Hikmah kahwin - Memenuhi fitrah manusia


Assalammualaikum. Ehe... Semalam, baru mukadimah. Hari ini, kita masuk isi yang pertama.

Baiklah. Terus kepada perkara utama yang ingin Muthiah kongsikan. Tentang HIKMAH PERNIKAHAN…

1- Perkahwinan itu sendiri merupakan satu fitrah bagi manusia.

Pernikahan sebenarnya adalah satu benteng untuk menjaga diri daripada godaan syaitan. Iyalah. Semua orang tahu. Syaitan adalah musuh manusia yang paling nyata. Musuh yang boleh membawa manusia jauh daripada ALLAH dan syurga-NYA. Namun sayang seribu kali sayang. Masih banyak yang mahu berteman dengannya. Teman akrab pula.

Selain itu, pernikahan dapat menyalurkan rasa cinta dan rindu dari dalam hati . Dengan kata lain, hubungan yang terjalin (antara lelaki dan perempuan) itu sudah menjadi halal. Apa yang penting, turutilah syariat TUHAN. Jalani kehidupan berkeluarga yang diredhai dan diberkati TUHAN. Suami dan isteri sama-sama berusaha menunaikan tanggungjawab sebaiknya. Perlu diketahui… Syaitan laknatullah, tidak pernah berputus asa menjalankan ‘kerja’ tidak bergajinya. Sebelum halal, dihalakan manusia ke jalan yang dikeji TUHAN. Sesudah sah bergelar suami dan isteri, ia berusaha keras untuk menjarakkan mereka melalui tipu dayanya. Ia mendorong sang isteri untuk derhaka kepada suaminya. Suami pula… seolah-olah dayus membiarkan si isteri jauh daripada redha TUHAN.

Sesungguhnya, pernikahan dapat mencegah rasukan nafsu, menahan pandangan dan menjaga kemaluan. Hati yang membara membuatkan nafsu semakin bergelora. Ditambah dengan keadaan sekeliling yang tidak menyumbang untuk meredakan hati yang sedang ‘sakit’ itu. Di hadapan mata, wanita memakai baju tetapi bertelanjang. Wanita melunak-lunakkan suaranya. Senang menjadi umpama seekor ikan yang sedang bersedia dibaham oleh sang kucing. Tidak segan dan silu berpegangan tangan dengan bukan muhrim. Tidak berasa malu untuk berpeluk-pelukan di khalayak umum. Tidak percaya, tengoklah facebook kawan-kawan kita. Akibatnya… jika nafsu serakah tidak dapat dibendung, berlakulah kes pembuangan bayi… zina… sumbang mahram… gejala sosial. Salah siapa?

Di samping itu, bernikah juga dapat memberi ketenangan kepada jiwa. Masakan tidak tenang. Hubungan yang terjalin bukan lagi hubungan yang terlarang. Tidak ada murka daripada TUHAN. Sama-sama bisa berusaha mendekatkan diri kepada ALLAH. Bilamana jalan TUHAN yang dituruti, insya-ALLAH, hidup akan aman dan bahagia. Cabaran akan tetap namun apabila kita meletakkan ALLAH sebagai puncak pergantungan dan pengharapan kita… insya-ALLAH, kita akan dapat mendepaninya. Mungkin kita terjatuh tetapi masih punya peluang untuk bangkit kembali. Mungkin kita pernah tersungkur namun bisa berdiri lagi.

Firman ALLAH dalam surah Ar-Rum ayat 21 yang bermaksud, “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-NYA ialah DIA menciptakan untukmu isteri-isteri daripada jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-NYA di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.”

Kuliah hari ini : Isteri... persiapkan dirimu...

Akhbar hari ini : Adam Lambert Glam Nation Tour Live in Malaysia 2010...

Muthiah : Syurga...
Labels: | edit post
0 Responses