Lagu



Assalammualaikum dan salam sejahtera. Huagh… mengantuk rasanya pagi ini. Hehe… Muthiah baru sahaja selesai semak P-FC tetapi baru semakan pertama. Hendak berehat sekejap (rehat Muthiah bermakna mengemaskini blog). Selepas ini, insya-Allah sambung buat semakan kedua.

Untuk muhasabah minggu ini, Muthiah mahu sahabat-sahabat melihat… apa yang ada pada desktop laptop atau komputer peribadi kita.

Kalau Muthiah, ada :

1- Permainan :War Craft- The Frozen Throne (suami layan), Bettle bug 2 (Muthiah layan). Hehe…
2- Folder : Blog - untuk Muthiah simpan bahan-bahan yang ditulis untuk blog, Sent – hasil kerja Muthiah yang sudah diselesaikan, Job – merangkumi kerja-kerja yang Muthiah lakukan dalam bidang penulisan, dan Misyari Alafasi – mengandungi bacaan Al-Quran surah yang pertama sehingga 114.
3- Shortcut – Microsoftword, YouCam (sebelum buat kerja, Muthiah gemar berposing. Saja-saja, mahu syok sendiri jadi model), Documents, CCleaner

Dan bla bla bla…

Kenapa Muthiah fokuskan kepada desktop? Sebab… boleh jadi apa yang kita letak di hadapan desktop laptop atau komputer peribadi kita adalah : Sesuatu yang selalu kita gunakan (memudahkan kita untuk masuk ke dalam fail yang kita kehendaki). Jadi, tidak perlu masuk ke dalam My Computer/ D/ C dan lain-lain lagi.

OK… selesai tentang desktop. Hehe… tidak ada apa-apa sebenarnya.


Baru-baru ini, Muthiah berbual-bual dengan suami. Muthiah katakan kepadanya, sekarang Muthiah tidak layan lagu (sebelumnya, sesudah mendengar bacaan ayat suci Al-Quran bacaan Misyari Alafasi, Muthiah akan layan lagu (rock kapak dan xpdc [bersama Mael – Muthiah tidak minat Ali]. Huhu… baru dapat idea untuk menulis- kononnya).



Akan tetapi, entah kenapa sekarang Muthiah rasa lebih nyaman mendengar bacaan ayat suci Al-Quran sambil menulis. (Bilamana sudah terlalu tepu, Muthiah layan cerita Detective Conan atau siri Jepun ‘Attention’).

Firman Allah dalam surah Al-Isra’ ayat 45 yang bermaksud, “Dan apabila kamu membaca Al-Quran, nescaya Kami adakan antara kamu dan orang-orang yang tidak beriman kepada kehidupan akhirat, suatu dinding yang tertutup..”

Kemudian, suami Muthiah kata… Al-Quran adalah ‘lagu’ yang paling baik dan paling sedap untuk didengari. Bukan itu sahaja, dengan mendengarkan ayat suci Al-Quran, kita akan menjadi tenang dan lapang.

Kenapa? Kerana Al-Quran itu sendiri adalah kalamullah. Tidak ada yang lebih hebat atau agung daripada ayat-ayat Allah. Mungkin kini kita tidak menyedarinya tetapi insya-Allah, Muthiah yakin satu hari kita akan dapat melihat ‘kelebihan’ ayat suci Al-Quran itu.

Hmmm… sebenarnya, sudah lama Muthiah tidak membaca tafsir Al-Quran. Walaupun demikian, meskipun tidak memahami ayat-ayat ini, hati tetap tenang (sebaiknya, kita perlu berusaha untuk mengerti paling kurang pun terjemahannya). Muthiah… muhasabah balik ya? ;) Hehe… mengingatkan diri sendiri yang selalu lupa.

Entah apa yang menenangkan, Muthiah pun tidak tahu. Tetapi yang pasti! Bila membaca atau mendengarkan ayat suci Al-Quran… Kadang-kadang rasa sayu. Terutama bila otak terlalu tepu dan banyak perkara yang difikirkan. Rasa Allah dekat dengan kita sebenarnya… rasa tenteram, nyaman dan banyak lagi.

Jom kita susuri sirah Nabi…

1- Kisah Walid Al-Muhirah
Satu hari, Walid telah bertemu dengan Nabi SAW. Ia mahu berbincang dengan Muhammad bin Abdullah perihal ‘agama baru’ yang dibawanya. Setelah Walid habis berbicara, Nabi SAW pun membacakan surah Al-Fussilat ayat 1 hingga 13. Oleh sebab rasa takut dan merasakan seolah-olah turun panahan kepada Quraisy, ia pun meletakkan tangannya di mulut Rasulullah.

Walid merayu agar Muhammad memberhentikan bacaannya tetapi Nabi SAW terus menyambung ayat-ayat tadi sehingga sampai ayat sujud. Setelah bangun dari sujudnya, Nabi SAW berkata, “ Inilah jawapan daripadaku…”

Apakah reaksi Walid? TERKEJUT, TERPEGUN dan TERSENTUH hatinya dengan ayat-ayat Al-Quran. Hatinya membenarkan apa yang didengarinya tetapi keangkuhannya menyebabkan ia terus memusuhi Islam.


2- Kisah Umar Al-Khattab
Umar Al-Khattab tekad untuk membunuh Nabi. Dalam perjalanan ia bertemu dengan Nu’aim bin Abdullah dan lelaki itu telah membongkarkan rahsia pengislaman adiknya, Fatimah (bersama suaminya Saad bin Zaid).

Marahlah Umar lalu segera menuju ke rumah adiknya. Di sana, Fatimah dan Saad sedang belajar Al-Quran dengan Khabab bin A’arat. Kemudian, Umar meminta untuk melihat sendiri helaian yang dibaca oleh adiknya. Ya! Hatinya ingin mendengarkan ayat Al-Quran. Ia pun membaca surah At-Thoha… Apabila sampai ayat ke-14, berkata Umar, “Tidak sepatutnya empunya kata-kata ini disekutui…” dan akhirnya masuklah Umar ke dalam agama Islam (dengan izin Allah).

Lihat! Umar yang sedia keras itu dapat jua dilembutkan hatinya dengan ayat suci Allah.

Baiklah, hendak masuk pejabat balik. Ilal liqa’.

Muthiah : Masih lagi mengantuk.
Labels: | edit post
0 Responses