Dosa berbaldi-baldi tetapi...


Assalammualaikum. Apa khabar? Muthiah... Alhamdulillah. Ehe... Mengantuk. Sedang menghitung waktu hendak ... ~ tidur. Hahaha... Biasalah. Muthiah biasa tidur sekejap sebelum zohor.

Hmmm... Baru-baru ini, Muthiah ada menulis tentang ...

~ Dosa berbaldi-baldi tetapi payah hendak menangis mengenangkan kesilapan yang telah dilakukan ~

Hmmm... wajib menangiskah? Tidak. Hmmm... Ya? - Yang penting ialah menyesali kesilapan lalu. Seterusnya, berusaha untuk tidak mengulangi kesalahan itu. Namun, jika menangis itu mampu merendahkan diri di hadapan TUHAN, tidak ada salahnya ;)

Dosa berbaldi-baldi tetapi...

~ Kita tahu... kita arif tentang dosa yang telah dilakukan tetapi entahlah. Sukarnya hendak bermuhasabah. Sukarnya mahu menghisab diri. Sukarnya hendak kembali. Sukarnya sukarnya.

Cop!!! Buang perkataan SUKAR dalam kamus diri. Katakan ~ AKU BOLEH lakukannya ;)

Apapun... Alhamdulillah. Setidak-tidaknya, kita masih tahu yang kita telah melakukan dosa. Hati masih mahu terjentik cuma kaki belum cukup kuat untuk melangkah sahaja lagi, mungkin. Tidak apa... Teruskan usaha membaiki diri menjadi lebih baik daripada semalam. Mohon kekuatan daripada ALLAH. Usaha dan terus usaha sampai hujung nyawa.

Sudah usaha. Jadi baik sekejap tetapi buat salah lagi? Cuba jadi baik lagi. Cuba dan terus cuba buat kesekian kalinya... sampai masa ketetapan TUHAN. Banyakkan berdoa..Positif dan optimis untuk berubah.

~ Kalau kita tidak pandai... kita ulang dan terus ulang, 'AKU BODOH...' Bodohlah jadinya nanti. Sebab... bukankah kata-kata itu satu doa?~

Jadi... ayuh... Kita sama-sama berusaha memperbaiki diri menjadi lebih baik. Katakan pada diri... AKU BOLEH dan AKU TIDAK AKAN BERPUTUS ASA dalam mengejar redha-NYA.

Kuliah hari ini : Karut!!! Karut!!! Kepercayaan karut. Awas! Pelihara akidahmu.

Labels: | edit post
0 Responses