Seorang Muslim itu…

Assalammualaikum dan salam sejahtera. Apa khabar semua? Ada qiam pagi ini? Alhamdulillah, kita dipilih juga oleh Allah untuk mengecapi nikmat ISLAM dan IMAN… beruntung sungguh bukan?
Hmmm… sebenarnya, perancangan asal Muthiah hari ini ialah untuk menulis tentang TAUHID namun sesungguhnya perancangan Allah itu lebih cantik dan elok…
Seorang Muslim itu…. apakah kriteria yang harus dimiliki oleh seorang Muslim? Betul betul...

1- Salimun aqidah
2- Shahihul ibadah
3- Matinul khuluq
4- Qadirun ‘alal kasbi
5- Mutsaqqaful fikri
6- Qawiyyul jismi
7- Mujahidun linafsihi
8- Munazhzhamun fi syu’unihi
9- Harishun ‘ala waqtihi
10- Nafi’un lighairihi

Ada sepuluh semuanya dan hari ini, Muthiah ingin berbicara tentang kriteria yang keenam, insya-Allah.

QAWIYYUL JISMI

Baiklah… pertama sekali, lihat persekitaran kita. Sudah lihat?
Persoalan BERSIH… bersihkah BADAN kita, bersihkah PAKAIAN kita dan bersihkah TEMPAT TINGGAL kita? Sesungguhnya, kebersihan itu sebahagian daripada iman. Betul betul betul, bak kata Upin dan Ipin. Kenapa perlu bersih?

Pertamanya, Allah suka yang cantik dan bersih. Bukan sahaja Allah bahkan kita semua sukakan yang bersih… bisa menimbulkan rasa nyaman, tenteram dan selesa. Kalau kotor, hendak beribadah pun kadang-kadang tidak khusyuk (bagi orang awam macam Muthiah).
Selain itu, bilamana persekitaran dan diri kita bersih… agen-agen penyakit pun sukar menghinggapi/ menular. Secara tidak langsung, kita dapat menjaga kesihatan kita. Contoh mudah… penyakit demam denggi. Ia berpunca daripada nyamuk dan nyamuk-nyamuk ini membiak di tempat yang kotor dan tidak dijaga dengan baik.

Persoalan MAKAN… makanlah mengikut tatacara yang telah ditetapkan oleh Allah dan diajarkan oleh Nabi SAW. Basuh tangan dahulu sebelum makan…. baca doa, makan dengan tangan kanan, ‘makan ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang’…. dan yang paling penting, makanlah makanan yang halal; tidak kira dari sisi sumber makanan itu diperolehi atau makanan itu sendiri.

Ketahuilah… makanan yang kita makan sehari-hari akan menjadi darah daging kita dan semua itu akan dipertanggungjawab oleh Allah kelak. Firman Allah dalam surah Al-A’raf ayat 31 yang bermaksud, “Hai anak Adam, pakailah pakaianmu yang indah setiap kali (memasuki) masjid, MAKAN DAN MINUMLAH dan janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan.”

Seterusnya… persoalan BERSENAM. Betul! Bersenam itu penting agar kita tetap bertenaga. Bilamana kita bertenaga dan sihat, insya-Allah kita akan dapat melakukan kerja dengan baik. Huhu… ambil contoh Muthiah. Waaaaa…

Semalam, Muthiah rasa letih bangat. Paginya, Muthiah membuat kerja P-FC tetapi tidak dapat fokus… Muthiah buat juga. Target Muthiah, hendak selesai selewat-lewatnya awal bulan hadapan, insya-Allah. Alhamdulillah, siap tetapi perlu edit sedikit. Rancangnya, ingin sambung petang tetapi Allah tetapkan, Muthiah perlu ke klinik. Hehehe… akhirnya, tertangguh kerja tersebut. Hendak buat waktu malam, rasa tidak larat.
Muthiah bertanya suami, kenapa rasa letih bangat! Tahu apa kata suami… sebab Muthiah kurang bersenam bahkan sejak akhir-akhir ini, tidak bersenam langsung. Sebelum suami berkursus di Melaka, kami berjogging dan bermain badminton tetapi tidak kini.
Apa yang Muthiah dapat simpulkan… kita perlu komited dalam senaman. Nampak kecil tetapi sebenarnya banyak manfaatnya jika kita rajin bersenam. Penting juga sih! Sebab… bila kita letih, 1- hendak buat kerja pun tidak dapat fokus, tidak bertenaga. 2- paling sedih, bilamana hendak beribadah pun rasa malas . Ibadah itu luas tetapi Muthiah kecilkan lingkungan ibadah kepada amalan-amalan seperti puasa, solat, tadarus…

Seterusnya, persoalan BANGUN PAGI… hehe..pukul berapa kita bangun ya? Sebelum Subuh atau sesudahnya? Hmmm… seorang kakak ada berpesan, bilamana kita bangun awal, disertai dengan qiam kepada Allah, insya-Allah pagi itu kita akan lebih segar-bugar. Kalau mengantuk jam 11.00, perkara biasa tetapi insya-Allah, pagi kita akan lebih berkualiti.

Persoalan, MEROKOK… ketahuilah… rokok itu membahayakan kesihatan, mengancam nyawa kita (dan orang di sekeliling kita) serta… membazir dan sesungguhnya membazir itu adalah sahabat syaitan laknatullah…

Akhir sekali, persoalan TEMPAT YANG DITUJU. Elakkan daripada pergi ke tempat-tempat yang tidak elok (kotor dan banyak maksiat di dalamnya). Hal ini penting untuk kita memelihara diri dan hati daripada sesuatu yang mendatangkan mudarat kepada kita. Jadi… pilihlah yang baik-baik. Contohnya, rajinkan diri menghadiri majlis ilmu (malaikat menebarkan sayapnya dalam majlis ini), majlis zikir… masjid dan banyak lagi..

Baiklah, jam menunjukkan pukul 6.20 pagi. Muthiah hendak masak dahulu ya. Satu untuk makan pagi dan satu buat bekalan suami ke tempat kerja… jom, main masak-masak ;) hehe…Selamat pagi…
Labels: | edit post
0 Responses