Serahlah kepada-NYA...(Bedah buku)


Assalammualaikum. Hmmm... pernah baca atau dengar kisah Sayidatina Aisyah yang difitnah oleh ketua munafik, Abdullah bin Ubay? Muthiah tidak mahu bercerita tentang Aisyah tetapi bapanya ~ Sayidina Abu Bakar As-Siddiq. Jom bedah buku ;)

Ringkasan cerita

Kisahnya...

Sofwan Ibnu al-Mu'atal telah diamanahkan Rasulullah untuk mengambil apa-apa yang tertinggal setelah peperangan berakhir. Hendak dijadikan cerita, Sayidatina Aisyah telah 'tertinggal' di belakang tanpa diketahui oleh orang lain.

Maka, Sofwan telah mempersilakan Aisyah R.A menaiki untanya dan mereka berdua pun memasuki kota Madinah. Berteriak Abdullah bin Ubay, "Adakah isteri sahabat kamu itu bersama Sofwan!!! Sesungguhnya, mereka berdua tidak akan 'selamat'!!!"

Tersebarlah fitnah ke atas isteri kesayangan Nabi SAW ini bersama Sofwan. Banyak peristiwa duka yang dilalui Aisyah sehinggalah turun wahyu daripada ALLAH yang menyatakan bahawa Aisyah tidak bersalah ~ An-Nur ayat 26.

Akibat daripada itu, Sayidina Abu Bakar tidak mahu menanggung Mustah (yang turut sama membawa mulut tentang Aisyah). Lantas, ALLAH SWT telah menegur Abu Bakar melalui firman-NYA, “Dan janganlah orang-orang yang mempunyai kelebihan dan kelapangan di antara kamu bersumpah bahawa mereka (tidak) akan memberi (bantuan) kepada kaum kerabat(nya), orang-orang yang miskin dan orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah; Dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak ingin Allah mengampunimu? Dan sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang,” An-Nur ayat 22.

Pengajaran

1) SERAH segalanya kepada penghitungan ALLAH.

2) Sukar untuk berlapang dada dengan keburukan yang dilakukan oleh orang lain terhadap diri kita namun cubalah... Dan... SERAH kepada ALLAH yang Maha Teliti Penghitungan-NYA.

3) Sabarlah dalam mengharap redha ALLAH.

4) Maafi mereka yang berbuat salah kepada kita dan SERAH segalanya kepada kesaksamaan ALLAH yang Maha Adil lagi Bijaksana.

Muthiah : Jom ikuti langkah Nabi SAW serta para sahabat. Pahit tetapi manis sebenarnya ;)
Labels: | edit post
0 Responses