Mencari Naurah (Bab 64)

Novel | Mencari Naurah


AKU lihat, rakan-rakan sepejabatku begitu rancak berbual. Sekejap-sekejap mereka ketawa girang tetapi acap kali juga muka mereka nampak serius. Ada isu besar agaknya. Dari jauh, aku cuba mengamati wajah-wajah mereka satu per satu. Hmmm… tidak dapat aku tafsirkan. Aku segera menghampiri mereka dengan senyum terukir.

“ASHA!!! Saya sangka Asha akan berkahwin dengan Anuar,” Preshnan merenungku dengan pandangan yang begitu tajam. Mujur Asyraf tidak ada di sisi.

“Satu minggu Asha cuti, satu minggu juga dia ambil cuti kecemasan,” tambah Ying Pei bersungguh-sungguh. 

“Saya rasa dia benar-benar kecewa. Ya! Teramat kecewa. Pasti...” Dia memandang Preshanan yang masih lagi merenungku.

Marah benar lelaki India ini. Apakan daya. Aku tidak mampu untuk memuaskan hati semua pihak.

“Asha tentu sudah maklum yang Anuar cintakan Asha,” Sook Kuan menyampuk. “Ya, pasti. Dia benar-benar mencintai Asha,” ulangnya lagi.

“Rabu lepas, Anuar dipanggil berjumpa dengan pihak atasan,” Preshnan tidak mahu kalah menyampaikan berita. “Anuar nampak betul-betul sudah berubah. Tidak bermaya. Tidak bertenaga. Tidak termotivasi. Bukan Anuar yang saya kenal dahulu,” suaranya sedikit sebak.

Aku tahu... Anuar yang dahulu gemar benar menyakat orang. Senyumnya tidak pernah lekang dari bibir dan kata-katanya bisa membuatkan jiwa gembira.

“Secara peribadi, saya berpandangan bahawa Anuar adalah paling sesuai dan serasi dengan Asha. Walaupun sering sahaja tidak sekepala, kamu berdua nampak cocok tatkala bekerjasama bersama. Lagipun, lelaki malang ini pernah mengakui bahawa dia benar-benar cintakan Asha. Dia sanggup lakukan apa sahaja demi Asha tetapi...” dahi Sook Kuan berkerut dan matanya yang sedia sepet nampak seolah-olah terkatup.


“Asha memilih untuk mengahwini lelaki lain. Siapakah lelaki ini?” sambungnya sambil matanya memandang jauh ke arah Asyraf yang sedang galak berbicara mesra dengan Anuar.

Aku terdiam. Begitu cepat mereka menembak. Das tembakan pula tepat-tepat mengenai jantungku. Habis berdarah sehingga meninggalkan parut yang begitu menjelikkan. Hmm... Aku tidak berdaya dan tidak mampu untuk mempertahankan diri. Lidahku kelu seolah-olah sudah berada di kandang si pesalah.
Salahkah aku kerana memilih untuk menikahi Asyraf? Jawapannya ya dan tidak!

Ya... kerana aku telah melukakan hati banyak pihak. Sepertinya, jiwa yang bernama Natasha binti Zulkarnain ini merupakan seorang wanita yang begitu kejam serta tidak bertimbang rasa.

Tidak... aku berhak membuat pilihan dan keputusan aku sendiri. Aku berkuasa untuk memilih sesiapa sahaja yang aku kira paling cocok dan serasi denganku dan pasti!!! Tidak ada seorang pun yang boleh menghalang keputusanku. Sesungguhnya, aku benar-benar menyintai Asyraf.

“Asha..”

“Asha...”

Tersentak aku daripada lamunan. “Ya, Preshnan,” aku memandang Preshnan sambil tersenyum. Senyum yang dibuat-buat.

“Sebenarnya...” Preshnan nampaknya ragu-ragu untuk meneruskan bait katanya. “Sebenarnya, Anuar...” diam lagi.

“Anuar telah belikan Asha sebentuk cincin yang sangat istimewa. Bertatahkan berlian dengan bentuk hati. Pasti mahal harganya. Lelaki itu sungguh ceria dan amat bahagia. Anuar terlalu yakin terhadap cintanya. Ya! Dia betul-betul teruja untuk menyerahkan cincin tersebut kepada Asha. Anuar tentu tidak menyangka bahawa cinta yang diagung-agungkannya itu akan ditolak. Ashalah pilihan hatinya dahulu, kini dan selamanya,” wajahnya berubah.

