Kawan Akrab … (ii)


Apa yang menjarakkan? :

1- Jarak jauh yang memisahkan ~ Ada yang ke utara dan ada yang ke selatan. Ada juga yang berada jauh di perantauan. Namun, insya-Allah. Walau jauh di mata, sahabat itu akan tetap dekat di hati serta dalam doa.

2- Masing-masing mengikut haluan sendiri ~ Ada cita-cita yang perlu dicapai. Ada tanggungjawab besar yang harus dipikul sebaiknya.

3- Kerjaya ~ Ya… kadang-kadang, kita dihambat dengan kerjaya menyebabkan sukar untuk berhubung sentiasa dengan teman lama. Bukan tidak ingat tetapi tidak berkesempatan. Lumrah…

4- Sudah bertukar status ~ Tidak sama kehidupan sewaktu bujang dengan selepas berkahwin. Serius. Sebelum bergelar isteri, Muthiah memang kaki jalan. Antara lokasi utama ialah UNISEL. Namun, tanggungjawab terhadap keluarga membuatkan Muthiah membataskan sedikit perhubungan itu. Keutamaan sepatutnya diberikan kepada suami. Bukankah sudah bergelar isteri?

5- Usia ~ Usia menyebabkan hubungan itu sedikit sebanyak terbatas. Semakin berusia seseorang, semakin banyak pengalamannya. Tidak mustahil ia akan menjadi ‘seseorang’. Mula-mula masuk kerja, jadi kuli. Setelah bertahun-tahun, jadi ketua pula. Semasa menjadi kuli, tidaklah sesibuk mana. Otak pun tidak ‘sakit’ sangat. Namun, setelah dinaikkan pangkat… perlulah menunaikan tanggungjawab yang telah diamanahkan terlebih dahulu. Lagi satu, semakin tua…fikir-fikir sendirilah. Hahahaha….

6- Komitmen dan tanggungjawab ~ Komitmen dan tanggungjawab sebagai seorang pekerja, suami/ isteri, ibu/ bapa….

Apapun…

1- Kalau tidak mampu buat semua, usahlah tinggalkan segalanya. Carilah ruang untuk mencari teman-teman lama. Bukan untuk ber‘sms’ setiap saat dan waktu. Cukuplah dengan bertanya khabar… Setidak-tidaknya, memberitahu teman kita bahawa dirinya masih diingati.

2- Terima kasih buat teman-teman yang sentiasa bersama Muthiah saat suka dan duka. Mungkin ada waktunya kita berbeza pendapat tetapi percayalah… ikatan ukhwah itu kan terus mekar dalam sanubari.

3- Maaf segala salah silap sepanjang menjadi teman buat diri Muthiah.

4- Moga kita semua kan sentiasa dipilih Allah menjadi hamba yang taat dan patuh kepada-Nya.

Muthiah : Manusia berpegang pada janji, lembu berpegang pada tali. Apabila tidak mampu berpegang pada janji, peganglah pada tali dan jadilah….
Labels: | edit post
0 Responses