Mencari Naurah (Bab 67)

Novel | Mencari Naurah


“LENA Asha tidur semalam,” kata Asyraf setelah aku mencelikkan mata. “Abang pula tidak boleh tidur sebab tengok Asha tidak tidur.” Dia menambah.

Mataku segera kubulatkan. “Abang tidak lena malam tadi?” Terkejut dengan kata-katanya, aku terus bertanya. Walhal, aku lihat Asyraf begitu lena dibuai mimpi.

“Abang tidak dapat tidur. Asha nampak gelisah malam tadi. Apa yang Asha fikirkan?” Asyraf bertanya lagi.

Aku sekadar tersenyum. “Letih sangat agaknya...” aku berdalih. Aku tahu, aku harus berkongsi rasa dengannya. Asyraf bukanlah orang lain. Dia sudah sah bergelar suamiku tetapi lidahku kelu untuk bersuara.

“Abang sudah sediakan air suam. Asha minum, kemudian kita solat sama-sama,” ujarnya lembut.

Mujur Asyraf tidak banyak soal. Kalau tidak, entah apa yang harus kukatakan.

Setelah minum air suam yang disediakan Asyraf, aku pun berlalu ke bilik air. Aku berkumur dan memberus gigiku dengan ubat gigi Safi perlahan-lahan. Sesudah itu, aku pun mengambil wuduk penuh tertib.

Selesai semuanya, aku keluar dari bilik air. Nampaknya, suamiku sedang mengaji al-Quran. Aku tersenyum sendiri.

"Abang sudah solat sunat?" soalku. Asyraf mengangguk.

"Asha solat sunat dahulu, kemudian kita solat subuh berjemaah, ya?" aku memohon keizinan.

"Baik," balas Asyraf pendek. Ia kemudian meneruskan bacaan al-Qurannya.

 “Abang, maafkan salah silap Asha,” ucapku sewaktu mencium tangan Asyraf sesudah menunaikan solat subuh.

“Asha ada buat salah?” Asyraf merenung dalam mataku.

“Tidak ada. Manalah tahu. Kalau-kalau Abang ada terasa atau Asha ada tersalah cakap atau tersalah fikir,” aku berbasa-basi.

“Tersalah fikir? Apa yang Asha fikirkan?” Dahi Asyraf berkerut.

“Tidak ada apa-apa. Maksud Asha, kalau ada.” Aku berdalih lagi. Ah, masih banyak yang harus aku pelajari. Aku cuba untuk berkongsi rasa dengan Asyraf tetapi lidahku masih lagi kelu.

‘Natasha, jangan berputus asa. Baru empat hari kamu bernikah. Ambil masa untuk lebih mengenali,’ aku menyedapkan hatiku sendiri.

“Sha, jom jalan-jalan tepi pantai,” ajak Asyraf sambil menyarungkan celana hitam yang baru dibelinya di Pasar Siti Khadijah.

“Baik, abang.” Aku segera mencapai tudung hitam yang tersangkut pada hanger lalu menyarungkannya di atas kepala. Kami kemudiannya berjalan berpegangan tangan menyusuri pantai…

 “Dalam hidup, Abang impikan sebuah keluarga sakinah,”  Asyraf memulakan bicara. “Abang mengajak manusia kepada ALLAH. Abang menyeru orang lain kepada kebaikan. Abang betul-betul mahu menjadi salah daripada seorang pejuang agama ALLAH,” sambungnya.

Ya, Asyraf dan dakwah memang tidak dapat dipisahkan. Dia membawa Islam dengan akhlak dan keperibadiannya yang begitu tinggi. Ketulusannya membuatkan mata yang memandang jatuh cinta. Bukan sekadar jatuh hati kepada pegangannya, bahkan terhadap dirinya jua.

“Abang mahu setiap orang berpegang teguh kepada ajaran ALLAH. Abang bahagia tatkala melihat mereka yang didakwah menjadi insan berguna. Sekurang-kurangnya, ilmu yang abang bawa dimanfaat oleh orang lain sebaiknya.”

Aku diam menantikan bait bicaranya. Tangannya kupegang erat.

Gambar hiasan

“Namun, bukankah ALLAH pernah berfirman dalam surah al-Ankabut ayat 2 yang bermaksud, apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (sahaja) mengatakan, ‘Kami telah beriman,’ sedang mereka tidak diuji? Itu janji ALLAH yang sering abang ungkap-ungkapkan,” Asyraf menambah.

“Ada yang diuji hatinya. Ada juga yang diuji dalam pelajarannya tetapi ALLAH menguji abang dengan keluarga abang sendiri.” Dia merenungku dalam. Mungkin mengharapkan satu pengertian. “Walaupun mama kadang-kadang bertindak di luar batasan, tetapi dia tetap ibu yang melahirkan abang...  Meskipun mama begitu banyak mencabar kewibawaan papa, dia tetap isteri yang telah melahirkan zuriat buat ayah abang...

Abang mengharapkan cahaya bakal menyinari hidup keluarga Abang.” Dia menggenggam erat tanganku. 

“Kehadiran Asha diharap dapat mengubah segalanya,” kata-katanya mati di situ.

Nah, satu tugasan berat yang bakal kupikul. Patutlah Asyraf tidak membenarkan aku bekerja kerana sudah ada kerja yang lebih penting di hadapanku. Asyraf sudah menyediakan pekerjaan yang tidak pernah aku duga. 

Secara tidak langsung, Asyraf sebenarnya sudah melantikku sebagai jurujual di kediamannya sendiri...Sepertimana yang disebut ALLAH dalam surah at-Taubah ayat 111 yang bermaksud, ‘Sesungguhnya ALLAH telah membeli daripada orang Mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang di jalan ALLAH; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar daripada ALLAH di dalam Taurat, Injil dan al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada ALLAH? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu dan itulah kemenangan yang besar...’

Aku diam seribu bahasa...

“Asha boleh bantu Abang?” soal Asyraf, menyedarkanku daripada lamunan.

“Insya-ALLAH,” ungkapku perlahan. Air mataku mengalir sayu di pipi. Begitu hebat kata-katamu, wahai suamiku.

“Sampai masa, kita akan berhijrah. Sampai masa juga, jika Asha mahu bekerja, abang akan izinkan.” Asyraf diam sebentar. “Asha usah bimbang tentang mak Asha... Mak Asha adalah mak abang juga... Sebagaimana abang menjaga Asha dan keluarga abang, seperti itu juga abang akan menjaga mak dan adik-adik Asha. Lagipun, Nasrul, Efendy, Adilla telah abang anggap seperti adik abang sendiri.”

Segala yang bermain dalam fikiranku terungkai dengan kata-kata Asyraf. “Maafkan Asha, abang,” aku menangis teresak-esak di bahu Asyraf. Begitu banyak dosaku padanya walhal tidak sampai seminggu aku bernikah. Sudah berbaldi kesalahan yang aku lakukan terhadap suamiku.

“Asha masih perlu bimbingan dan tunjuk ajar abang,” ujarku bersungguh-sungguh. Aku rasa bersalah dengan anggapan yang bukan-bukan terhadap suamiku, sedangkan dia sentiasa memikirkan yang terbaik untuk mereka yang berada di sekelilingnya.

“Abang sayang dan redha perbuatan isteri abang setiap saat. Moga ikatan ini akan berpanjangan sehingga ke syurga.” Asyraf mencium dahiku.

Tiada kata yang mampu kuungkapkan. Yang pasti, banyak yang perlu aku pelajari. ‘Asha akan cuba yang terbaik, bang,’ aku berbisik sendiri.

~bersambung
0 Responses