“Saya betul-betul simpati kepadanya. Saya kira, Anuar akan menjadi seperti Rahul yang akhirnya mendapat cinta Anjali tetapi nampaknya jauh panggang dari api,” sambungnya lagi dengan suara yang tersekat-sekat.

“Saya faham apa yang dirasainya. Sepertimana Anjali yang awalnya tidak mendapat cinta Rahul.” Nampaknya, lelaki India ini begitu taksub dengan watak Kajol dan Shah Rukh Khan dalam Kuch Kuch Hota Hai.

“Kami pun sebenarnya berharap agar Asha dapat bernikah dengannya. Kami nampak sinar bahagia pada matanya tatkala melihat Asha. Bukan itu sahaja bahkan kami juga menyedari keprihatinan Anuar terhadap Asha. Ya! Dia terlalu banyak berkorban untuk Asha,” celah Sook Kuan.

“Moga-moga Asha akan dapat menjadi isterinya pada kehidupan lain,” Preshnan tiba-tiba menyampuk.

“Kehidupan lain?” aku mengerutkan dahi.

“Maksud saya, Asha dan Anuar bertemu semula setelah kalian mati. Kemudian, jalinkan hubungan cinta dan… mendirikan rumah tangga,” balas Preshnan.

“Kami Muslim. Kami tidak mempercayai hal sebegitu,” aku menerangkan lembut.

“Oh, begitu,” ujar Preshnan dengar tidak dengar. Kecewa agaknya.

Ya. Sebagai seorang yang beragama Islam, aku perlu meyakini segala apa yang telah ditetapkan ke atasku. Suamiku ialah Asyraf Daniel dan bukan Khairul Anuar. Sudah tercatat sejak azali.

Maka, aku tidak boleh ragu-ragu apatah lagi menyesal dengan keputusan yang telah kuambil. Jalan ini kupilih dengan izin-NYA. ALLAH yang telah menentukan segalanya. DIA punya kuasa yang Maha Besar untuk menyatukan dan DIA juga boleh menjauhkan. Walaupun seribu manusia mengkehendaki aku untuk bersama insan lain, sama sekali tidak dapat menidakkan ketentuan takdir. Mana mungkin ada kuasa yang lebih hebat daripada kuasa TUHAN yang menghidup dan mematikan.

“Sha, kami minta maaf kerana berterus-terang. Sebagai sahabat, kami perlu bercakap sejujurnya. Asha dan Anuar adalah rakan karib kami. Apa yang kami ungkapkan ini datang betul-betul dari dalam hati kami,” Ying Pei yang tadinya membisu tiba-tiba bersuara.

“Anuar tetap yang terbaik. Dia tidak patut melalui saat sukar sebegini. Dia terlalu jujur dalam cinta. Asha tidak sepatutnya buat begini,” Preshan masih tidak berpuas hati. Entahlah. Lidahku kelu.

Aku hanya mampu menjadi pendengar setia. Biarlah mereka meluahkan segala apa yang terpendam asalkan mereka berasa bahagia.

“Cuba tengok. Anuar cuba untuk menutup kesedihannya tetapi saya tahu...” suara Sook Kuan sebak.

Aku segera berpaling ke arah Anuar yang masih rancak berbicara dengan Asyraf.

“Dia pasti sangat sedih dan dukacita,” sambung Ying Pei sedikit beremosi. Air matanya mengalir perlahan.

Aku kaget. Sudah dua jasad yang mengalirkan air mata pada hari pernikahanku.

Pertama... Kak Rose.

Kedua... Ying Pei.

Siapa pula yang ketiga??? Aku? Bukankah aku juga sudah menangis pagi tadi?

“Kasihan benar, Anuar,” Sook Kuan pula mencelah. Sama seperti Ying Pei, dia pun tidak dapat menahan air matanya daripada gugur ke bumi.

Bagaimana dengan Preshnan? Mahu memangis juga??? Hatiku semakin sebak. Semua orang seolah-olah tidak merestui pilihanku.

Aku tertunduk seketika. Cuba mencari kekuatan yang termampu. Aku perlu tega dengan keputusan yang telah aku ambil. Aku kira, hanya Kak Rose, Datin Khatty dan Tengku Amalin sahaja yang akan kecewa tetapi lebih daripada itu. Kejamkah aku?

Aku memandang Anuar yang masih lagi berbual-bual dengan Asyraf. Sekejap-sekejap dia nampak serius. Acap kali juga dia tergelak sakan. Pandai benar anak Dato’ Baharin ini berpura-pura.

‘Maafkan Asha, Anuar,’ bisik hatiku.

