Sakitnya hatiku ya, ALLAH (ii)


-sambungan semalam-

5- Fikir tentang diri... untuk menjadi hamba yang terbaik. Dengan kata lain, kita berusaha keras untuk mengislah diri menjadi lebih baik daripada semalam.

Tentang kata-kata orang yang menyakitkan itu? Biarkan sahaja. Kita tidak akan dapat menutup mulut mereka yang membenci.

Biasalah... bilamana hati tidak bersih... macam-macam perkara negatif yang datang. Yang bermain dalam otak pun, negatif sahaja. Boleh jadi mereka terlupa. Pemikiran negatif itu bisa mengundang doa sebenarnya.

Lagipun, ALLAH ada. ALLAH dekat. ALLAH juga Maha Adil atas segala sesuatu. Apa yang penting, kita tidak payah berfikir tentang mereka. Biarkan... biarkan... biarkan... ALLAH sahaja yang menentukan... Fikirkan tentang diri... bagaimana hendak mengejar redha dan syurga ALLAH.

6- Banyakkan istighfar. Khuatir... tanpa sedar, perasaan dendam (walaupun bibir menyatakan tidak) menyelubungi diri. Iyalah... hati sedang sakit...syaitan pula mencucuk-cucuk. Kita kata, kita tidak kisah tetapi apabila musibah menimpa orang yang pernah menyakiti, kita tersenyum sendiri. Pernah berlaku?

Hmmm... titipan pesanan daripada suami buat Muthiah. Apabila perasaan marah dan kecewa menghantui diri, ingatlah Nabi. Kerana... Nabi diperlaku lebih teruk daripada itu.

Ada orang hendak membunuh kita? Tidak ada, bukan? Nabi???

Ada orang kencing di hadapan rumah Nabi... Rumah kita??? Tidak, bukan. Orang buang sampah di hadapan rumah, adalah.

Nabi dan umat ISLAM waktu itu diboikot. Sampai Nabi SAW perlu mengikat perutnya. Kita??? Tidak, bukan. Terlebih makan... terlebih belanja... adalah...

7- Banyakkan berdoa kepada ALLAH agar diperelok akhlak dan peribadi kita.

Biar orang yang membenci melihat kita dengan pandangan serongnya. Jangan kita memandang serong pada orang, sudah!

Biar apa orang hendak kata pada kita. Jangan kita kata pada orang, sudah!


Yang penting, kita tahu yang kita telah melakukan yang terbaik untuk mereka di sekeliling kita. Dengan kata lain, membawa manfaat kepada orang lain. Membantu mereka yang memerlukan.

Tetap nampak hodoh pada mata yang memandang? Biarkan sahaja. Serah pada ALLAH untuk menilai. Apa yang penting, kita sudah berusaha dan cuba! Bukan manusia yang memberi ganjaran pahala tetapi ALLAH.

8- Bersyukurlah dengan apa yang telah kita miliki - pesan suami Muthiah. Katanya, mungkin kita telah disakiti. Namun, mengapa itu yang kita kenang-kenangkan? Nikmat kebahagiaan yang kita perolehi?

Ya! ALLAH memberikan Muthiah kehidupan berkeluarga yang baik. Dengan kata lain, Muthiah bahagia bersama insan-insan yang Muthiah sayang. Hmmmm...

Lantas... bersyukurlah... Bukankah setiap hamba ALLAH itu akan diuji TUHAN-nya?

Huhu... apa lagi, ya? Macam banyak lagi yang mahu dirungkai satu-satu. Namun, masa pula tidak mengizinkan. Kalau ada penambahan, Muthiah alu-alukan.

Maaf salah silap.

Ya, ALLAH...

Peliharalah aku daripada sikap-sikap mazmumah.
Peliharalah aku daripada sikap negatif.
Peliharalah aku daripada sikap membenci dan mendendami.

Pernah alami situasi sebegini???


Moga kan mendapat manfaat daripadanya ;)

Kuliah hari ini : Tarbiah dzatiyah (ii)

Akhbar hari ini : Di manakah wang judi yang sudah dipulangkan?? Hmmm...

Muthiah : Kata-kata nista yang mengundang doa. Tidak takutkah kita?
Labels: | edit post
0 Responses