Rasa bersalah tetapi .... (ii)


bersambung dari entri semalam.

"Kita berasa malu kepada seseorang kerana ada berbuat salah kepadanya. Maka, kita bertindak menjauhkan diri daripadanya.

Jadi, bagaimana pula jika hal sedemikian berlaku kepada ALLAH? Kita rasa bersalah kerana tidak berbuat amal lantas kita berhenti daripada melakukan ibadah terus?"

Hmmm....

Pertama, sewajarnya... kita asingkan dahulu.

i) Rasa bersalah kepada sesama manusia; Tindakan - menjauhkan diri.
ii) Rasa bersalah kepada ALLAH; Tindakan - berhenti terus daripada beramal.

Persoalannya, wajarkah tindakan kita itu?

Sedikit tentang rasa bersalah kepada sesama manusia. Mungkin kita berasa malu untuk berdepan dengannya. Ya! Memang selaku insan biasa kita banyak melakukan khilaf. Namun, acap kali keegoan diri membuatkan kita berasa berat hati untuk merendahkan diri mengakui kesalahan yang telah dilakukan. Lantas, kita menjauhkan diri.

Soalkan pada diri sendiri :

a) Sampai bila kita mahu menjauh?
b) Sampai bila kita hendak berasa hati?

Bayangkan... hari ini, kita berbuat salah kepadanya. Kita berasa malu yang amat sangat. Jadi, kita bertindak menjauhkan diri daripadanya. 1 hari... 2 hari.... 1 minggu... 2 minggu... Tup tup... kita mendapat khabar bahawa dia telah dipanggil kembali atau kita sendiri yang dijemput ILAHI.

a) Apakah perasaan kita waktu itu?
b) Adakah kita menyesal?

Namun, nasi sudah menjadi bubur...

Jadi...

a) Berusahalah untuk berlapang dada.
b) Kuatkan hati untuk memaafkan.
c) Cari ruang untuk merendahkan diri.

Cari ruang untuk merendahkan diri? Ya... menjauh seketika tidak ada salahnya. Ambil tempoh untuk bertenang dan menghisab diri sendiri. Namun, jangan terlalu lama. Khuatir kita lebih banyak bermain dengan emosi daripada menggunakan akal yang rasional. Ditambah dengan peranan iblis laknatullah yang giat menjalankan kerjanya.

Mintalah kepada ALLAH agar diberi kekuatan hati. Kemudian, kembalilah menjalinkan ukhwah. Tidak ada manusia yang sempurna di atas muka bumi ini. Kita juga tidak terkecuali.

Hahaha... belum menjawab persoalan pokok. Insya-ALLAH pada entri yang ketiga. Kita kupas satu-satu. Manalah tahu, yang tidak utama ini bisa dimanfaatkan sesiapa yang membacanya. Sabar, ya Ukhtie ;)

Muthiah : Teman tetapi mesra..
Labels: | edit post
0 Responses