“Pandai Anuar berlakon. Dia mungkin boleh menipu pengantin lelaki dengan lakonannya tetapi tidak kami,” Sook Kuan menuding jarinya ke arah Anuar.

“Ya, saya pun dapat lihat kemantapan lakonannya. Mengalahkan Amitha Bachan,” Preshan menyampuk. Matanya tidak berair tetapi tetap merah!

Hmm... Baru sebentar tadi aku lihat Anuar tunduk ke bumi seolah-olah tidak mahu mengangkat kepalanya kembali tetapi kini dia tidak henti-henti menggeleng-gelengkan kepalanya sambil ketawa.

‘Maafkan Asha, Anuar...’ ucapku lagi. Hanya itu yang mampu kuungkapkan.

Beberapa minit kemudian, aku meminta diri daripada mereka  lalu menghampiri Asyraf dan Anuar. “Gelak sakan nampak.” Aku memandang Asyraf yang tidak henti-henti berbicara. Tidak macam raja sehari.

“Anuar cakap pasal jam Asha yang mati,” cerita Asyraf. Mereka masih ketawa.

Aku memandang Anuar sekilas. Tidak sanggup melihat lakonannya. Tidakkah Asyraf menyedarinya? “Ooo... mengutuk ya. Tak apa, ada lori ada bas,” aku berpura-pura merajuk.

“Malam ini jangan buka pintu bilik. Biar Asyraf tidur di luar,” Anuar mengusik penuh makna.

Aku sekadar tersenyum. Asyraf pula tidak henti-henti ketawa. Entah apa yang menggelikan hatinya, aku tidak berapa pasti.

“Jadi, Asha tinggal dengan keluarga Asyraf selepas ini, ya?” dahi Anuar sedikit berkerut.

“Insya-ALLAH,” jawabku sambil memandang wajah Asyaf yang tampak begitu tampan dengan pakaian pengantinnya yang serba putih.

“Dah bersedia duduk dengan mentua ke? Bukankah Dato’ Dr. Mohd Fadzilah Kamsah cakap seeloknya duduk sendiri?” Anuar nampak ragu-ragu.

“Insya-ALLAH. Lagipun, Asyraf anak tunggal. Kasihan datin dan dato’ berjauhan dengan anak teruna kesayangan mereka ni.” Aku berterus-terang. Aku tahu, bukan mudah untuk tinggal sebumbung dengan keluarga mertua. Banyak cabarannya tetapi aku akan cuba sebaiknya. Aku perlu lebih kuat dan tabah.

“Berbulan madu di mana?” Anuar tidak henti-henti dengan soalan terjahnya.

“Tak rancang apa-apa pun. Tengok keadaan. Lagipun, bukan mudah hendak dapat cuti,” jawab Asyraf mewakiliku.

“Semoga kalian berbahagia selalu,” ada sedikit getaran pada suara Anuar. “Asha dan Anuar memang cocok bersama,” sambungnya lagi.

Terkejut dengan kata-kata spontan Anuar, aku memandang Asyraf. Kulihat air mukanya turut berubah.

“Eh, silap. Asha dan Asyraf memang cocok bersama,” Anuar membetulkan pernyataannya.
Aku lihat air muka Anuar juga berubah.

“Insya-ALLAH,” aku dan Asyraf berkata serentak.

“Asha hendak layan tetamu lain sekejap.” Aku memandang Asyraf yang tidak berkelip melihatku.

“Jangan pergi jauh-jauh. Nanti cik abang tidak dapat duduk diam. Minggu hadapan baru okey kalau hendak berjauhan pun. Hari ini tidak sesuai.” Anuar masih mahu menyakatku. Dia tetap tidak berubah walaupun kini aku sudah bergelar isteri buat teman karibnya. Aku memandang Asyraf sekilas lalu meninggalkan mereka berdua.

“Anuar sememangnya pelakon yang baik,” ujar Preshnan apabila aku berjalan di hadapannya. “Saya harap keputusan Asha ini tepat,” tambah Presnan lagi.

Aku sekadar tersenyum.

‘Sesungguhnya ALLAH hanya pada sisi-NYA sahaja pengetahuan tentang hari kiamat; dan DIAlah yang menurunkan hujan dan mengetahui apa yang ada di dalam rahim. Dan tidak ada seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa-apa yang diusahakan pada hari esok. Dan tidak ada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana ia akan mati. Sesungguhnya ALLAH itu Maha Mengetahui lagi Maha Mengenali...’ surah Luqman ayat 34 itu aku renungi.

~bersambung
0 Responses