Kerana apa? Silap aku...

Assalammualaikum. Moga hati kita tenang-tenang hendaknya. Dan pasti! Ketenangan itu datangnya daripada ALLAH. Sekiranya jiwa resah, jom kita muhasabah balik. Manalah tahu ada yang belum setel dan tidak clear.
  • Hubungan dengan ALLAH macam mana? Perintah dan larangan-NYA?
  • Hubungan dengan suami macam mana? Sudah terlaksana hak suami kita?
  • Amanah yang terpikul macam mana? 
  • Hubungan dengan sesama manusia? Ada yang terguris dengan kata-kata sinis kita?
Yuk kita bangun andai rebah. Percayalah. ALLAH ada. ILAH dekat, lebih hampir dari urat merih kita sendiri. 

Minggu ini, Muthiah tidak menulis (manuskrip baharu). Hanya fokus kepada manuskrip yang bakal dirombak dan diperbaik. Doakan dipermudahkan ALLAH ya.Insya-ALLAH,  Amiin...

Semenjak dua menjak ini... entah kenapa Muthiah asyik terfikir akan perkara ini. Perkara apa?

MEMANDU...

Alhamdulillah. Setelah sekian lama suami mengharap, akhirnya Muthiah berani untuk memandu kereta sendiri. Bolehlah... 
  • Di kawasan berdekatan...
  • Berperjalanan ke KL melalui Tanjung Malam.
  • Balik kampung ikut Gerik atau Cameron Highland.
Walaupun demikian, sekiranya direnung... difikir dan ditengok kembali dari sudut hati... membuatkan Muthiah tertanya-tanya sendiri. 

Kerana apa aku jadi begini (berani memandu)? 

Ahaks. Benda remeh. Setakat berani memandu saja. Orang perempuan lain sudah mahir memandu di kota metropolitan Kuala Lumpur. Orang perempuan lain pergi balik kerja memandu sendiri. Muthiah... setakat memandu ke Mydin... setelkan urusan sekitar Ipoh dan memandu jauh apabila suami keletihan. Itu pun mahu kepoh? Hahaha... I'm talking about me, myself at my house. Not others, maaaa... 

Jawaban kepada persoalan di atas, "Kerana apa aku jadi begini (berani memandu)?" 

Ya. Muthiah mahu belajar dan beranikan diri memandu adalah untuk En. Suami. 

  • Muthiah sakit, suami yang hantar ke hospital. Apabila suami tidak sihat, macam mana?
  • Suami banyak kerja di pejabat. Mesti letih. Maka, Muthiah kena dan mesti beranikan diri setelkan beberapa urusan tanpa bantuan suami. Membeli keperluan rumah di Mydin contohnya.
  • Memandu untuk jarak jauh pasti memenatkan. Jadi, Muthiah hendak kurangkan kepenatan suami. Muthiah pandu separuh... suami pandu separuh. Okey?
Hmm...

Bukan kisah ini yang Muthiah hendak higlight. Persoalannya...

Kenapa tidak lakukan ini kerana ALLAH???
Siapa kata?

Muthiah boleh kata/ tulis, "Muthiah lakukannya kerana ALLAH,"... "Hundred percent, confirm!" namun jauh di dalam sanubari, Muthiah akui semuanya Muthiah lakukan untuk sang suami. Untuk memudahkan suami. Untuk meringankan kerja suami. Selainnya (termasuk diri sendiri) jatuh nombor dua.

Jadi, di manakah silapnya?

Hukhuk... Bukankah setiap amal itu bermula dengan niat? Apabila kita melakukannya kerana ALLAH dan Rasul, maka perkara itu ada tertulis dilakukan kerana ALLAH dan Rasul. Namun sekiranya kita melakukan sesuatu perkara itu kerana orang lain, maka itu jua yang akan kita perolehi.

Moga selepas ini, Muthiah lebih berwaspada. Letakkan ALLAH dan Rasul di tempat yang utama. Sayang suami... sayang keluarga namun cinta tersebut tidak boleh melebihi cinta kepada ALLAH dan Rasul? Persoalan lagi...

Apa bukti cintakan ALLAH dan Rasul-NYA? 

Layakkah berkata aku cinta ALLAH dan Rasul sedang diri sangat payah untuk taat pada perintah dan suruhan-NYA. Tidak juga mengikut jalan Nabi dalam mengharungi kehidupan. 

Apa yang penting, kita sudah melakukan yang terbaik dalam membuktikan cinta kita pada ALLAH dan Rasul. Dalam hal ini, biar ALLAH yang menentukan. Kita usaha sahaja. Kita cuba sedaya upaya tanpa kenal erti putus asa. Apabila teralpa, kita mengingatkan diri semula. Setelah dekat dengan DIA, kita cuba untuk istiqamah. Moga ALLAH memilih diri kita semua. 

Yuk... jom...
Kita senantiasa memperbaharui niat kita. Lakukan segala sesuatu hanya kerana ALLAH. Jadi ibadah tu ....

Panjang sudah. Coretan untuk mengingatkan diri Muthiah sendiri, takut terlupa dan menjauh daripada ILAHI. 

Muthiah : Beranikan memandu untuk suami kerana ALLAH ...
Labels: | edit post
0 Responses