kelibat Datin Khatty. Tiada... “Datin Khatty makan di mana?” soalku perlahan.

“Bukan Datin Khatty lagi. Panggil mama sahaja. Bukankah dia sudah jadi mama Asha juga?”

“Mama ada lawatan ke Paris. Jadi, dia tidak boleh hadir hari ini,” Asyraf berterus-terang.

Aku terkedu mendengar kata-kata Asyraf tetapi kucuba berlagak biasa. Adakah dia masih tidak sudi menerimaku sebagai menantu? Entahlah, aku yang memilih jalan ini dan aku perlu kuat mendepaninya.

“Jom kita pergi dekat Anuar,” ajak Asyraf lalu berjalan ke meja tempat Anuar dan sahabat-sahabat kami yang sedang menjamu selera.

Aku mengikutnya dari belakang.

“Terima kasih kerana sudi meluangkan masa,” ucap Asyraf.

Anuar ketawa. “Aku mesti datang punya,” balas Anuar. Dia kelihatan begitu ceria mengalahkan kanak-kanak Ribena.

“Kau bila lagi?” tanya Asyraf lagi.

Aku lihat air muka Anuar berubah. Tidak pasti sama ada Asyraf menyedarinya atau tidak.

“Insya-ALLAH, kalau ada aku beritahu. Kalau tidak ada, aku tunggu kau punya anak,” seloroh Anuar.

“Insya-ALLAH, pasti ada,” balas Asyraf pendek. Mungkin menyedari kesilapannya yang bertanya soalan yang tidak sepatutnya. “Mana Rose?” Dia tercari-cari kelibat Kak Rose. Ya, Kak Rose tidak ada!

“Entahlah, tadi aku nampak dia makan di tepi pokok sebelah sana,” jawab Anuar. Dia juga melilau mencari Kak Rose yang sudah menghilangkan diri entah ke mana.

“Terima kasih, War,” ucap Asyraf lagi.

Anuar tersenyum. “Tahniah kerana dapat berkahwin dengan pilihan hati kau.” Dia berjabat tangan Asyraf yang sudah tidak menggenggam jemariku.

“Awak, saya hendak cari Kak Rose sekejap, boleh?” aku mencelah. Lelaki ini sudah bergelar suamiku yang sah. Jadi, segala tindakanku perlu dengan izinnya.

“Aik, panggil awak sahaja. Panggillah abang ka, darling ka, sayang ka...” usik Anuar.

Aku sekadar tersenyum. Aku lihat, Asyraf juga tersenyum. Mungkin dia tahu apa yang tersirat di dalam hatiku.

AKU tercari-cari kelibat Kak Rose. 'Mana agaknya Kak Rose bersembunyi?' Aku bertanya sendiri. Haaaa.. itu pun. Kak Rose kulihat sedang duduk-duduk memandang tetamu yang hadir di meja yang letaknya tersorok sedikit di tepi pokok. Aku segera menghampirinya.

 Gambar hiasan
“Dah makan, kak?” soalku mesra.

“Sudah, sayang. Lama betul akak tidak makan gulai kawah,” balas Kak Rose.

Bunga telur yang kuberi diperhatikan dengan teliti.

“Cantik bunga telur ini. Tempah di mana?” Kak Rose membelek-belek bunga telur tersebut.

“Asha buat sendiri,” aku tersenyum bangga.

“Mana Asyraf?” Kak Rose mencari-cari kelibat Asyraf. Tidak ada...

“Dia tengah melayan tetamu,” jawabku pendek. Aku memerhatikan wajah Kak Rose tanpa berkelip. Aku masih  tidak sedap hati sebenarnya. Entahlah. Perkahwinan ini seolah-olah tidak mendapat restunya. Siapa Kak Rose sampai aku tidak keruan begini? Ya, Kak Rose bukanlah siapa-siapa tetapi dia adalah seorang kakak yang paling aku kasihi.

