Sahabat


Setiap manusia perlukan teman. Ia tidak betah hidup sendirian…

Teman itu umpama cermin. Ingin melihat cantiknya diri, tengoklah pada cermin. Ia mampu berkata-kata tanpa suara.

“Teman yang baik bukanlah teman yang sekadar membenarkan apa-apa yang dilakukan sahabatnya. Namun, ia adalah teman yang boleh memperbetulkan kesalahan sahabatnya itu dengan hikmah.”

Teman itu bukan sekadar pada bibir namun dalam hati. Terdapat tiga elemen penting dalam sesebuah persahabatan yakni taaruf (berkenal-kenalan), tafahum (saling memahami) dan takaful (saling membantu).

Sebagai manusia biasa, kita memerlukan teman. Teman untuk berkongsi cerita suka dan duka serta mendengar luahan rasa. Ada “give and take” dalam sesebuah ikatan persahabatan. Hidup berseorangan pastinya mengundang kesunyian.

Atas sebab itulah Allah menciptakan manusia daripada pelbagai kaum dan bangsa. Firman Allah dalam surah al-Hujurat ayat 13 bermaksud, “Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan. Dan Kami telah menjadikan kamu pelbagai bangsa dan bersuku puak supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam Pengetahuan-Nya (akan keadaan dan amalan kamu).”

Taaruf.. Dengan kata lain, dalam sebuah persahabatan perlu kenal antara satu sama lain. Kenal dalam erti kata benar-benar mengenali sahabatnya.

Kita tahu karektoristik teman yang kita dampingi. Bukan sekadar luarannya tetapi kelebihan dan kelemahan yang dimiliki. Maka, kita kan mudah berlapang dada pabila berhadapan dengan karenah teman yang kadang-kadang memeningkan kepala.

Kita tahu makanan kegemarannya, perkara yang disukai dan dibenci, sikap moody yang dimiliki serta banyak lagi. Inilah yang dikatakan sahabat sejati. Kenal kemudian jatuh cinta.

Setelah cinta berputik, kasih bersemi. Maka, ikatan persahabatan kan menjadi teguh dan padu. Kenal bukan sekadar tahu nama dan usia, sudah berpunya atau masih solo…
Kenal… tahu… tafahum yakni faham.

Sebagai teman, kita berusaha untuk memahami teman yang lain. Kita faham, pabila ia kesedihan, ia mahu bersendirian. Justeru, bilamana ia menunjukkan sifat yang tidak kena tatkala mendepani sesuatu masalah, kita seharusnya berlapang dada.

Kita tidak bersangka buruk (suuzun). Kita tidak cakap belakang. “Si anu itu teruklah. Si anu itu tidak fahamlah…” Sedangkan, kita sebenarnya yang tidak faham.

Laungan ukhwah yang diwawarkan menjadi omongan kosong untuk menyedapkan frasa ungkapan persahabatan. Seharusnya, kita perlu menyelidiki di sebalik tindakan sahabat kita itu. Andai ia benar-benar tersasar, peranan kita untuk menegurnya dengan hikmah.

Mengapa? Kerana kita bukan sekadar perlu “kenal” teman di hadapan kita malahan kita turut faham watak yang dimiliknya.

Akhir sekali, dalam persahabatan harus saling menolong (takaful) antara satu sama lain. Pabila sudah kenal dan faham, sebagai sahabat kita mempunyai daya usaha untuk meringankan bebanan yang ditanggung.

Kita tidak lokek dengan ilmu dan duit yang dimiliki. Bahkan, kita membantu teman yang memerlukan dengan ikhlas hati tanpa mengharapkan sebarang balasan. Apa-apa kebaikan yang kita lakukan adalah semata-mata kerana Allah. As-syahid Imam Hassan al-Banna menyebut, “Serendah-rendah ukhwah ialah berlapang dada terhadap saudaramu. Setinggi-tinggi ukhwah ialah ithsar (melebihkan teman mendahui diri sendiri).”

Muthiah : Alhamdulillah… Muthiah memiliki banyak teman saat suka dan suka. Kini… teman itu lagi hampir dengan diri Muthiah… tidak lain dan tidak bukan ialah suami Muthiah yang dikasihi fillah….
Labels: | edit post
0 Responses