Hadis Arbain (42)


Hadis kegemaran Muthiah. Bilamana Muthiah rasa down dengan dosa-dosa yang telah/ sedang dilakukan...

Daripada Anas R.A., ia berkata: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: Allah SWT berfirman, “Wahai, anak Adam. Sesungguhnya Engkau berdoa kepada-Ku dan memohon kepada-Ku, maka akan aku ampuni engkau. Aku tidak peduli (berapa banyak dan besarnya dosamu). Wahai, anak Adam. Seandainya dosa-dosamu (sebanyak) awan di langit kemudian engkau minta ampun kepada-Ku nescaya akan Aku ampuni engkau. Wahai, anak Adam. Sesungguhnya jika engkau datang kepadaku dengan kesalahan sepenuh bumi kemudian engkau menemuiku dengan tidak menyekutukan Aku sedikitpun. Maka akan Aku temui engkau dengan sepenuh ampunan pula.“ (Riwayat Al-Tirmidzi)

....

1- Berdoalah sentiasa kepada Allah agar diampunkan dosa oleh-Nya.

2- Sesungguhnya, keampunan Allah itu Maha Besar dan Luas buat hamba-hamba-Nya yang memohon ampun dan bertaubat kepada-Nya.

3- Bersangka baiklah sentiasa kepada Allah...
0 Responses