Mampukah kita? ... (i)


Assalammualaikum. Apa khabar, semua? Muthiah... Alhamdulillah. Sihat. Aman dan bahagia, insya-ALLAH. Hmmmm... mengikut perancangan awal, Muthiah hendak masuk 'office' tetapi... oleh sebab masa tidak cukup panjang, Muthiah memilih untuk mengemaskini blog.

Isu apa, ya yang boleh Muthiah utarakan? Hmmm...

Muthiah teringat kuliah pagi yang disampaikan oleh seorang ustaz di TV9 dalam rancangan Tanyalah Ustaz. Hari apa... Muthiah lupa, hiiii.... Namun, tajuk yang dikupas ialah tentang DOA. Jom kongsi...

Ada seorang penonton bertanya kepada sang ustaz, "Bolehkah kita mendoakan keburukan orang lain?"

Ustaz tersebut lalu menjawab, "Doa adalah hak masing-masing," dia diam sejenak.

"Namun, sebagai umat Nabi Muhammad SAW, kita ikutlah cara Nabi. Nabi mendoakan kebaikan (agar orang yang berbuat jahat memperoleh hidayah) meski dirinya telah disakiti," sambungnya lagi.

Ayuh, sahabat-sahabat. Kita sama-sama menyelusuri sirah Nabi SAW ;)

Muhammad berdakwah di Taif...

Pada tahun ke-10 kenabian, Nabi SAW telah ditemani Zaid bin Harithah menuju ke Taif. Apabila telah sampai ke sana, mereka telah bertemu dengan tiga orang ketua Taif (anak kepada Amru bin Umair) yang bernama Abdul Yalil, Mas'ud dan Habib. Awalnya, Nabi telah disambut baik oleh mereka namun, apabila ajaran ISLAM disampaikan...

Berkata salah seorang daripada mereka, "Aku tidak akan beriman selagimana tidak terkoyak kelambu Kaabah..."

Kemudian, tambah pula yang kedua, "Adakah tidak ada orang lain lagi bagi ALLAH selain kamu untuk dijadikan Rasul?"

Orang yang ketiga juga tidak mahu kalah mengkeji dan menghina. Dia pun bersuara lantang, "Aku tidak akan berbicara lagi denganmu. Jika benar kau Nabi, amat bahaya jika aku tidak menuruti ajakanmu. Namun, jika kau berdusta... sewajarnya aku tidak bercakap denganmu."

Nabi tetap bersabar...

Apabila Nabi SAW memasuki kota Taif, datang pula budak-budak nakal lalu membaling batu ke arahnya sampai berdarah kakinya.

....

Sesudah itu, datang malaikat Jibril menghampiri Nabi. Ia berkata, "Wahai, Muhammad. Sesungguhnya, ALLAH telah mengutus kami kepadamu. Jika kamu mahu, perintahkanlah. Akan kami telangkupkan di antara dua bukit Taif ini sampai musnah mereka semuanya."

Muhammad membalas, "Wahai, Jibril. Biarkan aku bersabar dengan kaumku. Semoga ALLAH keluarkan daripada zuriat mereka, manusia yang beriman kepada ALLAH."

Subhanallah. Akhlak dan keperibadian yang tidak ada tandingannya lagi. Hebatnya Pesuruh ALLAH ini.

Kita??? Mampukah kita...

~bersambung~

Jom hayati : Rasulullah...

Akhbar hari ini : Angkasawan negara kedua diteruskan jika cukup peruntukan. Dari mana???

Muthiah :Belajar untuk bersabar mendepani...
Labels: | edit post
0 Responses