Iftar

Salam. Apa khabar semua? Muthiah? Alhamdulillah… cuma hati sahaja yang kurang sihat. Kenapa ya? Entahlah… teringatkan sesuatu yang tidak mahu diingat. Tiba-tiba… rasa…

Hendak tulis tentang apa ya hari ini? Suami sedang membasuh kereta. Muthiah? Hehe… Muthiah tahu naik sahaja. Dush dush…

Hujung minggu lepas?Hmmmm… Muthiah sibuk bangat… Sibuk sibuk sangat.

4 Sept 09 – Ada majlis berbuka puasa di surau Simpang. Bolehlah kalau Muthiah katakan sebagai surau P. Yang Muthiah biasa pergi (untuk solat tarawih) sebelumnya, Muthiah namakan sebagai surau B. Hehe… pertama kali berbuka di surau. Suami sudah ajak banyak kali tetapi Muthiah berasa lebih selesa berbuka di rumah.

Namun… tidak kenal maka tidak cinta. Sejak dari hari itu (waktu berbuka puasa di surau), Muthiah dan suami tidak lagi berbuka di rumah tetapi… hehe… iftar di surau. Sebab utama? Hmmm… rasa seronok pula berbuka beramai-ramai. Selepas makan kurma dan bubur lambuk (di sini dipanggil kanji), kami menunaikan solat Maghrib dahulu. Kemudian, baru makan makanan berat.

Teringat sewaktu Muthiah masih bujang. Muthiah gemar berbuka puasa di Masjid Jamek. Bukan apa… seronok iftar beramai-ramai. Lagipun, Muthiah jatuh hati dengan bacaan ayat suci Al-Quran imam masjid tersebut. Betul-betul menusuk kalbu. Jadi, sesudah solat Maghrib, Muthiah akan tunggu sehingga solat tarawih.

Selain Masjid Jamek, Muthiah juga selalu berbuka puasa dan bersahur di Masjid As-Syakirin, KLCC. Seingat Muthiah, pada sepuluh malam Ramadhan terakhir… ada qiammullai di sana. Seronok… pernah juga makanan yang disediakan untuk sahur dan berbuka puasa tidak mencukupi tetapi… tetap BEST. Kenangan oh kenangan….

5 – 7 Sept 09 – Tidak ada aktiviti ‘luar biasa’ yang Muthiah dan suami lakukan melainkan membeli keperluan raya buat diri dan keluarga.

Eh lupa. Selain itu, suami ada beli mesin rumput. Untuk mesin lalang di sekeliling rumah yang semakin banyak. Hmmm… tidak ada apa-apa yang mengujakan kecuali… bilamana Muthiah juga dibelikan topi oleh suami. Sebenarnya, suami membeli topi untuk menutup wajah daripada cahaya tatkala membuat operasi sekeliling rumah (tebas rumput). Muthiah? Mana aci suami sahaja yang ada topi???

Di samping itu..huhu…Muthiah terpaksa belajar kereta dengan suami. Hari-hari Muthiah kena mengelilingi taman (dalam 2-3 pusingan). Mengikut perancangan suami, selepas hari raya… Muthiah MESTI (tanpa kompromi, insya-Allah) belajar memandu (dengan kata lain, ambil lesen). Ikut hati??? Tidak berani tetapi suami banyak memberi dorongan. Hmmm… dalam memberi dorongan pun… suami selalu beri markah tidak sampai 40% buat Muthiah. Hehe…

Yang paling Muthiah lemah ialah bilamana terpaksa berhenti kereta (seketika) kemudian jalan balik. Selalu sahaja mati. Bila enjin mati, Muthiah selalu tidak ada mood untuk memandu lagi tetapi suami tetap suruh Muthiah memandu. Alasan yang diberi… Muthiah kena biasakan diri. Untuk mendapatkan lesen adalah satu isu… satu isu lain, perlu mahir dalam pemanduan.

Apa yang suami lakukan? Hmmm… setiap hari, Muthiah yang jadi driver (setiap kali pergi dan balik surau). Malam semalam, suami minta Muthiah buat lima pusingan. Suami pula tidur (Muthiah agak, hanya berpura-pura tidur). Hehe.. Muthiah buat tiga pusingan sahaja. Huhu…

Baiklah…cukup coretan diari hatiku untuk minggu ini… Selamat berbuka puasa :)
Labels: | edit post
0 Responses