Mencari Naurah (Bab 56)

Novel | Mencari Naurah


TELEFON bimbit Natasha berdering-dering minta diangkat. Dia yang ketika itu berada di dalam bilik air di rumahnya hanya membiarkan sahaja telefon itu berbunyi. Deringan itu mati begitu sahaja tanpa sesiapa mengangkatnya. Beberapa minit kemudian, telefonnya berbunyi lagi. 

“Azmar, tolong Asha angkatkan telefon. Sakit perut daaa...”

“Baik, puan,” balas Azmar lantas mencapai telefon bimbit Nokia milik Natasha yang terletak di atas meja makan. 

“Helooo...” panjang sungguh salam yang diberi.

“Assalammualaikum. Boleh saya bercakap dengan Natasha?” kata si pemanggil.

“Siapa yang bercakap ini? Asha tengah ‘sibuk’. Sedang menguruskan sesuatu yang sangat penting dan tidak boleh ditangguhkan. Boleh telefon dalam lima minit lagi?” Azmar berbasa-basi.

“Saya, Asyraf. Maklumkan kepada Asha saya akan hubungi dia dalam sepuluh minit, insya-ALLAH,” jawab Asyraf lalu meletakkan telefon.

“Ashaaa... teman lelaki terbaru telefon. Dia hendak berkenalan.” Azmar menjerit dari luar tandas.

Aku hanya diam.

“Mar nak keluar sekejap. Dia cakap akan hubungi Asha dalam sepuluh minit lagi. Cepat-cepatlah selesaikan ‘urusan’ itu.” Azmar segera mencapai beg tangannya lalu berjalan keluar rumah.

Setelah siap urusanku, aku segera mencapai telefon bimbit yang telah ditinggalkan Azmar. Sejak akhir-akhir ini, dia memang kerap keluar. Entah dengan siapa dia berpacaran, aku pun tidak tahu. Namun pasti! Terpancar kegembiraan pada wajahnya. Mungkin dia sudah bertemu dengan Mr. Right yang dicarinya. Siapa tahu?

Telefon bimbitku berdering lagi. Aku segera mengangkatnya. 

“Assalammualaikum...” aku memberi salam. Lupa untuk bertanya dengan Azmar, siapakah gerangan yang menghubungiku. Maklumlah, lokasi aku sedang berurusan tidak mengizinkan aku berbuat demikian.

“Waalaikumussalam.”

Aku kenal suara ini. Diam...

“Asha, balik kampung minggu ini?” Tanpa sebarang pembuka bicara, dia cepat-cepat bertanya.

‘Minggu ini minggu ketiga, bukan? Okey... Balik,’ aku berkira-kira sendiri.

“Asha?” suara itu menyebut namaku.

“Insya-ALLAH, balik. Kenapa?” soalku kembali. Adakah mamanya mahu berjumpa denganku lagi buat kesekian kalinya? Tidak! Mamanya mahu bertemu pula dengan makku? Mungkin tidak. Aku tidak akan membenarkannya sama sekali. Biarlah aku seorang yang dihina dan dikeji. Asal bukan mak yang aku kasih dan cintai.

“Papa saya akan datang merisik.”

Diam. Lidahku kelu. Antara percaya dengan tidak. Adakah aku bermimpi?

“Asyraf, ya?” aku mahu mengesahkan meskipun sudah kukenal suara itu.

“Ya, saya,” jawab Asyraf. Diam lagi... Dia juga kelu bicaranya.

“Datin Khatty dan Tengku Amalin macam mana?” Entah mengapa aku berasa gusar.

“Mama saya tidak akan hadir. Tengku Amalin pula tidak ada kena mengena dengan hidup saya. Bukan adik beradik. Bukan juga saudara terdekat. Hanya saudara sesama Islam,” ungkap Asyraf bersahaja. Tenang...

“Maksud Asha...” Tidak tahu bagaimana untuk memulakan. Setelah berdiam diri sekian lama, Asyraf tiba-tiba muncul. Aku juga sebenarnya sudah hampir melupakan dirinya dan...


“Asha...”  Panggil Asyraf dengan lembut.

“Asha...”

Ah, aku mengelamun rupanya. Entah berapa kali Asyraf memanggil namaku dari corong telefon. “Saya tidak pasti...” balasku perlahan. Cukup perlahan tetapi aku yakin masih dapat didengari olehnya.

“Apa yang Asha tidak pasti?” Suara Asyraf sedikit meninggi. Aku benar-benar terkejut dengan perilakunya. Macam bukan Asyraf. Adakah dia sedang berada dalam keadaan yang amat terdesak? Apa yang sudah berlaku, sebenarnya?

“Asha...” Asyraf menyebut namaku lagi. Diam...

“Beri saya tempoh dalam seminggu,” ujarku perlahan tetapi sedikit tegas.

“Seminggu?”

Lelaki itu seolah-olah terkejut dengan tempoh yang kuberikan. Sama sepertiku, aku juga terperanjat dengan perilakunya. Asyraf yang aku kagumi adalah seorang pemuda yang begitu tenang dan tidak tergesa-gesa. Asyrafkah ini???

‘Ah, dia juga manusia biasa. Bukannya Nabi yang maksum,’ desis hatiku.

“Astaghfirullah,”

Kedengaran Asyraf beristighfar perlahan.

“Ya?”

“Tidak... baiklah. Asha ambil masa seminggu untuk berikan jawapan,” suara Asyraf mendatar. 

“Assalammualaikum,” Dia memberi salam sebelum sempat aku membalas apa-apa. Gagang telefon diletaknya perlahan.

Aku memandang telefon bimbitku tanpa berkelip. Adakah aku benar-benar tidak bermimpi???

~bersambung~
0 Responses