Coretan - entah apa-apa


Assalammualaikum. Apa khabar? Ehe... Muthiah... Alhamdulillah. Sentiasa berusaha menjadi lebih baik daripada semalam. Bila mana sudah mencuba dan berusaha. Serahkan sahaja kepada ALLAH untuk menilai. DIA lebih tahu... lebih teliti penghitungan-NYA. Orang lain?

Hmmm... kita tidak akan berdaya untuk membuang persepsi dan tanggapan negatif orang yang tidak menyukai kita sebenarnya (Kalau ada. Mohon dijauhkan TUHAN). Kita juga tidak boleh memaksa orang lain agar menyukai dan menyayangi diri kita. Sedari dahulu mereka membenci... sampai sekarang mereka tidak suka. Hmmm... Serah sahaja pada ALLAH ;) Dari sisi hati yang luka ~ Cukuplah ALLAH cinta. Cukuplah ALLAH sayang. Cukuplah ALLAH memilih kita untuk mendapat rahmat daripada-NYA.

Ehe... Namun, jangan sampai tidak ambil peduli langsung tentang orang sekeliling pula ;)

Doa.... Doa agar ALLAH memberi ketabahan dan kekuatan hati. Serah segalanya kepada DIA yang maha segalanya. ALLAH tahu... ALLAH maklum...

Dari sisi kita? ~ Buat baik sahaja. Kita tidak rugi apa-apa kalau melakukan kebaikan. Kita juga tidak rugi apa-apa kalau tidak bersangka buruk pada orang lain. Bukan itu sahaja bahkan kita tidak rugi apa-apa andai tidak berbicara tentang keburukan orang lain. Hati bertambah tenang... adalah. Bukankah ketenangan ini yang dicari-cari oleh setiap Muslim?

Biar ALLAH sahaja yang menilai. Orang lain?

Kenapa kita terlalu memandang kepada penilaian orang lain?
Orang lain ada berfikir tentang kitakah? Atau kita sahaja yang bersangka-sanga? Hahaha... Satu jari yang menuding, empat jari kembali kepada diri kita.

Tidak salah jika kita memilih untuk berfikir begitu tetapi jangan sampai diri sendiri jatuh tersungkur. Terlalu bersedih hati dengan orang lain sampai jasad dan mental menjadi lemah. Tidak kuat. Iyalah... fikir fikir fikir. Perkara yang negatif pula. Lebih parah, kalau kita sendiri tidak mahu kalah. Turut sama hendak mencari kelemahan dan keburukan orang yang berburuk sangka kepada kita. Jadi... apa bezanya kita dan mereka?

Teman...

Biarkan sahaja . Biar... biar... biarkan sahaja si luncai terjun dengan labu-labunya. Kalau mampu, bantulah mereka untuk kembali ke darat. Mengajak mereka untuk sama-sama menjadi lebih baik. Maklumlah, tidak ada manusia yang sempurna di atas muka bumi ini (diri kita tidak terkecuali). Namun, jika tidak berdaya, serahkan sahaja kepada ALLAH. ALLAH lebih tahu ~ sama ada mereka selayaknya mati lemas atau bisa berenang ke tepian.Kembali ke pangkal jalan.

Ingatlah... kita bukan hendak mengejar pujian manusia. Kita mahu masuk syurga ALLAH. Kita mendambakan redha ALLAH. Bagi sang isteri, redha suami juga amat-amat diharapkan.

Lantas, bersabarlah dalam melakukan kebaikan. Sabar dan terus sabar dengan kata-kata dan tindakan mereka yang membenci... bersangka-sangka. Orang Sungai Tong cakap, "Buat baik sahaja..."

Berdoalah agar diri kita sentiasa dilindungi ALLAH daripada sifat-sifat keji. Iyalah. Kita pun manusia yang lemah yang selalu lalai lagi lupa. Doa agar ALLAH memberi kekuatan pada kita untuk istiqomah menjadi yang terbaik di sisi-NYA. Doakan keburukan mereka yang menzalimi? Tidak perlu... ALLAH lebih tahu apa yang diperlukan oleh mereka... untuk mereka...

Ehe... Apa yang Muthiah coretkan ini? Maaflah. Terasa bercelaru pula. Isi bercampur-aduk. Hahaha....

Apa pun keadaannya... ayuh... kita sama-sama berusaha untuk menjadi lebih baik daripada hari sebelumnya.

ALLAH adalah matlamat utama ;)

Akhbar hari ini : Dia kata Nik Aziz gilo??? Hmmm....

Kuliah pagi : Bolehkah berdoa kepada orang bukan ISLAM? Jawabnya - HARAM dan HARUS...
Muthiah : Kasihan mengenangkan mereka yang suka bersangka-sangka...
Labels: | edit post
0 Responses