Belajar daripada kesilapan ... (i)


Assalammualaikum. Apa khabar, semua. Muthiah… Alhamdulillah, sihat. Hati? Alhamdulillah, pun sihat. Ada sesuatu yang sedang bermain-main di dalam fikiran Muthiah tetapi insya-ALLAH, under control. Bukankah ALLAH ada melihat, mendengar dan mengetahui. Juga sangat teliti penghitungan-NYA.

Ehe. Hari ini, Muthiah ingin bercerita kisah ‘lawak’ Muthiah ~ Apabila dikenang kembali, boleh tersenyum sendiri. Moral di sebalik kisah, bolehlah sahabat-sahabat fikirkan sendiri. Insya-ALLAH, sekiranya kita menilai dari mata hati… akan ketemu dengan mutiara yang tersembunyi. Boleh, begitu?

Tersebutlah kisah… al-tersebutlah kisah…

Sewaktu Muthiah berada di tingkatan satu. Ehe… Muthiah sudah biasa membantu papa di kedai runcitnya (terletak di hadapan pasar Sungai Tong). Sewaktu Muthiah berada tingkatan 2, bangunan kedai runcit tersebut telah diroboh oleh kerajaan negari (atas alasan hendak membangunkan tempat).

Apa yang Muthiah ingat… ‘kerja’ Muthiah bermula setelah Muthiah balik dari sekolah. Selepas asar, Muthiah dan sahabat baik Muthiah (Ernie namanya) akan membawa adik Muthiah (Abang. Amir pula masih kecil waktu itu) berjalan-jalan di loji air. Malamnya… dari jam 8.00 malam sampai 12.00 pula, Muthiah akan jaga kedai sambil dengar Radio Muzik pilihan bersama. Padahal, hendak dengar radio. Pada setiap hujung minggu pula, Muthiah akan jaga kedai sampai pukul 2.00 pagi (atau lebih). Begitu juga pada musim perayaan dan cuti persekolahan. Seronok apabila dikenang kembali saat-saat itu.

Hmmm… bukan kisah ini yang mahu Muthiah kongsikan tetapi…

Ingat atau tidak? Sewaktu kita belajar Matematik di sekolah, cikgu ada menyebut…

‘Selepas titik perpuluhan, sifar selepas nombor asli (atau integer positif) tidak memberi sebarang makna.’

Huhu… ada cikgu Matematik di sini? Kalau ada, boleh betulkan mana-mana yang salah…

Sebagai contoh : 2.10 boleh juga ditulis sebagai 2.1. Sifar selepas nombor satu tidak memberi apa-apa makna.

Berbalik kepada kerja Muthiah (bukan kerja sangat pun, belajar sahaja)… Selain membantu papa menjaga kedai, Muthiah juga berperanan untuk berurusan dengan tauke-tauke yang datang menjual barang dengan van. Hmmm… hakikatnya, papa yang berurusan. Muthiah tukang angkut barang, susun barang (sambil panjat kerusi dan rak), ambil duit dan tulis harga sahaja. Akan tetapi, mungkin pernah juga berurusan terus dengan sang peniaga. Macam beli roti contohnya. Papa cakap, ‘Beli sekian sekian sekian.’ Kemudian, beli sahaja. Mudah, bukan?

Setelah barang dibeli, harga perlu diletakkan. Tugas Muthiah yang seterusnya ialah menulis harga pada barang-barang tersebut. Hendak tahu apa yang Muthiah tulis? Hahaha… Mungkin dek terlebih ‘pandai’ dalam kelas…

Harga gula … contohnya, RM1.30… Muthiah tulis RM1.3. Adoi… Iyalah. Bukankah cikgu di sekolah ajar begitu??? ~ Sifar selepas titik perpuluhan, tidak ada makna (tetapi, kalau di tengah-tengah, tetap ada nilainya). Huhu… Akibatnya, Muthiah dimarahi papa. Marahkah? Bukan marah… nasihat dan ajar sahaja.

~ bersambung esok ~

Akhbar hari ini : Hak kita...

Kuliah hari ini : Couple, pinang dan tunang menurut ISLAM.

Muthiah : Belajar dan terus belajar...
Labels: | edit post
0 Responses