Oh, my tok laki...(ii)


~sambungan semalam~



Assalammualaikum...

;) Sebagai motivasi bagi isteri ~ Kalau suami-suami tidak mahu menolong di rumah? Sudah minta tolong, tetapi buat endah tidak endah sahaja. Jadi, apa lagi yang boleh dilakukan? Hendak bermasam muka? Hendak bergaduh? Kalau suami hendak pujuk, okeylah. Kalau suami buat tidak tahu? Paling parah, kalau suami marah dan tidak memaafkan. Nauzubillah. Lagipun, buat hati suami sakit... murka ALLAH jawabnya. Terbuat? Usah ego untuk meminta maaf. Dia pun salah... Hmmmm.... Mohon kepada ALLAH agar diberi jalan dan petunjuk.

Renungkan...

Antara beban seorang isteri yang perlu membuat itu dan ini di atas dunia ...

VS

Beban suami yang perlu dibawanya apabila berhadapan dengan ALLAH kelak.

Isteri tidak memelihara aurat - Suami buat tidak tahu - Dia yang kena jawab.

Isteri tidak solat - Suami buat tidak tahu - Dia yang kena jawab.

VS

Suami tidak tolong di dapur - Kita buat - Letih - Dapat pahala.

Suami tidak tolong jaga anak - Kita tidak buat. Tidak adil!!! - Bukan kerja kita - Suami terkilan - Dapat...

Mana yang lebih 'terbeban'?


Jawapan kita : ________________

Moga-moga, entri kali ini dapat memberi dorongan dan semangat kepada kita, para isteri... untuk terus berusaha dan bersabar demi mencapai status ISTERI SOLEHAH di sisi ALLAH. Manusia... boleh jadi dia nampak kita sudah menjadi isteri yang terbaik... bagi ALLAH?

Letih... diakui letih (Sudahlah bekerja di pejabat, balik rumah pun kena kerja juga?). Cari nafkah sama-sama. Buat kerja rumah sorang-sorang. Apa yang boleh kita lakukan?

Jawapan kita : ________________

Hmmm... cakap senanglah. Tidak bekerja... Masih berdua ;) Apapun, pilihlah dari aspek yang positif dalam entri ini untuk diri sendiri. Kalau fikir negatif, negatif yang akan kita perolehi.

Pandanglah syurga dan redha ALLAH yang sedia menanti bagi isteri-isteri yang cuba melakukan yang terbaik buat suami serta rumah tangganya. Insya-ALLAH, sampai masa... kita semua akan dapat merasai kemanisannya. Tidak di dunia, insya-ALLAH di akhirat kelak.

Titipan buat para suami : Contohi Rasulullah dalam mengemudi rumah tangga (Ehe... mendalam maksudnya).


Muthiah : Mohon redha dan doa sepanjang saat dan ketika.
Labels: | edit post
0 Responses