Adab bertamu (iii)

~ sambungan semalam ~

5 - Tidak sering bertamu


Aik. Sering pun tidak boleh? Hmmm… seperti apa yang Muthiah baca. Bertamu yang terlalu kerap boleh menimbulkan kebosanan. Betuk ke? Entahlah. Mungkin ya bagi sesetengah orang dan mungkin juga tidak bagi segelintir orang yang lain. HANYA MUNGKIN. Dari sisi Muthiah, mungkin jarang menerima tetamu. Jadi, apabila tetamu datang, teruja bangat!


Hmmm… ayuh kita saling menziarahi. Sebab… kalau tidak bertamu langsung, takut makin menjauh. Kalau bertamu dari pagi sampai ke malam, hari-hari pula… takut :


  • Tanpa sengaja termakan bangkai saudara sendiri.
  • Tanpa sedar, kita sudah mengganggu perancangan asal tuan rumah. Iyalah… kita datang hari-hari. 12 jam di rumah orang. Ehe…


6- Digalakkan membawa buah tangan


Tanpa sedar, pemberian buah tangan ini… walaupun sedikit bisa menimbulkan rasa cinta dan kasih dalam hati. Iyalah. Tuan rumah pasti berasa senang dan gembira. Lagipun, Muthiah pasti… banyak di kalangan kita bahkan mungkin semua… akan berasa senang apabila menerima pemberian daripada seseorang.


Nabi SAW pernah bersabda, “Berilah hadiah di antara kalian, nescaya kalian akan saling mencintai,” H.R. Bukhari).


7- TIDAK BOLEH seorang lelaki bertamu di rumah seorang wanita yang suami atau mahramnya tidak ada di rumah.


Khuatiri… bisa menimbulkan fitnah kepada diri. Lagipun, bukankah tidak wajar/ patut seorang lelaki dan perempuan yang tidak punya apa-apa ikatan duduk berdua-duaan di dalam sebuah rumah, meski sang suami adalah rakan baik kepada lelaki itu sendiri.


Nabi SAW bersabda, “Janganlah sekali-kali menjumpai wanita”. Maka, seorang lelaki daripada kaum Ansar bertanya ,“Wahai Rasulullah, bagaimana dengan al-hamwu?” Rasulullah menjawab, “Al-hamwu adalah maut,” H.R. Bukhari dan Muslim.


Imam Al-Baghawi menerangkan, al-hamwu (merupakan jamak kepada ahma’) yang membawa maksud keluarga lelaki dari pihak suami dan keluarga perempuan dari pihak isteri. Dan… yang dimaksudkan di sini adalah saudara lelaki suami (ipar), kerana dia bukanlah mahram bagi si isteri.


Berkenaan kalimah. “Al-hamwu adalah maut,”, Ibnul-‘Arabi berkata, “Ini merupakan kalimah yang diucapkan oleh orang Arab, sama dengan ungkapan, ‘Serigala adalah maut.’ Ia membawa maksud, ‘Bertemu serigala bersamaan dengan bertemu maut.”


Muthiah : Mengantuk... SENYUM ITU SEDEKAH ;)

Labels: | edit post
0 Responses