Tidak malukah? Hmmm...


Assalammualaikum. Apa khabar, semua? Moga-moga, hidup kita hari ini kan lebih baik daripada semalam. Khuatir... satu ketika kita pernah dianggap sebagai pejuang agama. Namun, pengakhiran hidup kita... kita menjadi bukan siapa-siapa. Hanya sibuk mengumpul harta...

Adoi... Sewaktu sedang meronda-ronda di karnival Tasik Taiping, suami tiba-tiba bersuara," Alahai, tidak malulah berpakaian begitu? Abe pun rasa malu hendak pakai macam itu..." Matanya memandang sebentar beberapa gadis muda yang berpakaian tetapi semacam telanjang.

Ada yang memakai tudung namun baju dan seluarnya betul-betul mengikut bentuk badan. Macam pakaian yang diperbuat daripada getah pula.

Hmmmm... Muthiah tidak mahu bercakap persoalan hukum di sini kerana Muthiah bukanlah orang yang selayaknya. Namun, selaku Muslimah... Muthiah juga tidak mahu Muslimah lain diperkotak-katikkan oleh orang sekeliling disebabkan oleh tindakan mereka sendiri. Cantikkah berpakaian sedemikan?

Muthiah...walaupun sama-sama seorang wanita... tetap berpaling berkali-kali ke arah sekumpulan gadis tersebut. Ini Muthiah... bagaimana lelaki lain? Sedikit sebanyak... cara mereka berpakaian sedikit sebanyak menarik perhatian (Muthiah tidak mahu berbicara tentang akhlak).

Justeru...

Ayuh, wahai Muslimah...

Berpakaianlah dengan sopan... Peliharalah aurat kalian kerana sesungguhnya diri kalian amat berharga. Jadilah bunga ros yang cantik dipandang tetapi untuk dipegang.... AWAS!!! Penuh dengan duri. Hanya mereka yang terpilih sahaja layak memilikinya. Usah jadi seperti rama-rama. Terbang ke sana ke mari. Mengibarkan sayapnya yang cantik menawan tetapi sayang...tatkala ditangkap... habis terkoyak... tidak cantik lagi. Pekalah...peka terhadap sensitiviti orang di sekitar kita.

:)

** Informasi tentang aurat : Boleh rujuk ~
http://www.zaharuddin.net/content/view/288/95/

Muthiah : Pengislahan diri...
Labels: | edit post
0 Responses