3 perkara yang perlu dihindari

Assalammualaikum. Apa khabar? Buat apa cuti-cuti ini? Muthiah... mungkin buat operasi rumah. Mungkin? Atau mungkin hendak berjalan-jalan cari itu dan ini. Esok atau lusa?

Hendak tulis apa, ya?? Entahlah. Sejak berada pada tahapan akhir kerja Muthiah ini, idea untuk menulis blog agak tandus. Kering kontang, terasa diri berada di padang pasir.

(Gambar ini tidak ada kaitan dengan entri. Harap maklum)
Hmm...
Hmm...
Hmm...

Ayuh... Ayuh kita ...

Membersihkan diri kita daripada sifat keji. Keji yang macam mana?

  • Cemburu melihat kebahagiaa orang lain. Cemburu di sini ialah cemburu sampai mahu memusnahkan <- Ketahuilah. Setiap manusia, ada kelebihan dan kelemahannya. Sebenarnya, tidak ada guna kita hendak berasa cemburu (yang melampaui batas) kerana semuanya sudah ditetapkan oleh TUHAN. Jika kita cemburu kerana dia lebih berjaya, berusahalah. Namun sekiranya kita telah berusaha tetapi tetap tidak dapat mengatasinya.... bersabarlah. ALLAH lebih tahu mana-mana yang lebih baik untuk diri kita.
  • Memfitnah untuk menjatuhkan atau mengaibkan seseorang <- Hmm... persoalan. Apakah manfaat yang akan kita peroleh daripada fitnah yang kita sebarkan itu? Membuatkan orang yang difitnah dijauhi? Mungkin, ya tetapi percayalah. ALLAH ada. DIA Maha Melihat dan Menghitung segalanya. Dengan teliti pula.
  • Mengumpat. Seronok dan ralit, bukan? Lebih-lebih lagi apabila berbicara tentang satu berita panas <- Ya, ALLAH. Hindarkan aku daripada terjebak dalam kancah ini.
OK. Tangan sudah tidak mampu menaip <- Sebab tidak cukup rajin. Kita jumpa pada lain waktu. Selamat bermuhasabah ^______________^

Muthiah : Mudah nampak salah orang, salah sendiri bagaimana? <- Peringatan buat diri :)
Labels: | edit post
0 Responses