Sedarlah, WAHAI ANAK....


Assalammualaikum, semua. Muthiah? 'Ala kullihal Alhamdulillah. Cuma, hati sedang berbolak-balik. Hmmm....

Di kampung halaman....

Al-kisah, datang seorang ibu tua menemui Muthiah. Kebetulan, Muthiah baru sahaja siap menunaikan solat Isyak.

"Liza, Liza.." dia memanggil. Muthiah pun segera mendapatkannya.
"Teman Mak Cik ke balai polis sekejap," tambahnya lagi.
Muthiah pun bertanya, "Kenapa, Mak Cik?"
"Nanti Mak Cik ceritakan," ujarnya pendek.

Setelah menyatakan persetujuan Muthiah menemaninya, kami pun segera ke balai polis. Hmmm... rupa-rupanya, anak teruna mak cik ini telah ditahan di dalam lokap kerana mengambil dadah @ pil kuda. Ujian awal, didapati ~ positif! (Sebelum ini pun, si anak pernah ditahan atas kesalahan yang sama).

Di balai polis...

Si ibu tadi tidak henti-henti berbicara. Nampaknya, dia betul-betul runsing memikirkan anak terunanya. Banyak perkara yang diperkatakan... dan... yang menyentap hati Muthiah, tatkala ibu ini berkata "Jahat-jahat pun si anak, dia tetap anak hamba..." Sayu bunyinya. Si bapa, abang dan adik-adik yang lain tidak mahu ambil pusing. Mahu dibiarkan sahaja anak itu 'diajar' di dalam lokap atau pusat serenti. Si ibu menghubungi kenalannya. Teresak-esak dia menangis. Tidak sanggup melihat anaknya itu meringkuk di dalam lokap.

Hmmm....

KASIH IBU... Itulah yang boleh Muthiah katakan.

Muthiah hanya diam melihat si ibu ini. Ada sesuatu yang bermain dalam minda sebenarnya..

~ Besarnya nilaian KASIH seorang ibu yang mengandungkan selama 9 bulan 10 hari... Kemudian, membesarkan sehingga anak itu dewasa...

~ IBU... Izinkanlah anak itu 'belajar' daripada kesilapannya. Izinkan dia 'pergi' seketika. Moga-moga, kelak kan menjadi insan berguna. Doakan dia agar kembali ke pangkal jalan. Sesungguhnya, tidak ada yang mustahil dalam hidup ini. Kasih sayang dan hidayah ALLAH sangat luas buat setiap hamba-NYA. Tidak mustahil dia bisa berubah.

~ Bersabarlah, wahai IBU....

Buat si anak...

Entahlah. Muthiah hilang kata-kata. Adakah dia bisa mendengarnya? Hmmm... tidak ada yang mustahil bagi ALLAH, bukan? Yang penting, sampaikan. Ya! Muthiah perlu sampaikan tetapi bagaimana?

~ Sayangilah diri sendiri. Andai tidak kasihkan diri, sayangilah mereka yang amat-amat menyintai.

~ Kembalilah... kembalilah... kembalilah kepada ALLAH kerana dengan pengawasan DIA sahaja setiap manusia itu dapat menghindarkan diri daripada noda. Andai tersungkur, DIA ada untuk mengingatkan.

~ Moga-moga, anak mak cik ini akan insaf dan menyedari kesalahannya.

Buat masyarakat sekeliling...

~ Adakah kita peka dengan apa-apa yang berlaku di sekeliling kita? Kita tahu anak polan bin polan terlibat dengan sesuatu yang dilarang agama. Apakah tindakan kita? Diam sahaja?

~ Sayangilah orang lain sebagaimana kita menyayangi diri kita sendiri.

Hmmm... apa yang Muthiah coretkan ini? Yang baik, jadikan teladan. Yang mengelirukan... hehe...maaf salah silap.

Muthiah : Kasih sayang tanpa pertimbangan sewajarnya dikhuatiri bisa memusnahkan ...
Labels: | edit post
0 Responses