Sejak berjumpa dengan Kak Rose pagi tadi, rasa bersalah itu hadir dan terus menghantuiku. Aku cuba untuk membuangnya jauh-jauh tetapi perasaan itu tetap tidak mahu pergi. Dia datang semakin dekat dan terus menghampiri. Semakin cuba kusedapkan hati, semakin perasaan itu menyalahkan diriku. Lebih-lebih lagi tatkala melihat kelopak mata Kak Rose yang kebasahan. Seolah-olah baru sahaja meluahkan rasa. Adakah dia sedih dan kecewa? Ah! Sudah gaharu cendana pula...

“Selepas ini, Asha dan Asyraf akan tinggal di mana?”

Aku mengelamun rupanya. Tinggal di mana? Ooo.... “Dengan keluarga mertua, insya-ALLAH. Lagipun, Asyraf anak tunggal.”

“Semoga berbahagia selalu,” Kak Rose menepuk-nepuk bahuku perlahan.

“Kak...” aku memanggilnya perlahan. Suaraku terasa sayu.

“Akak... cepat masuk dalam rumah. Sesi bergambar sudah bermula!” jerit Adilla dari dalam rumah.
Alahai, adikku yang seorang ini. Tidak memberi ruang langsung untuk aku ‘berehat’ seketika. “Jom...” aku segera menarik tangan Kak Rose.

“Tidak apa, Sha. Akak hendak makan lagi.” Air muka Kak Rose berubah.

“Cepatlah, kak. Sudah lama Abang Asyraf tunggu,” jerit Adilla lagi.

“Asha pergi dahulu, kak.” Aku serba salah.

“Pergi la, sayang...” kata Kak Rose tanpa memandang wajahku.

Aku berjalan cepat meninggalkan Kak Rose. Hatiku pilu. Tergamak aku! Namun, aku tidak mampu untuk menolak kehadirannya. Aku sendiri menyukai lelaki yang turut sama dicintai Kak Rose.

‘Maafkan Asha, kak,’ desis hatiku. ‘Maafkan Asha, Kak Rose,’ aku menggeleng beberapa kali. Tidak mahu memikirkan apa-apa yang bisa membikin jiwaku sesak dan gelisah.

Langkahku semakin laju. Lambat sungguh masa berlalu. Ikutkan hati, mahu sahaja aku menghilangkan diri tetapi tidak kuketahui ke manakah langkahku nanti. Hatiku begitu sebak dan aku tidak mahu kecelaruan ini disedari oleh siapa-siapa. Lebih-lebih lagi... Asyraf.

Sebelum menaiki tangga rumah, aku berpaling ke arah meja tempat Anuar dan sahabat-sahabat yang lain sedang menjamu selera. Tiada kelibat Asyraf di situ. Mungkin benar apa yang diperkata oleh Adilla yang Asyraf sudah lama menungguku.

Tiba-tiba...

Langkahku terhenti! Mataku terpaku melihat Anuar yang sedang tunduk menghadap tanah. Tadi, dia begitu ceria mengalahkan kanak-kanak tidak cukup umur tetapi mengapa kini ditundukkan wajah pula?

‘Astaghfirullah... astaghfirullah...’ aku beristighfar sendiri. ‘Ya, ALLAH. Berilah aku kekuatan menghadapi saat-saat ini...’ Wajah Kak Rose dan Anuar hadir silih berganti.

“Kak Sha, cepatlah.” Adilla mengintai dari jendela rumah. “Sudah letih Abang Asyraf tunggu akak,” ujarnya lagi.

Aku hanya tersenyum kambing.

“Dilla...” aku menghampiri Adilla yang masih lagi berdiri di tepi jendela. “Sebentar...” Aku menolaknya perlahan. Kemudian, aku menjenguk kembali ke luar rumah. Anuar tetap seperti tadi. Masih setia menghadap tanah. Hatiku begitu sayu di hari pernikahanku...

~ bersambung
0 Responses