Persoalan hati...


Assalammualaikum, semua. Apa khabar? Bagaimana dengan solat Subuh kita hari ini?

~ Solat di awal waktu.
~ Subuh dinasor.

Hmmm... peliharalah solat kita. Insya-Allah, kita akan berasa tenang dan lapang. Kenapa? Bukankah solat itu mendekatkan seorang manusia kepada Tuhannya??? Apabila dekat dengan Allah yang mencipta, insya-Allah... kita akan selalu dibimbing-Nya. Kalau tersilap langkah, insya-Allah... kita akan cepat kembali kepada-Nya.Hehe...

Baru-baru ini, Muthiah dihubungi oleh seorang teman. Katanya... rumah tangganya diganggu. Diganggu??? Macam mana???

Begini ceritanya...

Seorang wanita yang tidak berpuas hati dengan sahabat Muthiah ini tidak habis-habis mengganggu suami teman Muthiah (bukan hendak menggoda) tetapi... wanita ini mendesak suami teman Muthiah agar memadukan isterinya (yakni teman Muthiah). Bukan itu sahaja... Ada sahaja yang tidak puas di hatinya.

Teman Muthiah hanya berdiam diri. Suami teman Muthiah pula tidak mahu ambil peduli tetapi wanita itu nampaknya semakin menjadi-jadi. Tidak aman jadinya hidup teman Muthiah. Kasihan pula Muthiah kepadanya...

Hmmm... apapun... percayalah, 'Tidak Aku uji seseorang itu sesuai dengan kesanggupannya,' ~ 2:286. Muthiah yakin teman Muthiah ini kuat mental...kuat fizikalnya. Ia kuat menghadapi ujian dan cabaran kerana sebelum bernikah pun, telah banyak dugaan yang ditempuhinya.

Setelah Muthiah renung dan merenung kembali... antara punca yang boleh menjadi penyebab kepada tindakan wanita tersebut ialah (Muthiah kenal wanita ini dan tahu serba sedikit tentang kisah di sebalik kisah) :

1- Marah...
2- Sakit hati...
3- Dendam... mungkin...
4- Kecewa...
5- Cemburu...
6- Tidak puas hati...
7- Terluka yang teramat sangat...
8- Rasa diri 'terancam'...

Hmmm... dan semua yang tercatat di atas ini mempunyai kaitan yang dekat dengan HATI...

Ya...

Rasa marah...sakit hati... dendam... bermula daripada hati...

Bilamana hati tidak tenteram... hati sakit... hati tidak sihat... hati bernanah...

Membuatkan manusia itu hilang pertimbangan... hilang penghitungan...

Apa yang ia tahu... Ia mahu melempiaskan apa yang terpendam dalam dada. Ia mahu memuaskan hatinya yang sedang luka. Ia merasakan diri teraniaya sehingga ia terlupa bahawa tindakannya itu turut sama membuatkan orang lain terseksa.

Salah siapa???

Hmmm... Muthiah tidak mahu menyalahkan sesiapa kerana manusia ini lemah... terlalu banyak khilafnya... terlalu banyak melakukan kesalahan dan kesilapan ... dalam jaga mahupun sebaliknya. Kadang-kadang, iman meningkat tetapi acap kali juga iman jatuh ke bawah. Mungkin saat itu ia terlupakan Tuhan. Terlalu banyak perkara dunia yang difikirkan menyebabkan ia lupa terhadap akhirat yang kekal abadi.

Jadi... bagaimana?

Hmmm... serius... tatkala teman Muthiah berbicara tentang masalah yang dihadapinya itu... Muthiah buntu. Tidak tahu apa yang boleh Muthiah lakukan untuk membantu. Cukup sekadar menjadi pendengar setia dan menasihati teman Muthiah supaya bersabar. Allah dekat dan sesungguhnya Allah berserta orang yang bersabar...

Jadi... bagaimana pula dengan penyelesaiannya?

Hmmm... itulah... susah untuk diperkata. Muthiah merasakan diri terlalu muda untuk bercakap dengan orang yang telah lama makan garam daripada Muthiah. Namun, mengikut rasional Muthiah yang terbatas ini, Muthiah tetap mengatakan bahawa apa yang dilakukannya TIDAK BETUL!!!

***

Apakah iktibar/pengajaran yang boleh diambil???


1- Huhu...sukar benar, ya untuk menjaga hati. Selalu sahaja hati yang tidak sihat membuat pertimbangan yang tidak wajar serta di luar batasan.

2- Pentingnya tarbiyah dalam kehidupan ini. Kerana... dengan tarbiyah... manusia akan diingatkan kepada Tuhan. Manusia akan diingatkan dengan dosa dan pahala. Manusia akan diingatkan dengan syurga dan neraka.

Bilamana kita sudah terbuai dengan dengan cita-cita untuk masuk ke dalam syurga Allah, pasti kita tidak akan memikirkan perkara lain yang bisa merencatkan impian kita itu. Namun, siapalah kita untuk memiliki kekuatan seperti itu? Sering kali dilalaikan dengan dunia dan permainan emosi.

Hmmm...Apapun... berusahalah sedayanya untuk menjadi yang terbaik... baik di sisi Allah serta disenangi segenap manusia tetapi ingat... kita tidak akan dapat memuaskan hati semua orang. Yang penting... ikhlaskan hati kita untuk menjadi seorang hamba yang baik serta memiliki akhlak terpuji.

3- Dalam apa jua perkara, SABAR adalah kunci kebahagiaan. Percayalah... Muthiah juga pernah terhiris dan terluka bahkan tidak dapat lupa dengan apa yang pernah terjadi. Namun, Muthiah kuatkan hati dengan menjadikan sabar sebagai dinding bagi diri. Pernah juga tidak mampu untuk menghadapi tetapi Muthiah cuba kembali dan terus kembali. Alhamdulillah... berkat kesabaran... Muthiah nampak impak positif di sebalik kesabaran tersebut.

4- Moga-moga... teman Muthiah kuat menghadapi cabaran yang datang. Maafkan salah mereka yang sakit hati itu. Serahkan segalanya kepada Allah. Biarkan luncai itu terjun dengan labu-labunya. Andai punya ruang untuk membawa dia kembali... usah biarkan ia terus dalam noda. Namun, andai tidak punya kekuatan untuk berbuat apa-apa... kembalilah kepada Allah. Mohonlah kepada Allah. Merintih dan merayulah kepada-Nya.

Panjang pula coretan Muthiah... Moga kita semua dapat renungkan bersama ;)

Muthiah : 27/9 ~ 26/10 ....
Labels: | edit post
0 Responses