Adab bertamu (ii)


Assalammualaikum. Baik, kita sambung entri yang semalam tentangADAB BERTAMU.

1- Ayuh, kita perbaiki niat.

Sepertimana yang terbaik dalam hadis pertama daripada hadis arbain, “Sesungguhnya, setiap amal bermula dengan niat…”

Untuk apa kita hendak berziarah?

· Mengeratkan silaturrahim?

· Menunaikan hajat tertentu dengan tuan rumah (house warming contohnya).

· Mengukuhkan ikatan ukhwah?

· Mencari kelompangan dalam rumah orang yang kita kunjungi?

2- Memaklumkan kedatangan sebelum bertamu.

Aik. Ini pun perlu dititik-beratkan? ;) Ya. Lain orang, lain penerimaannya. Ada yang dengan hati dan tangan terbuka menerima kedatangan tetamu pada bila-bila masa, saat dan ketika. Namun, ada juga yang mungkin pada waktu-waktu tertentu, berasa mahu bersendiri dan tidak bersedia menerima sebarang tetamu.

· Boleh jadi sedang stres… dia tidak mahu kecelaruan wajahnya diperhati sesiapa.

· Boleh jadi ongkosnya kurang… apabila tetamu hadir, tidak ada apa yang hendak dihidangkan. Hendak menyediakan teh dan biskut tawar sahaja, malu pula ~ Alaaa… tidak akan sampai macam itu sekali? Bukan pergi untuk makan pun. ;) Benar tetapi itulah… lain orang, lain caranya dan lain pula pendapat dan penerimaannya.

3- Tetapkan waktu awal dan akhir untuk bertamu

Sepertimana yang telah disabdakan oleh Nabi SAW, “Apabila salah seorang di antara kamu telah selesai daripada maksud berpergian, maka hendaklah ia segera kembali kepada keluarganya,” H.R. Bukhari dan Muslim.

Iyalah. Boleh jadi tuan rumah ada perancangan lain pada hari itu. Kita pula sudah bertandang dari jam 8.00 pagi. Sekarang, sudah pukul 10.00 malam. Hmmm… Kalau blog Muthiah, boleh jengah bila-bila masa, ya ;)


4- Berwajah ceria dan bertutur cara lembut

Semua orang pasti tidak akan berasa senang dengan tetamu yang datang ke rumahnya tetapi… berwajah muram, berbicara kasar dan tidak beradab. Dikhuatiri, objektif asal bertamu yang mahu mengukuhkan hubungan silaturrahim menjadi tidak tercapai. Lagipun, ALLAH telah memerintahkan kita semua untuk bersikap lemah-lembut, berbudi bahasa kepada setiap Bani Adam, khususnya buat orang yang beriman.

Firman ALLAH dalam surah al-Hijr ayat 88 yang bermaksud, “Dan berendah dirilah kamu terhadap orang yang beriman.”


~ bersambung ~


Muthiah : Lusa 'instation' lagi...insya-ALLAH.

Labels: | edit post
0 Responses