Sesungguhnya...

Assalammualaikum. Apa khabar, semua. Muthiah. Pagi ini... sedih. Kenapa? Muthiah terbaca kisah seorang suami yang telah kembali ke rahmatullah setelah menghantar isterinya ke tempat kerja. Entah. Muthiah rasa sebak pula. Teringat pula pada suami dan mereka yang Muthiah sayang. Ayuh kita sama-sama berdoa ;)

'Ya ALLAH. Lindungilah... peliharalah... diriku... suamiku... mereka yang aku kasih daripada sesuatu yang memudaratkan.'




Ehe. Pernah dengar lagu ini? ;) Sebenarnya, nasyid ini pertama kali Muthiah dengar setelah belajar di KISAS. Seorang teman mengalunkannya sesudah menunaikan solat sunat hajat (antara waktu maghrib dan isyak).

Dan... tersedu-sedan Muthiah menghayatinya. Iyalah. Sebelum ini, Muthiah langsung tidak menyukai nasyid. Muthiah suka rock kapak dan XPDC (Lebih spesifik, Mael XPDC). Teringat sewaktu berada di tingkatan dua. Antara pukul 8.00 - 12.00 malam, Pilihan Bersama Radio Muzik menjadi pilihan utama. Waktu itu, lagu Teman dendangan Brothers selalu sahaja mendapat permintaan pendengar untuk dikumandangkan. Muthiah? Alih siaran lain. Tidak boleh masuk dengan irama nasyid. Cannot go!!! Hmmm... itu dahulu.

Namun, segalanya berubah sejak Muthiah masuk KISAS. Nasyid pertama yang telah menambat hati Muthiah ialah Kembara. Huhu... sudah beberapa kali Muthiah cari dalam youtube tetapi tidak ketemu.

Positifnya mendengar lagu-lagu begini (Antara method untuk bermuhasabah. Boleh?)

Rasa diri banyak dosa...
Rasa dosa tidak diampun TUHAN...
Rasa terlalu jahat...
Rasa tidak layak masuk ke dalam syurga TUHAN...

Iyalah. Muthiah bermula dari zero. Masuk KISAS, barulah Muthiah tahu yang BANYAK sebenarnya (tentang agama) yang Muthiah tidak ketahui. Waktu itu... macam-macam perasaan hadir. Terkenang kisah-kisah lalu. Teringatkan kawan-kawan yang akrab dengan Muthiah dan sama-sama pula tidak tahu. Sedih. Sedih kerana hanya Muthiah yang mendapat peluang ini tetapi teman-teman? Masih terkapai-kapai...

Moga sahabat-sahabat dapat menghayati lirik nasyid ini.

Hmmm... Susah hendak menangis? Dosa berbaldi-baldi tetapi tetap payah untuk mengeluarkan air mata. .. Jom kongsi tips ;)

Kuliah hari ini : Remaja oh remaja...

Akbar hari ini : NIK AZIZ terima Kit Siang jadi TPM - DAP, PAS boleh tegur.

Muthiah : Karektor orang macam-macam. Karektor kita?
0 Responses