ALLAH Maha Adil...


Assalammualaikum.

Apa khabar, semua? Hehe... Ikutkan jadual, Muthiah perlu menulis karya untuk entri hari ini. Namun... huhu... stoknya sudah kehabisan. Hendak buat karya baru pun, KOSONG!!! Jadi, apa kata Muthiah melalut seketika. Tentang apa? Entahlah. Sedang terfikir-fikir mencari idea.

Tentang RASA?
Tentang CINTA?

Hmmm... Mungkin satu kisah yang boleh dijadikan iktibar bersama.

Ceritanya begini...

Seorang mak cik tua (mungkin umurnya dalam lingkungan 50-an), sehari-hari kerjanya adalah membawa berita di kedai kopi. Berita yang macam mana? Entahlah. Ada sahaja yang tidak kena di matanya.

Anak si Polan bin Polan tidak elok.
Polan si Polan bermulut hodoh.
Polan bin Polan itu dan ini.

Sampaikan Muthiah pernah terfikir, adakah dia juga akan berbicara sebegini tentang Muthiah di belakang Muthiah? Iyalah. Tidak ada seorang pun yang terlepas daripada menjadi mangsanya. Dan... pernah sampai satu tahap, mungkin dek kerana marah, Muthiah pernah berkata apabila dia mula membuka cerita, "Okey. Jom kita pakat bercerita tentang orang," dalam nada seloroh namun dia seolah-olah tidak mendengarnya. Mungkin sudah menjadi tabiat menjaja keburukan orang.

Namun, satu hari.... tatkala dia datang bercerita. Dia tidak lagi membawa cerita tidak elok tentang orang lain namun tentang keluarganya sendiri. Asalnya, dia dimarahi anaknya yang menganggap dia turut menceritakan keburukan keluarga kepada umum. Mungkin disebabkan rasa sedih dalam hati, habis cerita dalam luar keluarga diluahkan. Mata Muthiah membulat. Iyalah. Ada juga kisah aib yang sepatutnya ditutup. Bukan orang lain. Tentang dia dan keluarganya sendiri juga.

Iktibarnya... Hmmm... Muthiah serahkan kepada rakan-rakan semua. Namun pada satu sisi, bagi Muthiah... ALLAH sayangkan dia. ALLAH tidak mahu dia terus leka dan alpa dengan sikap buruknya. Tidak ada orang yang suka. ALLAH pun murka kepada mereka yang gemar membawa-bawa berita.

Jadi, fikirlah dalam-dalam sebelum berkata apa-apa. Khuatir apa yang kita perkatakan itu sesuatu yang sia-sia. Dan pasti! Berkata-kata keburukan orang juga merupakan sesuatu yang tidak baik. Siap tuju pada individu tertentu pula. Siap sebut nama, alamat, umur dan tarikh lahir. Ada?? Hehe.. Boleh jadi mengumpat. Apa itu mengumpat? ~ Berbicara tentang seorang individu dan apabila dia tahu... dia marah.

Hmmm...

Moga menjadi peringatan buat diri Muthiah sendiri.

Muthiah : Mengumpatkah aku??? Huhu...
Labels: | edit post
0 Responses