Sabar + Syukur...


Assalammualaikum. Apa khabar? Hehe... setelah bertungkus-lumus berusaha keras menyudahkan P-FC, Muthiah akhirnya dapat bernafas lega. Alhamdulillah...

Terima kasih...

Ya, Allah atas kekuatan yang diberikan. Tanpa nusrah-Mu, Muthiah pasti Muthiah bukanlah siapa-siapa yang mampu melakukannya.

'Dia' yang Muthiah kasih lagi sayang. Terima kasih atas dorongan dan motivasi yang diberikan selama ini. Membuatkan Muthiah yang acap kali mahu jatuh, bisa bangkit kembali.

Hendak kongsi cerita apa, ya? Hmmm... otak masih lagi tepu sebenarnya. Hmmm...

Satu hari, suami berbicara...

Ada temannya bercerita...

Waktu dulu, ia hidup susah. Umpama kais pagi makan pagi, kais petang makan petang... Pernah satu ketika, ia pernah dijanjikan dibayar upah RM25 untuk memotong kayu. Tup tup... apabila siap urusannya, tuan rumah beri RM5 sahaja. Air mata lelaki itu gugur..Betapa peritnya hidup ini. Fuh... tersentuh juga Muthiah dibuatnya.Hmmm...

Banyak kerja yang dilakukan untuk menampung kehidupan berkeluarga... Kemudian, Allah uji pula dengan penceraian dengan isteri tercinta. Dari mata kasar yang diketahui, disebabkan oleh kemiskinan.

Berkat kesabaran... ia kini sudah mendapat pekerjaan tetap yang lebih baik..Juga seorang isteri yang tidak kurang hebatnya dalam kerjaya... Siapa sangka? Kuasa Tuhan, tidak ada siapa yang mampu menghalangnya..

Bilamana Muthiah merenung kembali...

1- Kita merungut dengan kekurangan diri. Kita melatah dengan segala apa yang tidak kita miliki sedang tanpa sedar... kita mungkin jauh lebih baik daripada mereka yang berada di luar sana.

Kenapa kita melatah??? Iyalah... kita tidak macam si Polan bin Polan. Ada Merc... ada BMW. Ada rumah dan tanah berhektar-hektar.

Mungkin kita lupa... semua itu adalah harta duniawi yang tidak boleh dibawa sehingga ke mati. Silap hari bulan, harta-harta tersebut dalam tidak sedar menjadikan kita seorang yang riyak dan bangga diri sedang hakikatnya.. apa-apa yang kita miliki itu bukanlah milik kita yang mutlak.

Juga... sama sekali tidak dapat membantu kita pada hari akhirat kelak melainkan harta-harta tersebut diinfakkan ke jalan Allah. Sanggupkah kita berbuat sedemikian? Mampukah kita menjadi seperti Sayidatina Khadijah serta Uthman Al-Affan R.A yang sanggup mengorbankan harta mereka demi Allah dan ISLAM?

Tepuk dada, tanya iman. Harta yang dimiliki :

a) Untuk kesenangan diri pada hari mendatang? 'Sediakan payung sebelum hujan.'
b) Untuk kesenangan orang yang bakal kita tinggalkan? Iyalah.. kita pasti akan mati.
c) Untuk kepuasan diri setelah melalui pahit manis kehidupan?
d) Untuk menunjuk-nunjuk?
e) Tanda syukur...

Apapun yang kita fikirkan... Jangan sampai kelebihan milik orang lain itu membuatkan kita berasa down... rendah diri... kecewa dan putus asa. Seperti kisah di atas... ada orang yang hidupnya mungkin lagi susah daripada kita sedang kita sebenarnya bukannya susah pun. Tidak cukup kaya sahaja ;)

Bilamana kita sudah berusaha keras, bersyukurlah dengan segala apa yang kita miliki. Banyakkan berdoa kepada Allah agar dihindari :

a) Hutang keliling pinggang.
b) Mati dalam kekufuran.
c) Hidup meminta-minta.

2- Insya-Allah, bilamana kita sabar, pasti akan ada 'buah'nya...

Yakin dengan Allah.
Yakin dengan janji Allah.
Yakin sesungguhnya Allah Maha Adil lagi Maha Saksama.
Yakin bahawa segala apa yang telah ditetapkan oleh Allah untuk kita, adalah yang paling baik untuk kita.

Bersangka baiklah dengan Dia yang mencipta. Andai kita belum mendapat apa-apa yang kita hajati kini, usahlah sekali-kali berputus asa...

Teruskan usaha.
Teruskan berdoa.
Teruskan bertawakal.

Sepertimana kata suami setiap kali Muthiah rasa down, 1x tidak berjaya 10x Muthiah akan berusaha. Apa yang penting, tidak sekali-kali give up.

Kalau mahu menangis, menangislah tetapi jangan biarkan tangisan itu menjadikan kita lupa denga ketentuan Allah.

Allah ada.
Allah dekat.
Allah Maha Melihat lagi Maha Mendengar.

Merintih dan merayulah selalu kepada-Nya.

3- Bersyukurlah...

Bersyukurlah kerana telah dikurniakan nikmat ISLAM dan IMAN sedang masih banyak lagi manusia yang kufur dan ingkar terhadap Allah.

Bersyukurlah kerana dikurniai Allah kebahagiaan hidup bersama insan tercinta. Kehidupan kita tidak perlu disertai dengan rasa takut dan gentar dengan bom dan senapang. Kita sudah cukup senang sebenarnya. (Bersyukur kepada Allah... bukan...)

Firman Allah dalam surah Ibrahim ayat 7 yang bermaksud, 'Dan (ingatlah), tatkala Tuhanmu memaklumkan; "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.".'

Jadi, renung-renungkan wahai teman. Sejauh mana kita mensyukuri segala apa yang telah kita miliki.

Muthiah : Tidak suka pada penganiayaan :( Dan tidak suka pada....
Labels: | edit post
0 Responses