Tika TOK LAKI tidak reti...


Assalammualaikum. Apa khabar, semua? Sihat? Muthiah... Hehe... Aman, bahagia dan ceria selalu, insya-ALLAH. Kitalah yang buat pilihan. Kalau hendak hati tenang, tenang-tenangkan hati itu. Bagaimana? Antaranya ... "Dengan mengingati ALLAH, hati kan tenang," Ar-Ra'd : 28.

Hehe...

Pertama sekali, maafkan Muthiah kerana menggunakan tajuk entri yang agak KASAR. Bukan apa. Sekadar mahu menarik perhatian. Kenapa? Kerana hal yang ingin Muthiah kongsikan ini agak penting juga. Buat renungan isteri-isteri serta para suami di luar sana (peringatan buat diri Muthiah khususnya).

TIKA TOK LAKI TAK RETI ... AGAMA ....

Kisah benar ini Muthiah dapat sewaktu berada di kampung halaman. Hmmm...

Begini...

Hendak dijadikan cerita, seorang isteri telah bermain kayu tiga!!! Dia berkasih-kasihan dengan sahabat suaminya, juga jiran yang tinggal dekat dengan rumahnya. Sehari-hari, mereka sering bersama. Berdua-duaan di dalam kereta pada waktu malam... Bersama kekasih gelapnya di dalam rumah apabila suami tidak ada (anaknya yang empat orang ada bersama).

Kisah isteri curang ini sudah tersebar di pelusuk kampung. Jiran-jiran mula mengata. Iyalah. Perbuatan mereka jelas salah dan dilakukan secara terang-terangan pula.

Maka, datanglah beberapa orang penduduk kampung memaklumkan hal tersebut kepada sang suami.

"A, bini kau main kayu tiga. Aku dan banyak lagi orang kampung nampak dia duduk berdua-duaan di dalam kereta pada waktu malam. Waktu kau tidak ada, duduk dalam rumah pula," beritahu seorang penduduk kampung.

"Dengan siapa?" Soal si A ingin tahu.

"Dengan C," jawab teman tadi.

Mata A membulat. Dia menggeleng berkali-kali. Kemudian, dia menambah, "Alahai. C?? Kawan aku. Kawan bini aku juga. Jiran rumah aku..." Tercengang-cenganglah orang yang menyampaikan berita tadi. Hajatnya mahu membantu. Tup-tup... suami tidak menunjukkan rasa marah, cemburu atau tidak suka langsung!!! Oh, dunia.

Kisah sang isteri tadi yang 'berteman tetapi mesra' dengan C semakin tersebar. Si suami jadi naik berang. Orang asyik memperkata perihal isterinya. Ini tidak boleh jadi. Maka, dia pun mengambil keputusan untuk berjumpa dengan Tok Imam di kampungnya.

"Tok iman," kata si suami.

"Ya," jawab Tok Imam pendek.

"Begini, Tok. Orang kamu suka sangat bercerita buruk tentang isteri saya," beritahu sang suami tadi.

"Cerita apa?" Dahi Tok Imam berkerut.

"Mereka kata isteri saya berdua-duaan dengan C. Padahal, C itu kawan baik saya. Jiran kami." Marah benar dia saat meluahkan rasa. Manakan tidak marah. Isteri kesayangan dicerca dihina.

Tok Imam menggeleng. "Masalahnya, isteri kamu dengan C itu muhrimkah?"

Sang suami tadi terdiam...

Pengajarannya????


Insya-ALLAH, nanti Muthiah tuliskan... Kalau ada, marilah berkongsi bersama ;)
Labels: | edit post
0 Responses