Cemburu seorang isteri

Assalammualaikum. Moga hidup kita dirahmati ALLAH selalu...

Moga-moga....

  • Dalam berbilion umat manusia yang menunaikan ibadah puasa (kecuali mereka yang keuzuran dan dibolehkan berbuka), kita merupakan salah seorang daripadanya.
  • Dalam berbilion umat manusia yang mengerjakan solat sunat tarawih, solat sunat witir dan ibadah-ibadah sunat lainnya (tanpa mengenepikan ibadah wajib/ fardhu), kita merupakan salah seorang daripadanya.
  • Dalam berbilion umat manusia yang berusaha keras menjaga lidah, telinga, mata, hati, perilaku, kita merupakan salah seorang daripadanya.

Moga-moga.... 

Hidup kita lebih baik daripada sebelumnya.

Okey. Hari ini, Muthiah ingin berkongsi satu perenggan daripada novel yang Muthiah baca yang berbunyi...

"Aku tak kisah kalau dia rapat dengan Nita budak kedai fotokopi tu. Aku tak kisah kalau dia selalu bergurU dengan Nancy di reception. Aku tak kisah jugak bila kadang-kadang dia ajak Mida join kami makan tengah hari. Aku tak kisah, Fi. Tapi Eliz ni lain. Aku tak senang hati bila dia keluar makan dengan perempuan tu. Aku kisah. Kali ini aku kisah..." (Aku kan novelis, Nurul Syahida, Buku Prima)

Entah. Muthiah suka dengan bahagian ini... Anda, bagaimana? ^____^

Betul atau tidak?

Kebanyakan wanita akan cemburu apabila merasa dirinya tercabar. Dengan kata lain, dia tak akan apa-apa sekiranya ada wanita lain mahu berkawan dengan lelaki yang dia sayang melainkan wanita itu dilihatnya punya kelebihan berbanding dirinya. Atau gediksnya melayan bisa mengganggu-gugat jiwa? (Padahal tidak ada yang lebih pun. Bukankah manusia ini tidak sempurna? Ada kelebihan dan kekurangannya).


  • Mungkin betul...
  • Boleh jadi salah...
  • Mungkin betul dan salah... bergantung kepada keadaan dan situasi.


Cakap pasal cemburu, ada beberapa kategori juga...


  • Cemburu yang tidak memudaratkan - Dia cemburu tetapi tidak sampai mengganggu-gugat keharmonian rumah tangga. Dia juga tidak selalu (bermakna mungkin ada tetapi kadang-kadang sahaja) berendam air mata disebabkan oleh rasa cemburu ini. Perasaan sebegini normal bagi setiap manusia tetapi masih berada di tahap yang okey. 


  • Cemburu yang mudaratkan - Dia terlampau cemburu, akibatnya keharmonian rumah tangga tergugat. Dia sentiasa berfikir sesuatu yang negatif tentang suaminya. Masakan tidak cemburu, salah yang dibuat berlaku berulang kali, contohnya. Dia membenci sesiapa sahaja yang berteman dengan suaminya, hatta si pembancuh teh di pejabat pun hendak dijadikan musuh.Iyalah. Walaupun pembancuh teh, wajahnya cantik mengalahkan Nora Danish (contoh lagi). Hilang kepercayaannya terhadap sang suami dan hubungan menjadi semakin hambar. Dia sentiasa berendam air mata. Kesannya... diri yang sakit sendiri <- Moga ALLAH pelihara diri.

Jadi, bagaimana hendak melatih diri agar tidak cemburu yang melampaui batas?

Huk..huk... 
Payah juga.
Perihal hati dan perasaan ni.

Apapun, jom kita senaraikan cara mengatasi masalah ini (cemburu yang memudaratkan)...

  • Dekatkan diri pada ALLAH sentiasa. Orang yang dekat pada ALLAH, insya-ALLAH dapat mengurangi bintik-bintik hitam di dalam hatinya. Apabila bintik hitam itu tidak banyak, mudahlah cahaya masuk ke dalamnya. Hati bertambah tenang dan dia dapat berfikir dengan lebih rasional.
  • Percayakanlah suami kita (tetapi tetaplah berwaspada)... Suami ke tempat kerja, untuk mencari rezeki yang halal buat diri kita dan keluarga. Usah fikir yang bukan-bukan pula. Semakin difikir (yang negatif), syaitan dan nafsu akan semakin mencucuk-cucuk bagi semakin parah. Namun bagi sang suami, jangan pula mendekatkan diri kepada fitnah macam...

  1. Berdua-duaan dengan staf wanita di pejabat. 
  2. Keluar makan setiap hari.
  3. Ber-sms saban waktu. 
  4. Hari-hari bercerita pasal Polan binti Polan di rumah. Boleh mengundang tanda tanya.

  • Banyakkan berdoa kepada ALLAH agar dipelihara hati dan diri daripada sifat cemburu yang melampaui batas @ cemburu buta. Ingatlah... ALLAH pegang setiap hati hamba-NYA. 
  • Banyakkan berkongsi rasa dengan sang suami. Sekiranya apa yang kita fikirkan itu salah, maka kita akan mendapat gambaran yang lebih jelas dan benar tentangnya. Hmm... betul atau tidak? Kebanyakan perempuan, suka memendam rasa. Macam Muthiah. Akan tetapi, cubalah untuk berkongsi apa yang terpendam itu. Tidak banyak, sedikit pun tidak apa. Yosh!
  • Bagi suami, hargailah kepercayaan yang telah diberikan sang isteri. 
Cukup setakat ini. Ada manfaat? 

  • Yang baik... jadikan pedoman. 
  • Yang tidak elok... letakkanlah ke tepi. 
  • Yang menyakitkan... buang terus, usah diingati.
Maaf atas keterlanjuran kata. Salam Ramadhan ^___^
0 Responses