Kitakah itu??? (ii)


Assalammualaikum. Ehe... Sambungan entri semalam ;)

Rasa-rasalah, apa agaknya kesan negatif bagi mereka yang suka mengungkit ini? Mereka??? Kita, bagaimana? Iyalah... satu jari menuding, empat jari kembali kepada kita. Tidak!!! Kita tidak menuding... Kita berkongsi ilmu... Huhu... Nauzubillah...

1- Tidak akan memperoleh ganjaran pahala daripada ALLAH ~

Sebagaimana firman-NYA dalam surah al-Baqarah ayat 262 yang bermaksud, "Orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan ALLAH, kemudian mereka tidak mengiringi apa yang dinafkahkannya itu dengan menyebut-nyebut pemberiannya dan dengan tidak menyakiti (perasaan penerima), mereka memperolehi pahala di sisi RABB mereka. Tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak pula mereka bersedih hati."

2- Diancam tidak masuk syurga ~

Daripada Abdullah bin Umar R.A., Rasulullah SAW bersabda,"Sesungguhnya, tiga orang yang tidak akan masuk syurga yakni; Anak yang derhaka kepada orang tuanya; orang yang terus-menerus minum khamar (arak); dan orang yang mengungkit-ngungkit pemberiannya."

Hmmm... ada lagi? Kalau ada penambahan, Muthiah alu-alukan.

Apapun, jom kita renungkan kembali...

Mahukah kita mensia-siakan kebaikan kita disebabkan sikap kita yang suka mengungkit-ungkit itu? Tidak... bukan mengungkit tetapi memberitahu... menyatakan...

Bagaimana dengan orang yang mendengar 'pemberitahuan' kita itu? Adakah hatinya terguris??? Atau berasa hati dengan kata-kata kita? Tidak... bukan hendak mengguris tetapi menyedarkan.

Ikhlaskah kita dalam memberi kesedaran itu? Tepuk dada, tanya iman. Kita khuatir, asalnya... kita memang telus dalam menghulurkan bantuan. Namun, apabila syaitan mencucuk... ketulusan kita tergugat. Banyak pula perasaan (yang kita sendiri tidak ingini hadir).

Justeru, pilihlah yang terbaik untuk diri kita... dan mereka yang berada di sekeliling kita.

Salam muhasabah buat diri Muthiah dan sahabat-sahabat lain khususnya ;)

Kuliah hari ini : Orang beriman, usahlah mengungkit sedekah dan menyakiti hati orang.

Akhbar hari ini : Anti menara di FB...

Muthiah : Ya, ALLAH. Peliharalah aku, suamiku serta mereka yang aku sayang daripada sikap mazmumah ini.
Labels: | edit post
0 Responses