HENTI dahulu minum kopi luwak

Assalammualaikum. Apa khabar? Buat apa petang-petang ini. Moga kita semua dapat memanfaatkan masa yang ada untuk melakukan perkara yang ________ ^^ Muthiah tahu sahabat-sahabat bijak semuanya. Sila isi tempat kosong dengan jawapan yang sewajarnya.

Hmm.. lagi tentang 'kewaspadaan'. Betulkah penggunaan perkataan ini? Berita hari ini Muthiah petik bulat-bulat dari Harian Metro.

IPOH : Orang ramai dinasihatkan menghentikan sementara aktiviti meminum ‘kopi tahi musang’ atau kopi luwak sehingga Majlis Fatwa Kebangsaan membuat keputusan sama ada produk berasal dari Indonesia itu halal diminum.

Difahamkan, Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Jakim sebelum ini pernah mengadakan kajian kopi luwak di Jakarta, Indonesia pada 8 hingga 11 Jun lalu, namun fatwa berhubung kopi berkenaan belum diputuskan hingga kini.


Sumber Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) berkata, rombongan kajian itu diketuai Mufti Pulau Pinang merangkap pengerusi Panel Kajian Syariah (PKS), Datuk Hassan Ahmad, pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Madya Dr Mahamad Arifin, Timbalan Mufti Kedah, Datuk Fadhil Awang dan beberapa kakitangan Jakim.

“Tujuan kajian itu dijalankan merujuk kepada keputusan PKS kali ke-73 supaya mengadakan kajian lanjut mengenai status kopi luwak dengan mendapatkan sampel biji kopi yang keluar bersama najis musang serta melihat secara lebih dekat proses penghasilan kopi itu.

Untuk berita selanjutnya, sila kunjungi web Harian Metro.

Muthiah : Berwaspada.
0 Responses