Mencari Naurah (Bab 50)

Novel | Mencari Naurah



"ASSALAMMUALAIKUM," kedengaran suara orang memberi salam dari muka pintu. Diam…

"Assalammualaikum," ucapnya lagi. Aku yang berada di dapur berlagak seperti tidak mendengar apa-apa. Adilla pula sudah menjenguk dari celah pintu.

"Mak mana?" aku bertanya kepada Adilla.

"Entah," jawabnya pendek.

"Akak, keluarlah. Ada tetamu tu," Adilla menggesaku.

"Pergi pakai tudung dan ambilkan tudung akak dalam bilik," arahku. Aurat perlu dipelihara!

"Eh, terlupa. Kita tidak pakai tudung. Hehe…" Adilla segera berlalu memasuki bilik kami yang terletak bersebelahan dengan bilik Efendy.

"Assalammualaikum," suara itu kedengaran lagi.

"Cepatlah, kak. Sudah tiga kali dia beri salam tu. Nanti, balik sia-sia. Abang Ady tengah sembahyang," Adilla menarik tanganku.

"Iyalah…" aku menurutinya dalam paksa. Aku… bukannya tidak mahu meraikan tetamu. Akan tetapi, setelah diberitahu Efendy tentang abang angkatnya yang ingin mencari isteri, membuatkan aku tidak bersemangat dan tidak mahu ambil tahu.

"Waalaikumussalam. Masuklah. Maaflah. Ady sedang sembahyang. Mak cik pula tengah cari barang dalam bilik," Mek Jarah menerangkan panjang lebar.

'Selamat…' hatiku berbisik kecil.

"Tidak apa, mak cik. Saya Helmy," baik juga budi bahasa teman adikku ini.

"Ooo… duduklah dahulu. Nanti mak cik minta anak dara mak cik buatkan air." Mek Jarah segera berlalu ke dapur.

"Hai… orang bagi salam, tak ada yang sambut?" mak membebel perlahan.

"Salah Kak Sha, mak," Adilla menuding jarinya ke arahku. Aku hanya tersenyum.

"Dilla pergi hantar keluar," aku sedikit memerintah. Dulang yang berisi air teh dengan jemput-jemput kuhulurkan kepadanya.

"Kenapa Dilla?" Adilla membulatkan matanya.

"Saja…" jawabku pendek.

"Sudah! Biar mak yang bawa keluar." Mak segera mengambil hidangan tersebut dan berjalan perlahan ke ruang tamu.

"Akak ni… menyusahkan mak sahaja," Adilla mencebik.

"Hmmm…" aku diam seribu bahasa.

“Apa khabar?” Efendy menghulurkan tangan untuk bersalaman.

“Alhamdulillah,” jawab Afzan Helmy pendek sambil tersenyum manis.

“Jadi, tadi datang naik motor ke?” Efendy bertanya lagi.

“Ya, dalam 30 minit,” balasnya sambil menghirup air teh yang dihidangkan.

“Siapa nama anak tadi? Mak cik lupa. Maklumlah, sudah tua.” Tiba-tiba mak menyampuk.

“Afzan Helmy, mak tetapi orang biasa panggil Helmy,” Efendy menjawab bagi pihak sahabatnya itu.

“Kak Sha, Dilla... jomlah minum sama-sama,” kedengaran suara Efendy memanggilku dan Adilla dari ruang tamu.

Diam... Aku hanya mendiamkan diri di dapur. Adilla pula, sedari tadi aku lihat begitu asyik mengintai Helmy dari celah pintu. Apa yang diperhatikan, aku sendiri tidak tahu. Namun, tidak aku nafikan bahawa Helmy nampak begitu segak dengan baju ‘Help Palestin’ yang disarungnya.

“Siapa lebih kacak? Kawan Abang Ady atau kawan akak di UM?” soal Adilla separuh berbisik.

“Tak mahu komen,” aku memandangnya sekilas. Adilla masih lagi tersenyum sumbing.

“Boleh tahan juga kawan Abang Ady. Lagipun, Dilla solo lagi.” Adilla berkira-kira sendiri.

Aku menjelingnya sejenak tetapi tetap tidak menunjukkan sebarang reaksi. Buku tulisan Stephen R. Covey pemberian Anuar aku belek setiap helaian. Pada muka hadapan buku tersebut, tertulis ucapannya buatku, ‘Selamat menjadi rakan sejawatan. Semoga Natasha akan sentiasa bahagia di dunia dan akhirat.’ ‘Anuar, Anuar,’ aku tersenyum sendiri.

“Kak!!!”

Jeritan Adilla mengejutkan aku daripada khayalan. “Ya,” wajahnya yang berkerut seribu kurenung tajam. ‘Buat orang terkejut sahaja. Mujur tidak ada penyakit jantung,’ omelku sendiri.

“Angau. Kawan Abang Ady sudah hendak baliklah. Jomlah kita keluar. Dilla segan hendak tunjuk muka seorang.”

“Sejak bila adik bongsu kesayangan akak ini jadi pemalu?” aku mencubit pinggangnya perlahan. Sekadar mahu mengusik.

“Tidak adalah. Bukankah tetamu hendak balik. Jomlah,” Adilla masih berharap.

“Ya, ya... jangan tengok lama-lama. Tidak baik! Lagipun, tidak manis anak dara pandang anak teruna. Jatuh saham, dik,” pesanku sejujurnya.

“Baik, tuan.” Adilla segera memberi tabik hormat kepadaku.

Kami pun berjalan ke ruang tamu.

Aku lihat, Helmy menyerahkan sesuatu kepada Efendy sambil berbisik. Kemudian, dia menepuk perlahan bahu adik lelakiku itu.

“Insya-ALLAH.”

Efendy turut sama bercakap perlahan tetapi perkataan ‘Insya-ALLAH’  masih dapat aku dengari.
‘Senyum kambing yang sumbing,’ aku membebel sendiri.

“Ada masa, datanglah rumah mak cik lagi,” pelawa mak. Aduh, mak semacam sudah berkenan. Aku hanya tersenyum. Namun, senyumku tidaklah sumbing sepertimana senyuman adik-adikku.

~bersambung~
0 Responses