Ipoh - KL - Kelantan - Gerik - Ipoh

Assalammualaikum. Akhirnya....

Akhirnya, Muthiah masuk pejabat semula. Perancangan awal, bulan ini mahu all out bekerja. Mengedit manuskrip tanpa henti sebab target hendak menyudahkannya pada penghujung bulan ini. Paling lewat, mahu diberesi pada pertengahan bulan Disember. Namun...

ALLAH adalah sebaik-baik Perancang.

Muthiah bercuti dari hari Jumaat sampai Ahad. Seronok, bukan?

Ipoh - Dengkil

16 November 2012

Muthiah mengikut suami ke Dengkil (atas urusan kerja suami). Kami bertolak dari Ipoh sebelum pukul 1.00 petang. Apabila masuk waktu Zohor, kami berehat di Tapah. Muthiah kelaparan. Maka, makan tengah hari dahulu.

Doa selepas dan sebelum makan. 

Hukhuk...

Telah berlaku sesuatu di Tapah! Semasa Muthiah bergegas balik ke van (setelah selesai makan tengah hari), Muthiah terjatuh di atas jalan menyebabkan lutut berdarah dan membengkak. Sakit. Hendak menangis tetapi cuba bertahan. Maklumlah. Suami sedang bekerja. Tidak mahu beliau pening dan risau pula. Apapun, moga kesakitan itu menjadi penghapus dosa-dosa Muthiah, insya-ALLAH.

4.05 petang : Alhamdulillah. Kami selamat sampai Dengkil.

Kuala Lumpur - Pasir Mas

Pada sebelah malam, Muthiah, suami dan adik ipar pun bergegas ke Perhentian Bas Putra yang terletak di persimpangan Jalan Putra dan Jalan Tun Ismail. Oh ya. Kami sebenarnya dalam perjalanan balik ke Pasir Mas (rumah mertua). Ada majlis kesyukuran sempena perkahwinan sepupu suami pada Sabtunya.

Lokasi Stesen Bas Putra.

9.30 malam : Alhamdulillah. Kami sampai di Perhentian Bas Putra sebelum masanya. Cuak juga sebab bas akan bertolak pada jam 10.00 malam. Takut kena tinggal.

Bas inilah yang Muthiah naik.

10.00 malam : Bas bertolak agak lewat. Dalam 10.15 agaknya. Komen tentang bas Express Sani; bas ini agak selesa. Tidak terlalu sejuk atau panas. Muthiah dan suami duduk sebelah menyebelah di tingkat atas bas, manakala adik ipar pula duduk di kerusi sendirian (single) di belakang. Maka, bagi sesiapa yang mahu menaiki bas... khuatir terpaksa duduk dengan ajnabi, boleh pilih bas yang menyediakan kerusi yang sebegini. Ehe... Express Sani merupakan salah satu daripadanya. Oh ya. Muthiah juga dapati, ada seorang wanita membuat pemeriksaan sama ada penumpang sudah cukup atau ada yang tertinggal. Bagus!

Eh, satu lagi. Tambang bas untuk dewasa dari Kuala Lumpur ke Pasir Mas ialah RM43.00.

17 November 2012

6.30 pagi : Alhamdulillah. Kami selamat sampai di Pasir Mas, Kelantan. Pengalaman sepanjang perjalanan - TIDAK ADA. Muthiah tidur mati dek keletihan.

Bersiap sedia untuk ke majlis kesyukuran.

10.00 pagi : Muthiah, suami dan ibu bapa mertua sudah bersiap-siap untuk ke Kota Bharu bagi menghadiri majlis kesyukuran sempena perkahwinan sepupu suami yang bakal berlangsung. Kami turun awal sebab hendak ke klinik dahulu. Kan Muthiah sakit kaki ^_^ Akan tetapi, oleh sebab tiada doktor perempuan di klinik yang disarankan bapa mertua, Muthiah tidak jadi untuk membuat pemeriksaan lutut yang membengkak (tidak banyak pun).

Pengantin yang kacak dan anggun.

1.30 petang : Pengantin sampai dengan wajah berseri. Selamat pengantin baharu, Zamri dan Amirah. Moga perkahwinan dan rumah tangga diberkati ALLAH, serta kalian berbahagia sampai syurga, insya-ALLAH.

Perancangan awal, kami hendak balik Ipoh pada malamnya. Namun, tiket habis! Maka, terpaksa pulang ke Ipoh, 'Rumahku Aku Bahagia' pada keesokan hari. Tidak apa... bukan perlu menyewa hotel pun. Ehe.

Tanah Merah - Gerik

18 November 2012

9.30 pagi : Kami ke Tanah Merah untuk mendapatkan kereta sewa di sana. Hendak buat macam mana... tiket bas ke Ipoh sudah habis. Begitu juga tiket bas ke Kuala Lumpur. Oleh sebab banyak kerja yang perlu diberesi suami, mahu tidak mahu... kami kena segera sampai ke Ipoh.

Tambang kereta sewa dari Tanah Merah ke Gerik ialah RM170.00. Manakala untuk ke Ipoh, bayaran yang dikenakan ialah sebanyak RM300.00. Kereta yang kami naiki, tidak dipasang pendingin hawa. Menurut pak cik kereta sewa berkenaan, jika hendak pasang pendingin hawa, perlu tambah 10% dari bayaran tambang. Fuh... __________ (sila isi tempat kosong ini).

Gerik - Ipoh


Peta Pekan Gerik. 

Cuba cari stesen bas. Jumpa tak?


Muthiah di kaunter tiket Perak Roadways.

12.00 tengah hari : Sebaik sahaja sampai di Stesen Bas Gerik, Muthiah cepat-cepat mencari tiket bas ke Ipoh. Ada! Jam 2.00 petang. Lambatnya...

Stesen kereta sewa/ teksi berlesen Gerik.
Mahu naik kereta sewa?

Mungkin tidak. Kos kereta sewa dari Gerik ke Ipoh adalah RM140.00. Sekiranya tidak ada perkara mendesak untuk sampai awal ke Ipoh, baik tunggu bas sahaja. Bukankah ALLAH sentiasa bersama hamba-hamba-NYA yang sabar?

Pilihan dibuat. Kami balik Ipoh naik bas. Yeay!

1.45 petang : Muthiah sudah beratur ... berebut naik bas. Oh ya. Konsep naik bas di sini adalah siapa cepat, dia dapat duduk. Walaupun demikian, jangan pula potong barisan ya. Oh ya. Tambang bas Perak Roadways dari Gerik ke Ipoh pula ialah sebanyak RM13.10. Keadaan bas. Hmm... biasa-biasa sahaja. Bas agak buruk tetapi masih selesa.

Kaunter tiket Perak Roadways.

Sebelum Muthiah terlupa, ada dua buah bas menyediakan perkhidmatan ke Ipoh iaitu Perak Roadways (ada banyak trip) dan Shamisha Holiday (hanya ada pada jam 2.00 petang - seperti yang dinyatakan kepada Muthiah oleh petugas di kaunter penjualan tiket).

4.00 petang : Kami selamat sampai ke Ipoh.

Yahu... Seronok tidak terkata.

Nota :

Info di atas adalah sepertimana pengalaman Muthiah sendiri. Mungkin ada yang Muthiah tidak tahu. Maka, bolehlah rujuk sesiapa yang lebih arif.

Selamat berperjalanan.
Labels: | edit post
2 Responses
  1. Jauh dia berjalan....jeles ni!!

    hehehe..

    alhamdulillah selamat sampai ke destinasi yang ditujui.