Cabaran dakwah (ii)


Assalammualaikum. Apa khabar, semua? Apapun, PILIH-lah untuk POSITIF. Kenapa? POSITIF itu insya-Allah bisa menenangkan. Mengapa? Bilamana kita positif dan mencari peluang atas segala apa yang negatif, insya-Allah... hati kita akan semakin lapang dan tenang. PASTI!!! Dengan mengingati Allah, hati yang lara itu kan kembali TENTERAM. Apa punya catatan daaaa...

Hmmm... Seorang teman bercerita. Teman lagi? Hehe... Al-maklumlah... Bukankah Muthiah dilahirkan sebagai 'kaunselor' tidak diiktiraf. Kaunselor? Hmmm... selayaknya dipanggil ~ pendengar setia buat teman-teman yang dikasihi fillah..

HENDAK BAWA USRAH PAYAH...
HENDAK CARI USRAH PUN PAYAH...

MEMERLUKAN TAULIAH???

Al-kisah...


Si teman (A) telah berhijrah ke tempat baru. Tidak lama selepas itu, ia pun berusaha untuk mencari usrah. Kenapa? Agar dapat diperingatkan tatkala terlupa. Iyalah... Nama lagi manusia yang sememangnya alpa dan berbuat salah. Sekurang-kurangnya... apabila berada dalam usrah/ jemaah/ tanzim... boleh saling menasihati. Kalau bukan daripada kalangan adik-beradik satu usrah, bukankah murabbi berperanan selaku ibu yang mendidik?

Hmmm... A mengadu, "Usrah di sini tidak sama seperti yang di sana."

Muthiah bertanya, "Apa yang tidak samanya?" Teman Muthiah diam seribu bahasa.

Tidak lama selepas itu... A menghubungi Muthiah lagi. Katanya, berlaku konflik antara dia dengan murabbinya, (B). Konflik??? Konflik yang bagaimana?

Begini ceritanya...

A menghantar sistem pesanan ringkas buat B ~ lebih kurang, "Kak, usrah minggu ini ada atau tidak ada? Atau... batal lagi?"

Kemudian, si B pun membalas, "Tolong sikit... bukan Akak yang tidak buat usrah...bla bla bla..." (Tang 'tolong sikit' yang teman Muthiah tidak boleh lupa sampai sekarang).

Teman Muthiah amat terkedu dengan jawapan yang diberikan oleh sang murabbi yang selayaknya digelar 'ibu' ini. Kalau pun teman Muthiah salah... wajarkah seorang yang mengaku sebagai ketua murabbiah di kawasan itu menggunakan bahasa sedemikian? Hmmm... apapun bagi Muthiah... murabbi itu juga manusia biasa. Kadang-kadang ia terlupa dan kita perlu juga mengingatkannya.

Selepas itu, Muthiah bertanya ~ Apakah tindakan selanjutnya?

Hmmm... katanya... ia memang terkejut beruk (bahkan mungkin lebih daripada itu memandangkan si murabbiah siap memberitahu tentang pasangannya yang merupakan orang besar dalam gerakan,'. Iyalah... orang yang hebat... Tidak mungkin menunjukkan akhlak sebegini! Adoi...adoi... Sabar, sih. Sabar itu sebahagian daripada iman ;) Senyum.....

Teman Muthiah pun menghantar sistem pesanan ringkas kepada B tadi.

1- Ia menyatakan 'keterperanjatan'nya menerima balasan daripada si murabbiah.
2- Teman Muthiah menghantar sms tazkirah yang diambil daripada entri blog Muthiah ~ tentang murabbi (19/10/09 dan 20/10/09). Huhu...

Mungkin caranya tidak kena. Api... lawan pula dengan api...jadinya, terbakar. Panas... si murabbiah diam seribu bahasa. Teman Muthiah pun tidak pasti sama ada ia diam kerana ia sedang bermuhasabah atau disebabkan rasa ego dalam diri.

Muthiah bertanya... 'Selepas itu???'

