Pasti akan ada Tuan yang menjaganya (Bedah buku)


Kisah Abrahah yang hendak menyerang Kaabah~

Ringkasan Cerita

Abrahah serta pengikut-pengikutnya menuju ke Kaabah (dengan tujuan mahu merobohkannya). Tatkala mereka sudah sampai berhampiran Mekah, mereka bertindak merampas binatang ternakan milik penduduk Mekah.

Abdul Mutalib, ketua penduduk Mekah waktu itu segera menghadap Abrahah. Beliau meminta Abrahah mengembalikan binatang ternakan yang telah dirampasnya. Abrahah terkejut. Ia menyangka, Abdul Mutalib mahu merayunya supaya tidak mengganggu Kaabah tetapi nampaknya datuk Muhammad itu lebih mengutamakan harta-hartanya.

Berkata Abdul Mutalib, “Abrahah, sesungguhnya aku adalah tuan punya kepada unta-unta itu. Maka, bebaskanlah unta-untaku. Bagi Kaabah pula, ada Tuan yang menjaganya. Sekiranya Kaabah itu Rumah Tuhan, Dia pasti akan memelihara dan menjaganya…”

Pengajaran

Apakah pengajaran nyata yang boleh kita perolehi? Hanya satu yang ingin Muthiah coretkan (yang lain, boleh renung-renungkan sendiri)…

Sesungguhnya, agama ISLAM ini adalah milik ALLAH. ALLAH pasti akan menjaga dan memeliharanya. Walaupun terdapat 1001 perencanaan untuk memburukkan/ menghancurkan Islam, pasti tidak akan berjaya. Nampak sukses sekarang tetapi tidak selamanya!
Itu pasti! Satu hari, ISLAM pasti akan menang sebagaimana janji-Nya. Cuma, akal kita sahaja yang tidak dapat menjangka bilakah waktunya.

Bilamana kemenangan ISLAM itu sudah pasti…

1) Tetapkah kita mahu menjadi penentang agama-Nya dalam diam atau nyata?

2) Masih beranikah kita mengengkari suruhan dan membuat sesuatu yang dilarang-Nya?

3) Tidakkah kita mengimpikan untuk menjadi salah seorang yang menyumbang kepada kemenangan ISLAM? Kita ada atau tidak… ISLAM akan tetap menang. Hanya… adakah kita tergolong dalam golongan yang memberi sumbangan itu? Fikir-fikirkan… ISLAM yang memerlukan kita atau kita sebenarnya yang MEMBUTUHKAN ISLAM???

Fikir-fikirkan…

Muthiah : Kebencian yang menghancurkan…
Labels: | edit post
0 Responses