Pau (i)


Assalammualaikum, semua. Sihat? Muthiah… ‘Ala kullihal, Alhamdulillah. Sedang berlumba-lumba dengan suami. Lumba apa? Dalam mutabaah ibadah. Nampaknya, Muthiah kalah. Insya-Allah, akan usaha lagi.

Pernah atau tidak barang kita diambil orang? Atau… kita ambil barang orang tanpa izin tuannya?

~ Sewaktu tinggal di rumah sewa/ asrama. Ada pengalaman ; syampu… pencuci muka… bedak… pakaian…beg kita di‘pinjam’ orang tanpa pengetahuan kita? Atas dasar ukhwah, milikmu adalah milikku jua. Namun, sejauh mana si ‘peminjam’ menjaga sesuatu barang yang bukan miliknya itu sebaiknya? Atau… dia hanya membiarkan kita tercari-cari barang kita yang ‘hilang’?

~ Duit pernah kena pau?

~ Orang guna telefon bimbit kita tanpa kebenaran? Katanya, hendak sms kawan atas urusan kerja… dalam diam, sms kepada orang yang tidak sepatutnya. Atas urusan yang entah apa-apa entah pula. Alahai, teman.

Hmmm…

1) Di kesempatan ini, Muthiah ingin minta maaf kalau pernah menjadi orang yang meminjam tanpa memulangkan (atau kalau pulangkan pun, setelah diminta berkali-kali). Rasanya macam tidak ada. Kalau ada pun, mungkin buku yang dipinjam agak lama. Namun, insya-Allah… dalam stock Muthiah, tidak tersimpan barang-barang yang bukan kepunyaan Muthiah.

~ Bagi yang pernah pinjam barang Muthiah dan ada kisah di sebaliknya, insya-Allah, Muthiah O.K. sudah. Yang pernah ambil buat harta sendiri pun, Muthiah sudah halalkan. Jadi, usah bimbang diperhitungkan Allah kelak ;)

2) Kalau Muthiah ada terhutang duit sesiapa, bolehlah maklumkan kepada Muthiah. Rasanya tidak ada (sebab Muthiah memang tidak gemar berhutang lama). Manalah tahu, kalau terlepas pandang.

~ Bagi yang pernah berhutang dengan Muthiah, kalau mampu dan berdaya… bayarlah. Kalau tidak mampu, insya-Allah Muthiah telah halalkan. Harapan Muthiah… kalau sudah berduit… usah kedekut/ berat hati untuk menginfaqkannya ke jalan Allah. Bilamana kita mati satu hari nanti, semua harta akan kita tinggalkan melainkan sesuatu yang kita berikan kepada orang lain dan dimanfaatkan olehnya [bak kata suami Muthiah].

~ Bagi yang pernah pau Muthiah (dengan niat mengambil hak/ mencuri secara halus)… Hmmm…. Muthiah serahkan segalanya kepada Allah. Hehe…


Sebenarnya… bersambung.

Muthiah : Ada kisah…
Labels: | edit post
0 Responses