Jawab teman Muthiah... Hmmm... pada minggu selepas itu, teman Muthiah bertanya lagi tentang usrah (terlupa pula ~ teman Muthiah ini selalu follow up murabbinya - bilakah usrah hendak dilangsungkan? Sebab ~ sebelum ini, usrah acap kali dibatalkan dan tidak pula diganti pada hari lain). Namun... si murabbi terus mendiam. Kemudian, teman Muthiah bertanya lagi tetapi kekal diam sehingga ke hari ini.

Putus asa dengan si murabbi, teman Muthiah mencari teman si Murabbi... Hmmm... diam dan terus diam juga... Setelah beberapa bulan berlalu... teman Muthiah meluahkan rasa kecewanya kepada Muthiah...

Katanya, "Letih sudah..."

Muthiah membalas, "Letih???" Teman Muthiah diam.. Kemudian, ia berkata kembali, "Letih mencari..."

Hmmm... Muthiah? Tidak berani komen.

Dedikasi buat teman Muthiah :

1- Sabarlah... kerana Allah tahu apa-apa yang telah kita usahakan. Hmm... bersabar dengan karenah dan karektor manusia.

2- Jom kita saling belajar daripada pengalaman dan kesilapan. Boleh jadi ada kesilapan dari sisi kita yang terlepas pandang. Menyebabkan orang itu bertindak sedemikian rupa. Lupakan kedudukannya selaku 'orang besar' dalam tanzim kerana setiap manusia ini tetap ada lemahnya. Ia mungkin lupa... Ia juga ada melakukan khilaf (tidak terkecuali diri kita, ya ;)

3- Usahlah berputus asa kerana rahmat Allah itu Maha Luas buat setiap hamba-Nya. Banyakkan berdoa dan bermohon agar terus dipilih-Nya untuk berada di atas landasan yang diredhai-Nya.

4- Balaslah kata-kata kesat itu dengan kata-kata yang lebih baik. Ya! Sebagai murabbi, sewajarnya ia lebih (dalam segenap hal) daripada mutarabbinya. Namun, perlu diingat. Murabbi ini juga insan biasa. Contohilah teladan Rasulullah dalam menyampaikan dakwah. Abaikan 'kedudukan' yang dimilikinya. Disebabkan 'kedudukan' itu... kita terlalu mengharapkan kesempurnaan (sang murabbi) sedang hakikatnya ia pun manusia biasa.

5- Maafkan dia. Kenapa? Kerana membiarkan teman Muthiah ini terkapai-kapai sendiri. Mungkin banyak yang perlu dimuhasabah sebenarnya. Usahlah jadikan permasalahan 'kecil' (sedang banyak lagi masalah ummat yang lebih besar) membantutkan gerakan. 'Kecil'???? Hmmm... Permasalahan kecil yang besar sebenarnya.

6- Banyakkan bermuhasabah. Setiap apa yang telah direncanakan Allah, pasti ada hikmahnya. Yakinlah... Allah sentiasa dekat dengan setiap hamba yang berusaha keras mencari naungan-Nya.

7- Berlapang dada dan bersangka baik. Hmmm... Muthiah sendiri sebenarnya terfikir macam-macam tetapi Muthiah cuba istighfar. Allah lebih tahu dan kita sama sekali tidak punya hak untuk menghukum manusia lainnya. Ya! Apa yang dilakukan bisa membuatkan orang lain menilai dirinya. Biarlah dia... serahkan pada Allah. Kalau kita mampu menegurnya, tegurlah dengan baik. Kalau tidak... Hmmm... (Hehe... bilamana Muthiah diam dan membiarkan...tandanya Muthiah tidak mahu ambil peduli lagi. Ish ish ish. Hendak kena sekeh betul).

8- Setiap kita adalah pendakwah. Hmmm...bersabarlah dalam menghadapi karenah mad'u yang macam-macam fiilnya. Ingatlah...syurga Allah menanti mereka yang tidak berputus asa berjuang di jalan-Nya.

9- Mereka ada buat salah ~ TIDAK TERKECUALI DIRI KITA... Ya, renungi diri... Kemudian, mohon agar ditunjuk jalan oleh Allah. Moga Allah memilih kita menjadi salah seorang hamba-Nya yang sentiasa berakhlak dengan sifat terpuji/ mulia ;)

Muthiah : Hmmmm...
Labels: | edit post
0 Responses