DERA!!! (i)


Hmmm... selesai menulis B25 untuk P-SI, hajat di hati, hendak menulis blog namun...setelah berjam masa berlalu, idea tidak muncul-muncul. Muthiah pun belek-belek friendster, facebook, akhbar online... hmmm...idea tetap tidak datang. Macam mana, ya?

Hmmm... Muthiah baca kembali kisah kes dera kanak-kanak yang berlaku di Malaysia. Ayoyo... apa sudah jadi dengan norma masyarakat hari ini? (Mungkin ada lagi kes dera di luar sana yang tidak kita ketahui.Mana tahu?)

Muthiah terfikir sendiri, apakah punca kepada penderaan itu sendiri?

1- Tekanan hidup ~

i) Kos sara hidup semakin meningkat tetapi gaji tetap di takuk lama. Yang kaya, menjadi semakin kaya. Yang miskin, terus papa kedana dan meminta-minta. Hendak pinjam, malu... tidak pun, orang bolayan (dengan pandangan yang sinis lagi cukup menyakitkan).

Minta bos naikkan gaji, diberi kata putus ~ 'Mahu kekal gaji lama atau angkat kaki keluar dari tempat ini?' Hendak tidak hendak, terpaksalah bertahan. Daripada tidak ada langsung, baik ada sikit-sikit walaupun hendak beli beras lima kilo pun tidak mencukupi.

Stres! Tertekan! Marah! Semua orang tidak mengerti... Sesampainya di hadapan pintu rumah, ada yang sudah menanti... Alahai! Kena bebel pula. Sayang seribu kali sayang. Si anak kecil yang tidak tahu apa-apa buat hal dengan merengek itu dan ini. Hati yang sedia panas semakin membara. Apabila nafsu menguasai diri, iman diletakkan ke tepi. Lupa sudah pada yang memerhati. Akibatnya... Nauzubillah.

ii) Masalah di tempat kerja yang dibawa balik ke rumah. Hmmm... sudahlah pagi tadi dimaki bos di hadapan khalayak. Spoil mood kerja seharian. On the way balik pula, kena hon berkali-kali. Bukannya tidak mahu jalan, kereta di hadapan yang tidak gerak-gerak.

Sampai di rumah... alahai... tunggang-langgang semuanya. Kain tidak berlipat. Makan malam tidak tersedia. Susu anak tumpah atas permaidani. Kakak dan abang main kejar-kejar. Habis pecah pasu bunga. Isteri pula.... Adoi...

Dup dap dup dap... Gunung berapi sudah hendak meletus... Dan....

2- Ceteknya pengetahuan dalam ilmu kekeluargaan~

Si ibu/ isteri tidak menunaikan tanggungjawab selaku seorang ibu/ isteri. Suami pun tidak ada bezanya. Sama-sama tidak tahu/ ambil peduli/ peka terhadap peranan masing-masing dalam rumah tangga. Kena pula dengan sang suami yang panas baran/ kaki pukul (dan berjenis-jenis kaki lagi) serta mempunyai 1001 masalah dalam hidupnya. Masalah di tempat kerja... hutang kad kredit... hutang pinjaman bank... dan hutang ahlong, nauzubillah.

Kepala yang sedia serabut menjadi semakin berserabut. Naluri seorang manusia yang sepatutnya cintakan manusia lainnya hilang entah ke mana. Sifat binatang hadir dalam diri. Sudahlah bercelaru dengan macam-macam, dipertikai dan dipersalahkan pula. Syaitan pun bijak memainkan peranan!!!

Ia mungkin lupa... sebagai ibu/ ayah... ia punya amanah yang sedang menanti di hadapannya. Ia mungkin teralpa. Dek rasa marah yang membara, ia lupa segalanya...

bersambung nanti, insya-Allah ;) ~ Lagi tentang punca...

Muthiah : Bukan dera tetapi bunuh terus. Bunuh nyamuk aedes pembunuh.
Labels: | edit post
0 Responses