Hujung minggu bersama…


Salam. Hehe… hujung minggu sahaja, mesti sibuk… sampaikan tidak sempat kemaskini blog. Begitu juga dengan hujung minggu lepas (24 Julai sehingga 26 Julai 2009)… Ada ‘tetamu kecil’ datang ke rumah…

Pagi Jumaat, Muthiah cuba siapkan satu bab P-FC tetapi entah kenapa… kali ini Muthiah memang tidak dapat buat apa-apa. Muthiah rasa kosong dan tersangat kosong. Makin Muthiah paksa diri untuk buat, makin Muthiah berasa kosong. Kemudian, Muthiah cuba menulis blog, pun tidak berjaya. KOSONG…

Kata suami, Muthiah terlalu tepu. Televisyen di rumah pula rosak (dekat seminggu). Jadi, minda tidak berkembang. Hanya berlegar-legar dengan P-FC dan penulisan blog. Akibatnya... hahaha… tidak boleh menulis langsung.

Petang itu, suami Muthiah perlu menghantar sampel X ke pusat penyelidikan kimia di Ipoh. Berkebetulan, pemandu di pejabat tempat suami Muthiah bekerja bercuti… maka, suami perlu memandu sendiri. Suami pun mengajak Muthiah untuk ikut sekali. Lagipun, hari sudah hampir petang. Hendak jemput ‘tetamu kecil’ yang akan turun di Medan Gopeng, Ipoh lagi...

Selepas solat Jumaat, kami pun bersiap-siap. Apabila sudah hampir jam 3.00 petang, kami pun bertolak. Kami sampai ke tempat pusat penyelidikan kimia dalam jam 4.00 petang. Muthiah tunggu suami di dalam kereta. Kemudian… setelah selesai semuanya, kami pun ke… IPOH PARADE… berjalan-jalan sementara menunggu mereka sampai dari Kuala Lumpur (tetamu kecil Muthiah).

Jam 7.30 malam, Amir dan Azzam pun tiba… kami pun terus pulang ke Taiping.
1- Makan malam di Olden Kopitiam - Muthiah makan nasi goreng ikan masin dan ice blended chocolate. Awalnya, tidak mahu makan tetapi bilamana Muthiah tidak memesan apa-apa, suami pun pesankan chicken chop (padahal malam sebelumnya Muthiah sudah makan chicken chop)… terus Muthiah pesan nasi goreng, hehe..

2- Ke pesta ‘ Jom Makan Durian’ – Awalnya, Muthiah agak teruja (walaupun Muthiah sendiri tidak makan durian). Bukan apa… pesta tersebut diadakan di Bukit Gantang… jadi rasanya, apa yang Muthiah fikirkan? Huhu… ingatkan, dapat jumpa YB Nizar… akan tetapi … huhu (tidak perlulah Muthiah nyatakan di sini). Kecewa juga (apapun, pasti ada hikmahnya). Suami pula perlu mewakili pengarah jabatannya (jadi, suami duduk di meja VIP).

Muthiah dan adik-adik pun berjalan ke hulu dan ke hilir. Azzam beli durian dan pulut durian. Muthiah dan Amir pula hanya membeli air. Selepas itu, kami pun duduk di bawah khemah yang disediakan. Buat apa? Membaca! Muthiah baca Detektif Conan volume 8, Amir baca Detektif Conan volume 9 dan Azzam baca novel Cinta Sang Ratu, Ramlee Awang Mursyid (Muthiah sudah khatam baca novel ini ya).

Hmmm… sedikit info…
a) Durian dijual RM1.00 satu polistrin. Suami beli RM6.00 dan Azzam beli RM1.00. Muthiah terfikir, hmmm… hehe… tidak apalah… biar Muthiah sendiri yang tahu.
b) Ada pameran homestay dan lain-lain.
c) Ada jualan makanan ringan.
d) Ada persembahan artis (tidak pasti siapa sebab Muthiah tidak pergi tengok). Hanya dengar suara-suara orang menjerit / menyanyi dari atas pentas.

3- Mandi di ‘swimming pool’ Bukit Larut – Pertama kali Muthiah dan suami menjejakkan kaki ke sini. Tempatnya tidak terlalu besar tetapi OKlah untuk berenang (Muthiah pun berenang juga tetapi dipegang suami, belum mampu untuk terapung/ berenang sendiri). Kami keluar rumah selepas Asar dan siap mandi jam 7.00 malam. Bayaran masuk untuk seorang ialah RM2.00. Kalau pergi pagi, ada sarapan pagi, buffet satu kepala RM4.00.

4- Beli ‘buku’ di Popular – Hehe… sebenarnya, adik lelaki Muthiah yang hendak cari pen melukis tetapi Muthiah pula teruja untuk beli buku. Perlahan-lahan, Muthiah berjalan ke arah suami . “Nak beli buku boleh?” Muthiah bertanya tanpa menunjukkan buku yang hendak Muthiah beli. Suami tanya, “Buku apa?” Apabila Muthiah menghulurkan ‘buku pilihan’ Muthiah tersebut, suami terus menggelengkan kepala. Kenapa? Muthiah beli buku Detektif Conan volume 19 daaaa…

5- Makan Nesh – Hmmm.. Muthiah dan suami tidak makan pun. Hanya belikan untuk adik-adik.



Muthiah dan suami menghantar ‘tetamu kecil’ kami ke Ipoh (naik bas di Medan Gopeng) pada Ahad pagi. Sebelum itu, kami makan ikan bawal masak merah dan sayur cendawan. Nyum nyum… Selepas itu, Muthiah dan suami terus pulang ke Taiping… suami ajak jalan-jalan di Jusco tetapi semacam malas sahaja. Jadi… balik…

Muthiah : Hehe… terima kasih buat suami sebab daftarkan Astro untuk Muthiah (padahal untuk suami juga). Perlu sama-sama bertimbangrasa ;)
Labels: | edit post
0 Responses