Makna kata Ilah


Kalimah Lailahaillallah seringkali kita ungkapi. Dalam bahasa Melayu, ia membawa maksud “Tiada Tuhan (yang diabdikan diri) melainkan Allah.” Sebenarnya, terdapat banyak pengertian daripada perkataan Ilah itu sendiri. Ilah yang berasal daripada kalimah aliha ini jika diselami dan difahami, kita akan memahami motif manusia mengilahkan sesuatu.

Aliha yang bermaksud mententeramkan

Dengan kata lain, apabila Ilah itu diingati, pasti membuatkan kita merasa tenteram dengan-Nya (sakana Ilaihi). Firman Allah dalam surah ar-Raad ayat 28 yang bermaksud, “Dengan mengingati Allah, hati kan menjadi tenang.”

Janji Allah pastinya benar. Tuan Punya alam ini memegang hati-hati hamba-Nya. Dia boleh menjadikan hati itu damai. Dia juga boleh meresahkan jiwa-jiwa yang engkar terhadap perintah-Nya.

Di samping itu, apabila menganggap Ilah memiliki kekuatan yang mampu menolong diri tatkala ditimpa kesulitan hidup, menjadikan kita kembali kepada-Nya. Kita sentiasa merasa dilindungi-Nya (istijaara bihi). Allah itu amat hampir dengan kita. Nabi SAW pernah berkata kepada Saidina Abu Bakar sewaktu mereka bersembunyi di Gua Thur, “Wahai Abu Bakar! Jangan kamu sangka kita berdua sahaja. Allah ada bersama dengan kita.”

Secara fitrahnya, apabila kita berasa tenteram dengan seseorang maka kita akan sentiasa mahu berada di sampingnya. Begitu juga halnya dengan rasa tenteram yang dimiliki tatkala berhubung dengan Tuhan yang Esa. Ini membuatkan kita berkeinginan untuk selalu bertemu dengan-Nya.

Kedamaian yang diperoleh menjadikan kita sebagai pendamba kasih Rabbul Izzati. Merasa rindu kepada-Nya (isytaqu ilahi) membuatkan kita bersungguh-sungguh untuk mendekatkan diri kepada Allah. Rindu yang terhasil daripada rasa cinta yang tidak terhingga kepada Pencipta.

Maka, rasa cinta ini menjadikan kita cenderung kepada-Nya (wull’a Bihi). Cenderung untuk melakukan ketaatan yakni sesuatu yang disukai Tuhan sekaligus meninggalkan larangan-Nya. Ini terdorong daripada rasa cinta kepada Allah yang memiliki kelayakan untuk dicintai sepenuh hati. Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 165 yang bermaksud, “Dan di antara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah. Mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah.

Al-Ilah sebagai Tuhan

Setelah mengupas tentang aliha yang bermaksud mententeramkan, kita selusuri pula makna di sebalik kata Tuhan yang kita merasa tenteram kepada-Nya.

Tuhan! Al-Marghub (yang disenangi) yakni zat yang sentiasa diharapkan. Firman Allah dalam surah al-Fatihah ayat 4 yang bermaksud, “Kepada Engkau kami mengabdikan diri dan kepada Engkau kami memohon pertolongan.” Dia-lah yang memberi segala kebaikan dan kasih sayang kepada setiap makhluk ciptaan-Nya.

Selain itu, Tuhan itu merupakan al-marhub (sesuatu yang sangat ditakuti). Takut bukan bererti makin menjauh daripada ar-Rahman tetapi semakin mendekat kepada-Nya. Kita takut dengan kemurkaan-Nya, takut dengan seksaan-Nya, juga takut dengan ancaman terhadap kemungkaran yang dilakukan.

Firman Allah dalam surah al-Anfal ayat 8 yang bermaksud, “Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut nama Allah, gementarlah hati mereka. Dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya, bertambahlah iman mereka…”

Justeru, sering kali kita berusaha untuk melakukan yang terbaik untuk Tuhan.
Di samping itu, Ilah juga membawa maksud al-matbu’ yakni yang selalu ditaati dan diikuti. Dengan lain perkataan, kita meninggalkan yang haram, melaksanakan yang wajib serta memperbanyakkan yang sunat. Segalanya dilakukan semata-mata untuk mendapat keredhaan-Nya.

Akhir sekali, kalimah Ilah boleh difahami dengan maksud yang dicintai (al-mahbub). Hal ini kerana, hanya Dia yang berhak dipuja dan dipuji. Dia pemberi segala nikmat serta kasih sayang kepada hamba-Nya tanpa mengenakan sebarang bayaran. Maka, selayaknya Dia mendapat segala kecintaan tersebut.

Aliha yang bermaksud abadahu

Sebagai hamba, wajib bagi kita untuk mengabdikan diri kepada-Nya. Firman Allah dalam surah Az-Dzariyat ayat 56 yang bermaksud, “Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Ku.” Terdapat tiga sikap yang perlu dimiliki untuk diberikan kepada Allah.

Pertama, merasa sangat cinta kepada-Nya(kamalul mahabbah). Apabila ketaatan dilakukan dari dalam hati dengan penuh ikhlas, ia tidak akan berasa ragu-ragu dengan segala suruhan-Nya meskipun bertentangan dengan kata nafsunya. Ia lebih mengutamakan hak Allah mendahului apa-apa yang diingininya.

Selain itu, ketaatan kepada Allah perlu dilakukan dengan penuh rendah diri (kamalul tadzalul). Ia merendah diri di hadapan Tuhannya meskipun di dunia ia digelar manusia terbilang. Ia menyedari bahawa Allah adalah penguasa alam yang berkuasa menaikkan darjat serta menghina sesiapa yang dikehendaki-Nya.

Ketiga, pengabdian kepada Allah perlu dilakukan dengan sangat tunduk dan patuh(kamalul khudu’). Ia tidak memilih-milih dalam melakukan ketaatan dan ia akur dengan segala suruhan-Nya. Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 208 yang bermaksud, “Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam agama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan…”

Al-Ma’bud sebagai yang diabdikan

Kepada siapa kita mengabdikan diri? Benar! Hanya Allah yang layak disembah secara mutlak. Hal ini kerana Allah adalah Pemilik segala pengiktirafan (shohibul wilayah).

Allah yang menjadi Tuan Punya yang mencipta segala sesuatu di atas muka bumi ini.
Dia yang menjadikan daripada tiada kepada ada dan daripada ada kepada tiada. Tidak mustahil bagi-Nya untuk mengadakan kembali sesuatu yang telah tiada tadi. Justeru, pengiktirafan itu sewajarnya diberikan hanya kepada Allah.

Di samping itu, Allah juga merupakan Pemilik tunggal hak untuk ditaati (shohibut tha’ah). Dengan kata lain, ketaatan itu hakikatnya hanya untuk Allah. Ia bukan sahaja wajib taat kepada Allah bahkan mengajak orang lain untuk sama-sama menuju kepada Allah.

Buat akhirnya, al-ma’bud merupakan satu penerimaan Allah sebagai Pemilik tunggal kekuasaan alam semesta. Oleh sebab Allah diperakui sebagai Pencipta, maka Dia berhak untuk menentukan aturan seluruh ciptaan-Nya. Hanya hukum Allah diyakini keadilannya.

Justeru, marilah sama-sama kita fahami makna kata Ilah. Dengan itu, dapat menguatkan hati dan keimanan kita kepada-Nya.

Muthiah : Sampaikan walau seayat…
Labels: | edit post
0 Responses