Kewajiban mencintai sesama Muslim (Hadis 13)


Daripada Abu Hamzah Anas bin Malik R.A., pelayan Rasulullah SAW, bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Seorang di antara kalian tidak (dikatakan) beriman sehingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri.” (HR Bukhari dan Muslim)

….

Tepuk dada, tanya iman.

Sejauh mana kita mencintai saudara kita?
Apakah bukti cinta kita itu?

Percayalah… saudara yang mencintai saudaranya bukanlah saudara yang hanya membenarkan perlakuan saudaranya yang lain (walau bertentangan dengan Islam). Ia senang melihat kemungkaran serta maksiat yang dilakukan. Adakah dinamakan cinta andai teman itu tidak berasa apa-apa melihat saudaranya sedang menjerumuskan diri ke neraka?

Saudara yang mencintai saudaranya ialah teman yang (jujur) berkata yang benar dalam membetulkan kesalahan temannya itu. Nasihatnya penuh hikmah. Marahnya dan tegurannya tanda sayang. Ia tidak betah membenarkan saudaranya terus berada di awang-awangan. Leka dan alpa dalam kehidupan yang tidak pasti. Tidak jelas dengan yang halal serta yang haram. Ia mahu masuk ke dalam syurga dan ia tidak mahu meninggalkan teman yang dikenalinya itu tersungkur di pintunya.

Justeru…

Ayuh, wahai saudaraku. Salinglah memperingati kerana kadang-kadang manusia ini lupa. Ia terlupa kerana fitrahnya seorang yang lemah dan terbatas pemikirannya.

Muthiah : Marahkan seorang teman kerana sayang. Membiarkan teman yang lain kerana….
0 Responses