Sakit hati


Sakit hati! Pernah rasa sakit hati? Marah... benci... kecewa... Sebab apa kita sakit hati? Siapa tidak pernah terasa hati dengan orang lain? Duduk sendirian pun bikin jiwa merana. Feel alone. Tidak tahu hendak bercerita dengan siapa. Akibatnya, stres sendiri-sendiri.

Contohnya... Sakit hati dengan harga makanan yang mahal... tidak berpatutan dan tidak menepati citarasa? Ditambah dengan ‘service’ yang tidak memuaskan.

Muka masam mencuka. Macam tidak berbaloi membelanjakan wang di tempat sebegitu. Kita mengharapkan sesuatu yang baik tetapi yang diperoleh.... alahai menyakitkan jiwa.

Kita marah... kita menyumpah seranah tetapi esok, kedai itu kita tuju lagi. Bagaimana mahu memberi pengajaran bahawa ‘Customer always right?’

Apa lagi yang menyebabkan kita sakit hati? Kena marah? Kena maki? Gaji kecil? Rasa dimanipulasi? Semua tidak kena. Kesannya, sakit hati... Ada sahaja yang tidak kena.

Namun, inilah realiti kehidupan. Tidak semua yang kita harapkan kelak menjadi milik kita. Kita sering kali sakit hati... marah... kecewa tatkala tidak mendapat apa yang diinginkan tetapi kita lupa segala apa yang sudah kita miliki. Masih tidak puas dan sukar untuk berlapang dada. Al-maklumlah... manusia sentiasa berasa tidak cukup dengan apa yang sudah ada.

Muthiah : Sakit hati dengan ....
Labels: | edit post
0 Responses