Hari Jumaat yang barakah

Assalammualaikum. Apa macam malam ni? Plan asal, nak menulis blog satu artikel sehari sahaja tapi... oleh sebab esok seharian full, malam ni Muthiah tulis siap-siap lah. Nak tulis pasal apa ya?

Happy meπŸ˜„πŸ˜„

Yup. Hari ni... boleh kata hari yang paling menyenangkan hati Muthiah. Alhamdulillah. Semua yang dirancang berjalan dengan baik. Benda yang datang pun baik-baik belaka. Makan pun sedap je hari ni (naik lif tekan sendiri).

Dalam jam 10.45 pagi, Muthiah berkayuh ke beberapa destinasi. Macam biasa. Demi mencari dan berkongsi rezeki dengan makhluk Tuhan. Sebelum tu, singgah kedai Fathima beli kuih dalam2-3 amah. Dapatlah dalam enam biji karipap. 

Kayuhan hari ini.

Sampai dekat pesisir tasik, Muthiah singgah tengok si lelabi (port biasa Muthiah bagi budak ni makan). Saja cuba nasib kot depa ada. Lazimnya, pagi-pagi depa tak ada. But then, sedang Muthiah memerhati ke dalam tasik... nah, muncul sekor menghampiri Muthiah. Yeha...


Selesai bagi makan lelabi, Muthiah bergerak ke arah Ayer 8 melalui Cyberview. Nampak Muklis, isteri dan rakan-rakan tengah duduk berehat. Alhamdulillah. Rezeki mereka untuk menjamah kuih yang Muthiah beli tadi.

Muthiah kemudiannya meneruskan perjalanan ke tempat Oyen. Alhamdulillah. Another good/ happy news. Oyen yang dah beberapa hari MIA tiba-tiba ada. Muthiah bertanya kepada pekerja am di situ. Ke mana Oyen 2-3 hari ni? Kata mereka, kalau Oyen tak ada di Gazebo, dia akan duduk di rumah banglo berhampiran. Rumah lama Oyen sebelum owner Oyen pindah dan tinggalkan dia. Suka betul Muthiah Oyen sihat dan selamat. Another yeha...

Oyen..

Selesai di tempat Oyen... Muthiah berkayuh menghala ke arah Bazaar 8. Paling best hari ni, sepanjang jalan Muthiah... terserempak dengan berpuluh-puluh atau mungkin beratus ekor burung merpati. Ada satu tempat tu, siap ada seekor burung (Tak tahu nama apa. Kaki panjang dan bulu putih) tengah bertenggek. Biawak melintas pun ada. Haha.

Di Baazar 8, ada jumpa seekor je anak jalanan. Yang lain tak pasti ke mana. Tengah ronda-ronda agaknya. Muthiah tak lama kat situ sebab ada satu tempat lagi nak pergi. Plus some more, rushing nak balik sebelum suami balik untuk lunch di rumah. Syukur dah masak siap-siap. 

Dak Bazaar 8.

Dari Baazar 8, Muthiah naik ke Presint 3 ikut atas jalan raya. Sebenarnya, Muthiah tak gemar sangat berkayuh atas jalan ni sebab kena bertembung dengan kereta. Kalau tepi tasik, jumpa basikal dan orang jogging je.  Lagipun, Muthiah tak berapa berani melintas jalan tapi... sebab destinasi akhir ni memerlukan Muthiah bergerak ke arah sana, terpaksalah. Sampai destinasi... macam ditunggu-tunggu pulak. Ada tiga ekor dak nan sedang menanti. Alhamdulillah. Rezeki buat depa dan Muthiah juga sebenarnya.

Dak nan..

Muthiah sampai rumah agak lewat. Another happy situation. Suami yang dah sampai rumah tolong panaskan lauk. 

Dalam hidup ni... kita lah yang membuat pilihan... 

Pilihlah untuk berbuat yang baik. Walau hanya dengan berkongsi sedikit rezeki dengan makhluk Tuhan. 

Pilihlah untuk bercakap yang baik. Macam yang Muthiah pernah tulis sebelum ni. "Jaga lidah". Muthiah nak tambah satu lagi. "Jaga jari". Elakkan berkata sesuatu yang boleh mengguris hati orang lain. Macam mana nak tahu hal tu bisa mengguris hati atau tak? Ada benda, boleh dibuat gurau. Ada benda, tak boleh. Ada orang, kena maki hamun pun relaks je. Ada orang, cakap sikit dah terasa. 

Contoh... 

"Kau ni hitam lah." vs "Kau tu putih sangat ke?"

"Kau ni gemuk lah." vs "Kau tu kurus sangat ke?"

"Kau ni hodoh lah." vs "Kau tu cantik sangat ke?"

"Kau ni kau ni kau ni lah." vs "Aku lah aku lah aku lah!"

Kalau kita nak orang jaga hati kita, terlebih dahulu kita kena jaga hati orang. Jangan marah kalau kita terlebih sensitif (walhal orang tak ada apa-apa pun) sebab kita sendiri terlebih dahulu tidak peka dengan sekeliling.

Okey. Cukup bebelan hari ini. Yang baik, boleh manfaatkan. Yang tak baik, boleh jadikan teladan. Kita sama-sama berusaha untuk menjadi lebih baik. 

0 Responses